کد خبر: 967067
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست پارلمان با دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرا) با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت طرح مزبور مخالفت کردند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست پارلمان با دو فوریت طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (شفافیت آرا) با ۶۹ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت طرح مزبور مخالفت کردند.

به گزارش فارس، طرح الحاق دو تبصره به ماده (۱۱۹) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در آبان ماه گذشته در کمیسیون آیین‌نامه مجلس به تصویب رسیده بود. بر مبنای این طرح قرار بود در تمام موادی که به موجب این قانون رای‌گیری به عمل می‌آید، اسامی نمایندگانی که در هر مرحله در رای‌گیری شرکت نمی‌کنند در مشروح مذاکرات و پایگاه اطلاع‌رسانی الکترونیکی مجلس برای اطلاع عموم ثبت شود.

این طرح یک بار دیگر در ۱۴ شهریور ماه با رأی منفی نمایندگان به فوریت آن مواجه شد. در متن طرح اولیه‌ای که آن زمان با مخالف اکثریت مجلس روبه‌رو شد مقرر شده بود در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای‌گیری به عمل می‌آید و مصادیق آن در ماده ۱۲۱ مشخص گردیده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می‌شود. بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیئت رئیسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد اقدام نماید. تبصره دیگری که طراحان اولیه قائل به آن بودند این بود که در مواردی استثنایی با تقاضای ۱۵نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رای‌گیری به صورت مخفی انجام گیرد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته پارلمان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس (شفافیت آرا) به عنوان پیشنهاددهنده این طرح طی سخنانی اظهار داشت: مشروعیت ما نمایندگان به رأی مردم است.
وی ادامه داد: مردم باید بتوانند بر نماینده خود نظارت و مطالبه‌گری داشته باشند و این مطالبه‌گری زمانی ممکن است که اطلاعات و اشراف نسبت به عملکرد نماینده وجود داشته باشد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اکنون مردم از حضور و غیاب، مأموریت، مرخصی و شرکت یک نماینده در رای‌گیری‌ها یا عدم شرکت او اطلاعی ندارند چراکه آیین‌نامه رأی را مخفی تلقی کرده است مگر در مواردی خاص، لذا باید این را در آیین‌نامه تغییر داد.

ذوالنوری بر همین اساس اضافه کرد: باید در این خصوص سامانه‌ای وجود داشته باشد تا رسانه‌ها و مردم بر ما نظارت و متناسب با عملکرد ما مطالبه‌گری کنند.
وی با تأکید بر اینکه نماینده باید رأی خود را به صورت شفاف به مردم اعلام کند، گفت: در موضوع بررسی لایحه تجارت و موادی از آن دیدیم که حدود ۶۰ نفر از نمایندگان در موضوع شرکت نکردند. گاهی مواردی در مجلس مطرح می‌شود که حدود یک سال روی آن کار شده باشد، اما به دلیل عدم مشارکت و رای‌دهی نمایندگان باطل می‌شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که چه کسی از نمایندگان همراهی نکرده است و متناسب با آن مطالبه‌گری کنند. این باعث می‌شود مجلس کارآمد شود.

ذوالنوری همچنین خاطرنشان کرد: قانونی که تصویب می‌کنیم بی‌کیفیت و بی‌خاصیت است و از روی علم و عالمانه نیست، لذا همین باعث می‌شود گره‌گشا نباشد. وی افزود: بنده اگر رفتارم در معرض دید موکلانم باشد، گروه‌های ذی‌نفع مطالبه‌گری و توجه می‌کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر مردم بر رأی نمایندگان نظارت نداشته باشند و نماینده نیز شرکت یا عدم شرکتش معلوم نباشد، دقت در رأی صورت نمی‌گیرد، لذا نتیجه و خروجی آن بی‌کیفیت می‌شود.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: تا زمانی که این قضیه را برطرف نکرده‌ایم و سامانه‌ای وجود نداشته باشد که بر رأی نمایندگان نظارت داشته باشد، مجلس نیز خروجی لازم را ندارد. وی در ادامه سخنانش بیان کرد: اگر می‌خواهیم کارمان بی‌خاصیت نباشد، رأی و رفتارمان باید در معرض دید موکلان ما قرار گیرد تا توجه و حساسیت لازم را در مواقع رأی‌گیری به خرج دهیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تابلوی مجلس نشان می‌دهد ۲۴۰ نفر در مجلس حاضر هستند، اما ممکن است بیش از ۸۰ نفر در رای‌گیری‌ها شرکت نکنند. ذوالنوری تأکید کرد: زمانی رأی ما مشروعیت دارد که موکلان ما از آن خبر و آن را قبول داشته باشند پس اگر ما رأی ندهیم، حقی را از مردم و موکلمان سلب کرده‌ایم. اگر برای شفافیت رأی نمایندگان تعیین تکلیف نشود، مصوبات مجلس نیز کیفیت لازم را نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار