کد خبر: 967871
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
گلپایگانی در افتتاحیه نخستین جشنواره عکس شهرسازی و معماری کلانشهرها:‌
نخستین جشنواره سالانه عکس شهرسازی و معماری کلانشهر‌های ایران با رونمایی از پوسترجشنواره افتتاح شد. در این مراسم گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری و دبیرکل این جشنواره گفت: امیدواریم این مسابقه بتواند به مسئولان کمک کند تا همه مسائل کلانشهر‌ها را از زاویه دید شهروندان ببینند، چرا که این فرآیند باعث اصلاح نگاه مدیران نسبت به مسائل شهری می‌شود.
به گزارش جوان‌آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، آیین افتتاح نخستین جشنواره سالانه عکس شهرسازی و معماری کلانشهر‌های کشور با هدف ارتقاء کیفیت زندگی در مسیر توسعه پایدار و با حضور گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، مرادی دبیرکل مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران، سمیه حاجوی شهردار منطقه ۷، زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری، مدیران کل حوزه شهرسازی و معماری، اساتید عکاسی و معماری و نمایندگان رسانه‌ها در موزه عکسخانه شهر برگزار شد.
گلپایگانی با اشاره به اینکه شهر مجموعه‌ای از لحظه هاست، گفت: شهر فقط ساختمان و خیابان نیست و شامل لحظه‌هایی که در زندگی مردم و محل سکونت، کار و فعالیت آن‌ها اتفاق می‌افتد نیز می‌شود و ثبت این لحظه‌ها در واقع ثبت هویت شهر است.
وی با اشاره به اینکه دریچه دوربین وسیله‌ای است که در زمانی کوتاه و بسیار دقیق رویداد‌ها را ثبت و ضبط می‌کند افزود: امیدواریم این مسابقه و جشنواره بتواند لحظاتی را به آلبوم شهر تهران و سایر کلان شهر‌ها اضافه کند تا بتوانیم شهرهایمان را بهتر بشناسیم. نگاهی که از دریچه دوربین به ما می‌رسد می‌تواند ویرایش جدیدی از نگاه به شهر را به مدیران شهری هدیه کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در تاریخ عکس‌هایی داریم که در یک نسل و تاریخ می‌توانند اثرگذار باشند مانند عکس‌های گرفته شده از فاجعه بمباران شیمیایی حلبچه که در یک قاب تصویر توانسته عمق آن رویداد را برای ما و آیندگان ثبت و توجه جهانیان را به این رویداد جلب کنند.
وی ابزار امیدواری کرد این مسابقه بتواند به مسئولان کمک کند تا همه مسائل کلان شهر‌ها را از زاویه دید شهروندان ببینند، چرا که این فرآیند باعث اصلاح نگاه مدیران نسبت به مسائل شهری می‌شود.
توجه به هنر باعث ساماندهی نهاد‌های مدنی در شهر‌ها می‌شود
در این مراسم هم چنین مرادی دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران گفت:
قرار است با راه اندازی جشنواره عکس «شهر نگاه» قدمی در حوزه شهرسازی و معماری کلان شهر‌ها از زاویه فرهنگ و هنر این سرزمین برداریم.
وی افزود:اگر نگاه فرهنگی و هنر عکاسی را از سایز زمینه‌هایی که در آن فعالیت می‌کنیم، حذف کنیم نتیجه کار‌های ما ناقص خواهد بود.
مرادی تأکید کرد:بررسی کشور‌های پیشرو نشان می‌دهد آن‌ها در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری می‌کنند تا بتوانند از این راه نهاد‌های مدنی خود را سامان بدهند و روح جامعه را تلطیف و سازمان‌های خدماتی را به نهاد‌های اجتماعی تبدیل کنند.
وی افزود:مردم در نهاد‌های اجتماعی زندگی می‌کنند و رویا‌های خود را شکل می‌دهند و اگر شاهد هستیم که شهر‌های مشهور دنیا معماری به یادماندنی دارند، به دلیل توجه به هنر است.
مرادی با بیان اینکه اگر هنر، معماری و عکاسی از شهر‌ها حذف بشود، آنچه می‌ماند با روح انسان سازگار نیست، گفت: ورود ما به حوزه شهرسازی و معماری از زاویه دوربین به این دلیل است که بتوانیم شهروندان را نسبت به معماری شهر حساس کنیم و این نگاه در حوزه کلان شهر‌ها مهم است.
وی افزود: توجه به هنر باعث افزایش گردشگری و جهانگردی می‌شود و کشور‌های دنیا با استفاده از هنر عکاسی بر این موضوع متمرکز شده اند و پویایی اقتصادی شهر‌های خود را رقم زده اند.


در این مراسم ضمن ابلاغ احکام داوران و دبیران جشنواره سیمون آیوازیان یکی از داوران جشنواره و استاد معماری نیزگفت:شصت سال است کار عکاسی می‌کنم و تا به حال داور جشنواره‌های عکاسی و هنری متعددی بوده ام.
وی افزود:در سال ۵۵ از من خواسته شد درباره کلانشهر‌ها عکاسی هوایی بکنم و در این پروژه حدود سه هزار اسلاید عکس از شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز و همدان، اهواز و شهر‌های شمالی به گروه معماری و شهرسازی ارائه کردم و این عکس‌ها به مرور در کتاب‌های مرتبط با شهرسازی و معماری به تناوب استفاده شده است.
شایان ذکر است این جشنواره به همت مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و با همکاری شهرداری ۱۸ کلانشهر و سازمان‌های متعدد از جمله: آژانس عکس تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، موزه عکسخانه شهر، جامعه صنفی طراحان گرافیک ایران و ... برگزار شده و مهلت ارسال آثار به این جشنواره از ۱۰ شهریور الی ۱۰ آبان سال جاری با محوریت ارتقاء کیفیت زندگی و رضایتمندی در مسیر توسعه پایدار می‌باشد، همچنین بخش ویژه این جشنواره با عنوان "شهر بدون شرح" پذیرای آثار کلیه هنرمندان و شهروندان ۱۸ کلانشهر کشور است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.iranmbc.ir مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۹۶۰۱۵۳۳۴ و ۹۶۰۱۵۳۸۰ دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار