کد خبر: 967410
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵
قوه قضائیه آماده برخورد با متخلفان مستطیل سبز
نتایج بررسی پرونده فساد در فوتبال هنوز اعلام نشده است. فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی کشور با حواشی و تخلفات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که مستطیل سبز ایران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پرونده فساد در فوتبال که چند سالی از تشکیل آن می‌گذرد به منظور بررسی تخلفات گسترده موجود در این رشته به جریان افتاده، اما سؤال تمام اهالی فوتبال این است که چرا بعد از مدت زمان طولانی، این پرونده بسیار مهم هنوز به نتیجه نرسیده است!

تخلفات گسترده
حواشی غیرفنی فوتبال به یکی، دو مسئله ختم نمی‌شود، اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث گسترده فساد است. ریخت‌وپاش تیم‌ها، قرارداد‌های میلیاردی، مبهم بودن شرایط قراردادها، گردش‌های مالی بی‌حساب‌وکتاب، گرفتن بازیکنان خارجی بی‌کیفیت، فعالیت آزادانه دلال‌ها و هزینه‌های هنگفتی که از بیت‌المال پرداخت می‌شود از جمله مواردی هستند که تمام اهالی فوتبال بر وجود آن‌ها صحه می‌گذارند و منتظرند تا نهاد‌های ذی‌صلاح هرچه سریع‌تر با متخلفان برخورد کنند. تداوم سوءمدیریت‌ها و عدم پاسخگویی فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش موجب شد نمایندگان ملت پروژه بررسی فساد در فوتبال را کلید بزنند.

پیگیری پرونده
در این سال‌ها بار‌ها مباحث مختلفی از رسیدگی به این پرونده مطرح و اطلاعات لازم جمع‌آوری شده است. باز شدن پای کمیسیون اصل ۹۰ به ماجرا، حساس و جدی شدن پرونده را تأیید کرد. حسین آذین، عضو این کمیسیون چهار سال پیش در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت ضمن تأیید این مسئله از بررسی پرونده فساد در فوتبال در قوه قضائیه با قید فوریت خبر داده بود: «این پرونده به دنبال شکایت‌ها و گلایه‌های متعدد از باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال تشکیل و شکایت‌ها منجر به ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به ماجرای فساد در فوتبال شد. به همین منظور مصاحبه، ادعا و اظهارنظر‌های بیش از ۱۰۰ نفر از افراد مرتبط، طی یک گزارش جامع جمع‌آوری شد. پرونده‌هایی که توسط کمیسیون اصل ۹۰ به قوه قضائیه ارجاع می‌شود در اولویت کار آن‌ها قرار می‌گیرد.»

پس از آن در بهمن‌ماه ۹۴ کمیسیون اصل ۹۰ گزارش خود در خصوص عملکرد وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را با بررسی موضوع فساد در فوتبال رسماً اعلام کرد. در گزارش اعلام شده به مواردی، چون تبانی، رشا و ارتشا، دوپینگ، شرط‌بندی غیرمجاز، جعل و استفاده از سند مجعول، تصدیق نامه‌های خلاف واقع، فرار مالیاتی، مصرف الکل و روابط نامشروع، مصرف موادمخدر، رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو، تحصیل مال از طریق نامشروع، نقض آشکار قوانین و مقررات و قرارداد‌های غیرواقعی مشخصاً اشاره شد. در گزارش فوق، تخلفات مشهود و نقشی که فدراسیون فوتبال و فعالان این رشته دارند تشریح شده‌اند. ماه پیش نیز امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری ویژه پرونده فساد در فوتبال شد: «از رئیس محترم قوه قضائیه که اخیراً با دستگیری و محاکمه دانه‌درشت‌ها جلودار مبارزه با فساد شده‌اند تقاضا دارم در خصوص رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال که از مرداد ۹۶ در قالب شش جلد و ۱۳۷۰ برگ سند در شعبه ۹ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه مفتوح است ورود جدی و قاطع کند.»

فساد سیستمی نیست
پرونده فساد در فوتبال به قوه قضائیه ارسال شده و همگان منتظرند هرچه سریع‌تر با متخلفان و قانون‌گریزان حوزه فوتبال برخوردی جدی و قانونی شود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سؤال «جوان» در خصوص رسیدگی به این پرونده پاسخ داد و فساد سیستمی و ساختاری در فوتبال را رد کرد: «در مورد برخی فوتبالیست‌ها، قرارداد‌ها و شرط‌بندی‌ها پرونده‌هایی داریم، اما اگر فساد سازمان‌یافته و مشخص مدنظر باشد، از همان نماینده می‌خواهیم که مستندات خود را ارائه کند تا ما بررسی کنیم. در موضوعات مختلف پرونده‌های قضایی تشکیل شده است. در این حوزه پرونده‌هایی داریم و رسیدگی‌هایی انجام شده، اما همه موردی بوده و فساد ساختاری و سیستمی نیست.»

در انتظار نتیجه
مبهم بودن نتیجه رسیدگی به بحث فساد گسترده در فوتبال همان موضوعی است که متأسفانه به سود متخلفان و قانون‌گریزان و به ضرر فوتبال و ورزش تمام می‌شود و آن‌ها با خیال راحت برای تخلفات آتی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند. در صورتی که اگر خیلی زود دادگاه متخلفان و دانه‌درشت‌های فوتبال برگزار شود، بدون شک سودجویان دیگر جرئت تخلف نخواهند داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار