کد خبر: 965135
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
عربستان هم به دنبال مذاکره با انصارالله است
چند هفته بعد از علنی شدن تصمیم دولت امارات برای کاهش نیرو در یمن و انتشار گزارش‌ها درباره عقب‌نشینی امارات از موضع جنگی، منابع غربی و عربی می‌گویند که عربستان سعودی هم به دنبال پیمودن همان مسیری است که اماراتی‌ها از چند هفته قبل آن را شروع کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دیروز در خصوص یک عملیات گسترده از سوی نیرو‌های یمنی در مرز‌های سعودی خبر داد. در حالی که به گفته سریع، به زودی «جزئیات یک عملیات گسترده در مرز‌های سعودی» فاش خواهد شد، به نظر می‌رسد در جنگ یمن زمان به نفع سعودی‌ها پیش نمی‌رود. وال‌استریت‌ژورنال امریکا روز چهار شنبه نوشت که بعد از شکست ائتلاف سعودی در جنگ یمن، عربستان تلاش‌هایی جدی برای مذاکره مستقیم با انصارالله یمن انجام می‌دهد و به دنبال رسیدن به توافق سیاسی با انصارالله برای خروج از بحران یمن است. به گزارش ایسنا، وال‌استریت‌ژورنال امریکا نوشته که تلاش‌های هدفمند دیپلماتیک برای رسیدن به آتش‌بس بین ریاض و انصارالله بی‌نتیجه مانده است و همین مسئله ضربه‌ای به تلاش‌های سازمان ملل برای پایان جنگ و ممانعت از تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای است. این روزنامه نوشت: دیپلمات‌ها با شدت گرفتن نزاع بین ایران و دشمنانش در رسیدن به توافق آتش‌بس دچار مشکل شدند. انصارالله طی هفته‌های اخیر حملات موشکی و پهپادی را علیه ریاض انجام داد. به نوشته این روزنامه، تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان بد‌ترین بحران انسانی در جهان ماه میلادی گذشته شاهد پیشرفت بود چراکه امارات از عقب‌نشینی نیروهایش از یمن و تلاش برای صلح خبر داد. عربستان نیز می‌گوید که به دنبال راهکار سیاسی برای پایان جنگی است که موجب اختلافات میان دو حزب دموکراتیک و جمهوریخواه در واشنگتن شده است. از طرفی وجهه عربستان به خاطر قربانیان جنگ یمن مخدوش شده است. این روزنامه به نقل از منابع آگاه می‌آورد: ریاض در حال بررسی پیشنهاداتی برای انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله است، اما واضح نیست که این طرح جدید نتیجه بدهد. این روزنامه به نقل از یک مسئول عربستانی نوشت: عربستان نمی‌خواهد بیشتر از این در این جنگ بماند، اما در سایه تنش‌ها با ایران عربستان نمی‌خواهد طرف ضعیف یا متضرر جلوه کند.
همین موضوع را منابع عربی نیز تأیید می‌کنند. «جمال ریان» روزنامه‌نگار مشهور و مجری اسبق شبکه خبری «الجزیره» روز چهارشنبه قطر در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: بعید نیست عربستان در مسئله خروج از یمن از امارات پیروی کند. ریان می‌افزاید: تفاوت میان سیاست عربستان و امارات در یمن این است که ابوظبی از روز نخست تجاوز به یمن، دارای طرح و برنامه برای خود بود، اما ریاض از ابتدا بدون برنامه وارد این کشور شد. روزنامه‌نگار قطری نوشت: بر همین مبنا بعید نیست که آل‌سعود با تجدیدنظر در سیاست کنونی خود در یمن، از گام‌های امارات پیروی کرده و این جنگ را بدون دستاورد ترک کند.
در گزارشی دیگر که مؤید همین تحول است، منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی گفته‌اند که سیاستگذاران غربی عمیقاً نگران پیامد‌های جدی جنگ یمن بر ثبات خاندان سلطنتی عربستان پس از شکست فاجعه‌بار در یمن و تأثیر آن بر روحیه نیرو‌های نظامی و افکار عمومی در این کشور هستند و در همین راستا، پنتاگون یک تیم متخصص در زمینه رهگیری موشک و پهپاد را به عربستان اعزام کرده است. هرچند این نخستین باری نیست که امریکا به عربستان نیرو می‌فرستد، ولی ظاهراً این اعزام نیرو با تحولات داخلی در ریاض نیز مرتبط است. القدس‌العربی از قول یک مقام دیپلمات بلندپایه غربی نوشته که یک هراسی در غرب نسبت به نگرانی موجود در افکار عمومی عربستان درباره عدم موفقیت مقامات این کشور در زمینه رویارویی با انصارالله وجود دارد، پس وضعیت آن‌ها در جنگ با ایران که یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است چگونه خواهد بود؟ طبق گفته یک منبع دیپلمات بلندپایه اروپایی که پیش‌تر در عربستان فعالیت کرده بود، اگر عربستان در این جنگ پیروز نشود، تمام وزن و اعتبار مذهبی و سیاسی خود را در جهان عرب و اسلام از دست خواهد داد و امتیاز‌هایی را تقدیم انصارالله خواهد کرد و دیگر هیچ‌گاه سرش را در مقابل ایران و ترکیه بلند نخواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار