کد خبر: 966275
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷
در حالی هر سال ۶۰ درصد از فرش‌های بافته شده به دست زنان و مردان هنرمند استان خراسان‌جنوبی به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه دارد که این قالیبافان از پیش پا افتاده‌ترین خدمات و مزایا هم بی‌بهره‌اند.
سرویس ایران جوان آنلاین: در حالی هر سال ۶۰ درصد از فرش‌های بافته شده به دست زنان و مردان هنرمند استان خراسان‌جنوبی به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه دارد که این قالیبافان از پیش پا افتاده‌ترین خدمات و مزایا هم بی‌بهره‌اند. به طوری که از ۵۰ هزار قالیباف فعال در استان تنها ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها بیمه هستند. آن هم در شرایطی که قالیبافان با مجموعه‌ای از مشکلات همچون نبود مواد اولیه، عدم حمایت در تولید، حضور دلالان و نوسانات قیمت مواد و تجهیزات مورد نیاز مواجه‌اند و همین امر باعث شده تا هر سال از شمار آن‌ها و تولیداتشان کاسته شود.

هر سال ۵۰ هزار قالیباف خراسان‌جنوبی دست به تولید ۱۶۰ هزار مترمربع فرش می‌زنند که به گفته داود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی حدود ۶۰ درصد از این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود و ارزآوری خوبی را برای کشور همراه دارد. با این حال از این تعداد ۵۰ هزار نفره فعال در صنعت فرش دست‌بافت تنها ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات بیمه برخوردار هستند و مابقی در شرایطی که مواد اولیه به سختی تأمین می‌شود، بازار فروش به سادگی در دسترس نیست و دلالان در عرصه فرش جولان می‌دهند از این یک امتیاز برای ادامه فعالیت هم محروم هستند. بنابر این دور از انتظار نیست که این فرش‌بافان خیلی زود از ادامه فعالیت خسته شوند و دیگر این حجم از صادرات محقق نشود. از همین رو به تازگی خبری در راستای افزایش تعداد بیمه‌شدگان این صنعت منتشر شده است. در این راستا شهرکی بیان می‌کند: «دولت برای بیمه کردن ۱۵ هزار بافنده استان متعهد شده است که در حال پیگیری هستیم.» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اضافه می‌کند: «۵۰ هزار فعال در حوزه فرش دستباف استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر شناسایی شده قطعی هستند.» وی ادامه می‌دهد: «متأسفانه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ استان جذب خوبی برای بیمه قالیبافان نداشته و در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ قالیباف استان بیمه هستند.»

ضرورت بیمه شدن فرش‌بافان خراسان‌جنوبی

گفتنی است بیشترین بافندگان فرش دستباف استان خراسان‌جنوبی در بیرجند با ۱۱ هزار و ۵۰۰ بافنده و کمترین آنان در فردوس و بشرویه هر کدام ۳ هزار بافنده هستند، حضور دارند. شهرکی با اشاره به مجوز‌هایی که برای فعالیت بخش خانگی در استان خراسان‌جنوبی تاکنون صادر شده است، می‌گوید: «در مجموع ۸ هزار و ۶۰۰ مجوز مشاغل خانگی صادر و در سه سال اخیر ۱۵۰ دوره آموزشی برگزار شده است.» البته این مسئول در راستای تسهیل فعالیت این قالیبافان تأکید می‌کند: «در سه سال گذشته ۸ میلیارد تومان تسهیلات به بافندگان فرش از محل اعتبارات مشاغل خانگی و اشتغال روستایی پرداخت شده است و سالانه ۱۶۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می‌شود که بخش زیادی توسط اتحادیه فرش خراسان‌جنوبی صادر می‌شود.» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صادارت فرش به امریکا با بازگشت تحریم‌ها متوقف شده است بیان می‌کند: «بخش زیادی از فرش استان اکنون به کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.» با این‌حال به رقم ارزش افزوده‌ای که این صنعت می‌تواند برای فرش‌بافان داشته باشد، اما هنوز خبر امیدوار کننده‌ای از بیمه شدن شمار بسیاری از فرش‌بافان به گوش نمی‌رسد. در صورتی که این ۱۵ هزار نفر هم بیمه شوند با بیمه شدگان قبلی باز هم شمار جمعیت فرش‌بافان دارای بیمه نیمی از ۵۰ هزار فعال این صنعت را هم پوشش نمی‌دهد. بنابر این برای ادامه فعالیت این بخش بیمه شدن قالیبافان امری ضروری و غیرقابل چشم پوشی از سوی مسئولان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار