کد خبر: 967649
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
افزایش متوسط میزان صادرات گاز طبیعی از ۲۵.۷ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۲ به ۳۸ میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۷ از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت تدبیر و امید در این حوزه بوده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اتمام بخش عمده خط ششم سراسری و آغاز صادرات گاز به عراق تا میزان ۱۴ میلیون مترمکعب در روز از تیرماه ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۸ میلیارد دلار امری است که در کارنامه دولت فعلی ثبت شده است.

همچنین باید گفت که صادرات گاز کشور در تیرماه ۱۳۹۸ روزانه حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده که از این رقم، بیش از ۳۸ میلیون مترمکعب در روز مربوط به کشورعراق بوده‌است. علاوه بر این اتمام نقشه برداری خط لوله صادرات گاز به عمان و توافق بر نحوه اجرای طرح با طرف عمانی و تغییر نقش کشور از واردکننده نفت گاز در سال ۱۳۹۲ به صادرکننده این فرآورده در منطقه از دیگر اقدامات دولت در حوزه صادرات بوده است.

۹۸ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز از ۵۸.۵ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۷۹ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است؛ هم‌چنین جمعیت شهری تحت پوشش شبکه گاز از ۹۵.۱ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۹۸ درصد در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه‎ها از ۴۳ درصد در سال ۱۳۹۲ (۲۷ میلیارد لیتر به ارزش روز ۱۸ میلیارد دلار) به ۱۲ درصد (۹ میلیارد لیتر) در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در بخش پالایش نفت (پالایشگاه‌های نفت‌خام و میعانات‌گازی) نیز بهره‌برداری کامل از فاز‌های ۱، ۲ و ۳ پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و راه اندازی و بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی (CCR) پالایشگاه بندرعباس در کارنامه کاری دولت دوازدهم قرار گرفته است.

علاوه بر این نافذ شدن قرارداد احداث پالایشگاه جدید آبادان و بهسازی پالایشگاه قدیم با شرکت ساینوپک چین در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ از دیگر اقدامات دولت تدبیر در زمان فعالیت خود است.

اتمام هشت طرح پتروشیمی

در حوزه تولید محصولات پتروشیمی نیز اقداماتی صورت گرفته است که می‌توان به افتتاح ۱۵ طرح پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۷ با مجموع سرمایه‌گذاری ۵.۶ میلیارد دلار و ارزش تولیدات سالانه ۵.۲ میلیارد دلار (به قیمت‌های پایه سال ۱۳۹۰) اشاره کرد.

هم‌چنین افزایش ۳۲ درصدی تولید محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ و افزایش ۶۱ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ از جمله برنامه‌های وزارت نفت در دولت تدبیر بوده است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار