کد خبر: 967108
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
مجلس دهم پس از سه سال تأخیر قرار است به ماجرای واگذاری اردوگاه شهیدباهنر آموزش‌و‌پرورش ورود کند. ظاهراً تخلفی در نحوه واگذاری اردوگاه صورت گرفته و این تخلف در سال ۹۵ حدود ۸ هزار میلیارد تومان بوده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: سه سال پیش اردوگاه شهید باهنر جهت پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان به مبلغ ۴هزار میلیارد تومان در قالب اوراق صکوک به شرکتی به نام «واسط شهریور سوم» انتقال یافت.

دید فرهنگی در دولت یازدهم
انتقال اردوگاه باهنر در دوران وزارت «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» رخ داد. با توجه به گزارش کارشناسان و وزارت دارایی، قیمت این اردوگاه در هنگام عقد قرارداد بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان بوده که با این وجود باید علت واگذاری اردوگاه با مبلغ مندرج در قرارداد شفاف‌سازی شود و جلوی این واگذاری گرفته شود.

ورود کمیسیون اصل ۹۰
اکنون بررسی این واگذاری در دستور کار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است. آن‌گونه که بهرام پارسایی، سخنگوی این کمیسیون گفته، بروز تخلفاتی بزرگ در آن مسجل شده است. به طوری که این مقام تأکید کرده میزان آن در سال ۹۵، ۸ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی دو برابر تسهیلاتی که گفته می‌شد با ترهین این اردوگاه، دریافت شده است.

از تصرف محمدعلی شاه تا واگذاری دولت
این اردوگاه ۱۰ هکتاری در سال ۱۲۶۰ در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط یکی از امرای ارتش معروف به حسام‌السلطنه ایجاد شد و سپس توسط کامران میرزا برادر مظفرالدین شاه خریداری شد. محمدعلی‌شاه هم آنجا را تصاحب و جزو املاک سلطنتی قرارداد و در نهایت در سال ۱۳۰۰ این باغ جزو املاک وزارت دارایی درآمد و پس از چند دهه به عنوان اردوگاهی تفریحی – آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

ضد و نقیض گویی مدیران
تناقض در سخنان مدیران آموزش و پرورش در این زمینه هم جالب توجه است. به تازگی علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که مدرک تحصیلی‌اش هم مدتی جنجال‌ساز شده بود، موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر را شایعه عنوان کرد.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هم هرگونه واگذاری اردوگاه شهید باهنر تهران به بخش خصوصی را تکذیب کرد و گفت: «حتی یک متر از فضای این اردوگاه تحت عنوان تملک، اجاره یا بهره‌برداری به کسی واگذار نشده و تمام این مجموعه در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.

فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش هم در دی سال ۹۵ با تأیید اینکه سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است، گفت: اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارتخانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است.»

مجلسی‌ها بیدار شدند
موضع نمایندگان مجلس هم در این مدت قابل توجه است. حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس دهم، ۱۶ ماه بعد از واگذاری خبر داد که این اردوگاه به ثمن بخس (یک سوم قیمت واقعی) در قالب اجاره به شرط تملیک واگذار شده است.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس که حتی وقت کافی برای توئیت‌کردن مطالب خود را در قالب املای صحیح و نگارش درست ندارد و مسئولیت این اشتباهات را به گردن روابط عمومی خود می‌اندازد، احتمالاً از این فرصت طلایی استفاده کرده و سعی در خرید محبوبیت در افکار عمومی برای خود داشته چراکه هرگز جدی این موضوع را پیگیری نکرده است.

چرا پس از سه سال از واگذاری این اردوگاه تازه کمیسیون اصل ۹۰ تصمیم به ورود به این ماجرا کرده است؟ آیا واقعاً نمایندگان مجلس در این مدت طولانی از این موضوع اطلاعی نداشته‌اند یا سکوت کرده‌اند؟ دلیل سکوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برابر چنین موضوعاتی چیست؟

آموزش را به بیراهه نکشانید
در واقع عده‌ای که داعیه دفاع از منزلت معلم را دارند، بر این عقیده هستند که فروش اردوگاه شهید باهنر به خاطر پرداخت مطالبات فرهنگیان بوده که این دفاع بسیار بدی است.

با این وجود، سؤال این است که چرا باید برای پاداش پایان خدمت کارکنان بعضی از وزارتخانه‌ها که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، از پول دولت پرداخت شود؛ اما برای پرداخت پاداش زیر ۲۰۰ میلیونی فرهنگیان اردوگاه آموزش و پرورش را به حراج بگذارند.

اکنون نزدیک به دو سال است که با مجوز تغییر کاربری مدارس نگاه تجاری در آموزش و پرورش در حال پررنگ‌تر شدن است. سال گذشته در کمیسیون عمران مصوب شد، مدارسی که امکان تغییر کاربری بخشی از فضای آن‌ها وجود دارد به آن‌ها اجازه داده شود آن قسمت از مدرسه را به شرطی که آسیبی به فضای آموزشی نرساند، به تجاری تغییر کاربری دهند.

آموزش در کشور باید در اولویت بودجه‌دهی، طرح و برنامه باشد نه اینکه دغدغه مالی این نهاد تأثیرگذار را به بیراهه بکشاند و از مسیر اصلی‌اش دور کند. تجربه فساد در بانک سرمایه که ناشی از همین نگاه‌های مالی بود، کافی نبود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار