کد خبر: 967766
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
واکنش‌ها به تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان انگلیس
طرح نخست‌وزیر انگلیس برای تعلیق پارلمان در حالی از جانب دولت این کشور مطرح شده که موج انتقاد‌ها از انگلیس به دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا کشیده شده، به طوری که علاوه بر هشدار یکی از نمایندگان پارلمان درباره پایان نظام سلطنتی، نهاد اتحادیه اروپا و نشریات کشور‌های اروپایی، چنین اقدامی را ظالمانه و توأم با بی‌پروایی ارزیابی کرده‌اند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در این بین لندن همچنان می‌کوشد ضمن سرپوش گذاشتن بر انتقادات، تصمیم یاد شده را موجه جلوه دهد.

دو روز پس از موافقت ملکه انگلیس با تعلیق ۳۵ روزه پارلمان، دفتر «استفان بارکلی» وزیر انگلیس در امور برگزیت می‌گوید دولت فرانسه را مطلع کرده که باید آماده برگزاری مذاکراتی درباره خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا باشد، به طوری که طرفین هر چه سریع‌تر گفتگو‌های دوجانبه درباره چگونگی کاستن از تبعات آن را آغاز کنند. «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس که دیروز برای دیدار با شرکای خود در اتحادیه اروپا به هلسینکی رفته بود، این اتهام را که تعلیق پارلمان، بی‌احترامی به قانون اساسی است، مزخرف خوانده و گفته است: «این یک اقدام کاملاً قانونی و مناسب بوده است.»

«گرنت شاپس» وزیر حمل‌ونقل دولت انگلیس هم روز جمعه، سخنان «سایمون کانوینی» وزیر امور خارجه جمهوری ایرلند جنوبی مبنی بر اینکه انگلیس طرح جایگزینی برای «ترتیبات پشتیبان» ندارد را رد وگفت: «ما در حال پیش بردن طرح‌های جایگزین هستیم.... ما در حال ارائه ایده‌ها هستیم.»

طومار یک میلیون امضایی
بعد از تعلیق پارلمان، طوماری به صورت آنلاین در مخالفت با این اقدام در انگلیس منتشر شد و در عرض چند ساعت، بیش از یک میلیون نفر آن را امضا کردند. بعدازظهر روز چهار شنبه هم در شماری از شهر‌های انگلیس تجمعات اعتراضی برگزار شد. معترضان در لندن، در نزدیکی پارلمان و دفتر نخست‌وزیر تجمع کردند و در حالی که پرچم اروپا را در دست داشتند، خواستار پایان «کودتای جانسون» شدند.

«روت دیویدسون» رهبر محافظه‌کاران اسکاتلند اعلام کرده که استعفا می‌دهد. «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر هم تعلیق پارلمان را اقدامی رسوا خوانده و جانسون را به سرکوب دموکراسی و تحمیل نظر خود به کشورش متهم کرده است. موضع «کیت اوسامور» نماینده منطقه «ادمونتون» در پارلمان انگلیس در رسانه‌های جهان انعکاس گسترده‌ای داشت. وی با انتشار توئیتی، به ملکه هشدار داد که همراهی با چنین اقدامی که اوسامور هم برای آن از تعبیر «کودتا» استفاده کرده است، ممکن است به برچیده شدن نظام سلطنتی منتهی شود.

اروپا ساکت نماند
از آغاز پیگیری روند برگزیت، تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و انگلیس فراز و فرود‌هایی داشته است، اما طرح جانسون برای تعلیق پارلمان که برای کاهش مخالفت‌ها طرح برگزیتی او انجام شد، به عنوان گامی نگریسته می‌شود که برای افزایش اختیارات شورشی‌ها و پیشبرد اجباری برنامه‌های نخست‌وزیر جدید برای برگزیت برداشته شده است.
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، تصمیم جانسون را محکوم و آن را «شرورانه» توصیف کرد. منابع اروپایی هشدار دادند که تصمیم نخست‌وزیر انگلیس در تعلیق پارلمان، آن‌هم به مدت پنج هفته احتمال خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد. یکی از اعضای ارشد پارلمان اروپا گفته است: «به کنترل درآوردن اوضاع، هرگز تا این حد شرورانه صورت نگرفته است.»

این اقدام نخست‌وزیر، علاوه بر تظاهرات در این کشور، انتقاد شدید نشریات اروپایی را به دنبال داشته است و از تعابیری مانند اقدامی توأم با بی‌پروایی، تصمیمی ظالمانه و عجیب برای آن استفاده کرده‌اند. نشریه آلمانی «اشپیگل» نوشت که جانسون با این کار می‌خواهد بر اروپا برتری داشته باشد. روزنامه انگلیسی «گاردین» تعلیق پارلمان را یک سوء‌استفاده سیاسی بزرگ یاد کرده است. «فایننشال تایمز» دیگر نشریه‌ای بود که به شدت از این اقدام انتقاد کرد و نوشت: «اگر جانسون در استفاده از حیله تعلیق پارلمان موفق شود، در این صورت انگلیس هرگونه حقی مبنی بر ایراد گرفتن از دموکراسی دیگر کشور‌ها را از دست خواهد داد.»

روزنامه سوئیسی «نویه‌زوریخر» هم شخص نخست‌وزیر را هدف حمله قرار داد و نوشت که او صریح‌تر و سرراست‌تر از این نمی‌توانست به هدفش که بقا در مسند سیاسی‌اش است، کمک کند.

روزنامه ایتالیایی «کوریره‌دلاسرا» اقدام روز چهار شنبه جانسون را به «حملات کامیکازی» تعبیر کرد که برای جانسون تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. روزنامه اسپانیایی «الموندو» هم تصمیم جانسون را عجیب و بی‌سابقه دانست و نوشت که نخست‌وزیر جدید انگلیس این کشور را به سمت استبداد می‌برد.

روزنامه فرانسوی «آلزاس» تصمیم جانسون را ضربه‌ای کاری به یکی از قدیمی‌ترین دموکراسی‌های جهان توصیف کرده است.

روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا با و یا بدون توافق به پایان خواهد رسید و جانسون تأکید کرده بود که در هر صورت تا این زمان، کشورش را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد وی در حاشیه نشست گروه ۷ در شهر بیاریتز فرانسه هم به «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفته بود که انگلیس تحت هر شرایطی روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. او با تعلیق پارلمان تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) عملاً راه را برای خروج بدون توافق از برگزیت هموار کرد. به این ترتیب، نمایندگان پارلمان انگلیس زمان کافی برای تصویب مصوباتی که دولت را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا بازمی‌دارد، نخواهند داشت. تا وی به سرنوشت «ترزا می» نخست‌وزیر مستعفی که سه بار توافق با اتحادیه اروپا را به پارلمان ارائه کرد، اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند، دچار نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار