کد خبر: 965404
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
روسیه – ایران، دوئل کسب سهمیه المپیک
چهار سال قبل طلسم ۵۲ ساله صعود به المپیک شکسته شد، اما هنوز هم حضور در این رقابت‌ها یک رؤیا به حساب می‌آید. رؤیایی که بازی امشب ایران با روسیه می‌تواند بار دیگر به آن رنگ واقعیت ببخشد اگر با پیروزی شاگردان کولاکوویچ در سرزمین تزار‌ها همراه باشد.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: یک تیم از چهار تیم حاضر در انتخابی المپیک می‌تواند جواز صعود را کسب کند. رقابت اصلی، اما بین ایران و روسیه است. روس‌ها خیلی خوب می‌دانند در صورتی که در این مرحله موفق به کسب سهمیه المپیک نشوند، کارشان در رقابت‌های قاره‌ای بسیار دشوار خواهد بود تا اندازه‌ای که شاید حتی این رویداد بزرگ را از دست بدهند و بدون شک این برای تیمی که چهار طلای المپیک را در کارنامه دارد، چیزی شبیه یک فاجعه خواهد بود. با وجود این، دست‌کم گرفتن ایران بدون تردید به ضرر روس‌ها تمام خواهد شد، خصوصاً که سرمربی ایران هدف تیمش از حضور در این رقابت‌ها را سورپرایز کردن حریف و کسب سهمیه خوانده است: «ما خواسته‌ها و رؤیا‌های خودمان را دنبال می‌کنیم و رؤیای ما این است که بتوانیم اینجا حریفمان را سورپرایز کنیم. قطعاً تحقق آن خیلی سخت خواهد بود. با وجود این وقتی به سهمیه المپیک می‌اندیشید سختی دیگر معنایی ندارد.»

غول آخر
پرواضح بود که مهم‌ترین حریف ایران در انتخابی المپیک روسیه است. تیمی که همین چند هفته گذشته برای دومین سال پیاپی قهرمانی در لیگ ملت‌های والیبال را جشن گرفت. تیمی که سال گذشته با تکیه بر جوان‌هایش با عبور از سد فرانسه جام قهرمانی را بالای سر برد و امسال نیز با کنار زدن امریکا با همه ستاره‌هایش موفق شد در شیکاگو جشن قهرمانی بگیرد. تیمی که اگرچه در جریان همین رقابت‌ها در ارومیه به یاران کولاکوویچ باخت، اما بدون شک امشب، شب سختی را برای ملی‌پوشان ایران رقم خواهد زد، خصوصاً که حالا چند ستاره دیگر (ماکسیم میخایلوف و موزرسکی) را هم به ترکیب خود اضافه کرده و با تمام قوا در خانه به دنبال کسب سهمیه المپیک است و همین کار کولاکوویچ و شاگردانش را برابر غول مرحله آخر سخت‌تر خواهد کرد.

شانس اول
قبل از شروع رقابت‌های انتخابی المپیک هم روسیه شانس اول کسب سهمیه در این مرحله بود. رنکینگ این تیم (پنجم) از یک سو و قدرت و سابقه‌ای که دارد در کنار امتیاز میزبانی از سوی دیگر شانس زیادی را برای تزار‌ها به دنبال داشته است، به طوری که به‌زعم بسیاری قبل از شروع مسابقات، قهرمان لیگ ملت‌های والیبال نخستین شانس صعود از گروه به حساب می‌آمد. با وجود این درخشش شاگردان کولاکوویچ در لیگ ملت‌ها نشان از قدرت تیم ایران داشت. قدرتی که باعث می‌شد نتوان به سادگی از کنار نام ایران و شانس آن برای صعود به المپیک گذشت و شاید به همین دلیل مهم هم هست که می‌توان بازی آخر انتخابی بین ایران و روسیه را فینالی نفسگیر خواند، به خصوص که روسیه با هدایت ساملوو بعد از قهرمانی در لیگ ملت‌ها با چند تغییر در مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۲۰ حضور یافته است، آن‌هم بعد از دو بازی دوستانه و تدارکاتی برابر استرالیا که هر دو بازی نیز با پیروزی تزار‌ها به پایان رسید تا این تیم با روحیه‌ای مضاف راهی مرحله انتخابی المپیک شود.

به دنبال شکست دوباره روس‌ها هستیم
کولاکوویچ، اما با وجود همه سختی‌هایی که بازی امشب می‌تواند به دنبال داشته باشد به شکست دوباره روس‌ها امیدوار است. تیم او در جریان رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال این تیم را در ارومیه شکست داده و شاید همین مسئله باعث امیدواری سرمربی ایران از تکرار باخت روس‌ها شده است: «بازیکنان ما بار‌ها برابر روسیه بازی کرده‌اند و خوب می‌دانند روسیه چه تیم قدرتمندی است. مخصوصاً که در این فصل آن‌ها قهرمان لیگ ملت‌ها هم شدند و حالا با بازیکنان باتجربه و با قدرت بیشتری به رقابت‌های انتخابی المپیک آمده‌اند. روس‌ها مربی خوبی دارند که نشان داد آن‌ها می‌توانند والیبال متفاوتی را به نمایش بگذارند. با این حال ما امسال در ارومیه روسیه را شکست دادیم. البته فضای شهر والیبالی ارومیه بدون شک با فضای روسیه متفاوت است، درست مثل شرایط بازی انتخابی المپیک با شرایط لیگ ملت‌های والیبال. با وجود این هدف و انگیزه ما تکرار پیروزی دوباره برابر روسیه و کسب جواز حضور در المپیک است و برای نیل به این هدف راهی روسیه شدیم و برابر این تیم به میدان خواهیم رفت.»
بدون شک این بازی فرصت طلایی شاگردان کولاکوویچ برای کسب جواز حضور در المپیک است. المپیکی که چهار سال قبل ستاره‌های همین تیم فعلی طلسم صعود به آن را بعد از ۵۲ سال شکستند و حالا یک‌بار دیگر در آستانه کسب جواز صعود به المپیک هستند. رقابت‌هایی که بی‌تردید بزرگ‌ترین تورنمنت ورزشی جهان است و حضور در آن می‌تواند کمک شایانی، به خصوص از لحاظ فنی برای والیبال ایران باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار