کد خبر: 968589
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر خارجه آمریکا از امضای توافق به دست‌آمده میان واشنگتن-طالبان امتناع خواهد کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشریه «تایم» گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قصد ندارد توافقنامه صلح واشنگتن با نمایندگان طالبان را که پس از گفتگو‌های فشرده بدست آمده امضاء کند و دلیل این امر نیز شکننده بودن هرگونه توافق با طالبان عنوان شده است.

چنانچه این گزارش که هنوز به تائید منابع رسمی نرسیده، صحت داشته باشد؛ سند یاد شده یا به امضای زلمای خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواهد رسید یا در قالب بیانیه‌ای مشترک از سوی آمریکا و طالبان تحت حمایت کابل و برخی دیگر از کشور‌ها از جمله روسیه، ژاپن و چین رسمیت خواهد یافت.

گفتنی است پس از ۹ ماه مذاکره فشرده، پیش نویس توافق صلح واشنگتن- طالبان روز دوشنبه در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت تا پس از بررسی و اعلام نظر، مراحل نهایی خود را طی کند.

اجرایی شدن توافق صلح که مستلزم رایزنی کابل با واشنگتن و نیز گفتگو‌های مستقیم میان کابل-طالبان است بر اساس آنچه اعلام شده زمینه خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان را فراهم خواهد کرد.

به ادعای خلیل‌زاد، ۴ ماه پس از اجرای کامل این توافق، آمریکا بیش از ۵ هزار نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد و ۵ پایگاه نظامی آمریکا نیز در همین مدت از این کشور برچیده می‌شود.

اما دولت افغانستان تنها چند روز پس از تحویل سند پیش نویس توافق و در حالیکه هنوز به صورت رسمی موضع خود را در قبال آن اعلام نکرده نسبت به برخی ابهامات موجود ابراز نگرانی کرد. کابل می‌گوید باید برخی ابهامات که «خطرآفرین» توصیف شده برطرف شوند.

این درحالیست که هنوز جوهر پیش نویس توافق صلح واشنگتن با طالبان خشک نشده پایتخت افغانستان هدف ۲ انفجار شدید به فاصله کمتر از ۴ روز قرار گرفت که در اولین انفجار دست کم ۱۶ تن جان باختند و از تلفات انفجار صبح امروز پنجشنبه آمار دقیقی در دست نیست.

در این میان، ۹ تن از سفرای پیشین آمریکا در افغانستان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه توسط اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد؛ نسبت به هرگونه خروج نظامی از افغانستان پیش از حصول توافق فراگیر هشدار داده و از احتمال آغاز جنگ داخلی سخن گفته‌اند.

خروج نیرو‌های بیگانه به ویژه آمریکایی از خاک افغانستان از جمله محور‌های پیش‌نویس توافق صلح با طالبان عنوان شده است.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار