کد خبر: 967293
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:
از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که ایرادات آن در کمیسیون قضایی برطرف شده است، تایید نهایی شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،معصومه ابتکار در نشست تخصصی حقوق کودک، اظهار داشت: اصفهان از دیرباز به کودک توجه ویژه داشته و به عنوان شهر دوستدار کودک در اجلاس بین المللی معرفی شده است.

وی با بیان اینکه نبود کودکان در برنامه‌هایی که در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود یکی از ضعف‌های موجود در چنین برنامه‌هایی است، تصریح کرد: متأسفانه نبود کودکان سبب می‌شود که انتظارات و مطالبات آنها شنیده نشود و به دنبال آن درک درستی هم از نظرات و خواسته‌های کودکان را نداشته باشیم؛ بنابراین نیاز است که برای سیاست‌گذاری از این موارد مطلع شویم تا شرایط و فضایی را برای رشد صحیح به همراه بازی‌های مفید فراهم آوریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: البته وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی دو دستگاه اصلی در این امر هستند ولی در کنار آنها شهرداری‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نقش محوری دارند، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد موفقی در زمینه حقوق کودک به ویژه در حمایت از کودکان در معرض آسیب فعالیت می‌کنند و دولت نیز در جهت حمایت از سازمان‌های مردم نهاد اقدام کرده است.

  وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای اصلی دولت مسئله توان‌افزایی سمن‌ها در حوزه خانواده، زنان و کودکان است به ویژه کودکانی که در معرض آسیب هستند، از این رو نخستین نشست توان افزایی برای استان‌های همجوار در سال گذشته در اصفهان برگزار شد و تا پایان سال برای همه استان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نشست برگزار خواهد شد و امیدواریم سرمایه عظیم سمن‌ها برای تحولات اجتماعی مخصوصاً ایجاد امید و نشاط به آینده راه‌گشا باشند.

ابتکار با بیان اینکه خود کودکان مایه امید و نشاط و دلیل تحمل سختی‌ها و صبوری خانواده‌ها هستند، افزود: همچنین دولت اقداماتی را در راستای حمایت از سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط به کودکان مانند بهزیستی و اورژانس اجتماعی 123 انجام داده است زیرا نقش بسیار مهمی در مداخله آسیب‌ها دارند و برای مقابله با کودک همسری و از همه مهم‌تر مقابله با قربانی شدن کودکان در خشونت‌ها موثر هستند.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی یکی از موثرترین و موفق‌ترین شبکه‌های مداخله در آسیب اجتماعی است، گفت: مسئله خانواده، توجه به ضرورت انسجام درون خانواده و  مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگو از مهم‌ترین زمینه‌های مورد توجه است که انجمن جامعه شناسی ایران آن را مورد بررسی و اجرا قرار داده است، موضوع گفت‌و‌گوی بین نسلی به عنوان مسئله مهم جامعه امروز  از سطح کودکان تا بزرگسالان نیاز است که به طور خاص و تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: از دیگر کارهای معاونت، رویکرد اصلاح قوانین بوده که مشکلاتی را برای کودکان ایجاد کرده و لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که نزدیک به 10 سال راکد مانده بود به صحن علنی برگشت و نهایتاً در کمیسیون قضایی ایرادات را برطرف کردند و از همین تریبون از آقای لاریجانی رئیس مجلس درخواست دارم که تایید نهایی و ابلاغ را در دستور کار قرار دهند.

وی ادامه داد: از طرف دولت برای اجرای قوانین فرابخشی اعلام آمادگی می‌کنیم و دو لایحه دیگر تحت عنوان مقابله با کودک همسری و ازدواج زیر 13 سال نیز ارایه شده است، و متاسفانه گرچه آمار کمی است اما تعدادی ازدواج زیر 13 سال در روستاها و نواحی مرزی داریم که سبب جلوگیری از کودکی کردن آنها است‌.

ابتکار افزود: همچنین در زمینه اصلاح سن کیفری کودکان لایحه موردنظر در کمیسیون لوایح دولت بررسی و به مجلس ارائه شده است، باید خاطرنشان کرد که فرهنگ و نگاه درست به حقوق کودکان مسئله مهمی است که باید با کمک دستگاه‌ها به سبک زندگی تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر