کد خبر: 965103
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴
مهاجرت از روستا‌ها به سمت شهر‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. روستا نشینانی که به دلایل مختلف مثل کمبود شغل، خشکسالی یا با نیت تشکیل زندگی بهتر و بهره‌مندی از امکانات مطلوب‌تر، روانه نزدیک‌ترین شهر می‌شوند
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: مهاجرت از روستا‌ها به سمت شهر‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. روستا نشینانی که به دلایل مختلف مثل کمبود شغل، خشکسالی یا با نیت تشکیل زندگی بهتر و بهره‌مندی از امکانات مطلوب‌تر، روانه نزدیک‌ترین شهر می‌شوند و با این تفکر که بعد از چند ماه می‌توانند به مرکز شهر نفوذ کنند، در حاشیه‌ها اسکان می‌گزینند. حاشیه نشینی‌هایی که نه رنگ روستا دارد و نه بوی شهر. اما چند وقتی است که مسئولان به فکر تجهیز روستا‌ها و سرمایه‌گذاری در رابطه با ایجاد اشتغال در این مناطق افتاده‌اند و جالب اینکه این کار در کمترین زمان جواب داده و به مهاجرت معکوس منتهی شده است. در همین راستا می‌توان به اقدامات سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی اشاره کرد که فقط طی دو سال و با اجرای ۶۷۲ پروژه باعث شد تا در سال‌جاری در ۵۰ روستای استان، مهاجرت معکوس انجام شود. موضوعی که مورد تأیید استاندار نیز بوده و به ادامه آن تأکید دارد.

بی‌شک هیچ چیز سخت‌تر از یک جابه‌جایی، آن هم در حد مهاجرت نیست. روستا نشینان می‌خواهند که مشکلاتشان رفع شود تا برای همیشه در سرزمین آباو اجدادیشان بمانند. تأمین نیازها، کمک به تجهیز باغات و زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، رفع مشکل راه‌ها و سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد کارگاه‌ها و کارخانجات فرآوری کمترین کاری است که می‌توان در این مناطق انجام داد.

حالا سپاه پاسداران اقدامات زیادی را در استان‌های مختلف در دستور کار قرار داده است و در همین رابطه می‌توان سری به روستا‌های آذربایجان‌شرقی زد. جایی که فقط طی چهار ماه اخیر در ۵۰ روستای استان، مهاجرت معکوس صورت گرفته است. «زمانی که مشکل جاده‌ای و مزارع روستا‌ها رفع شد، روستاییان دوباره به خانه و کاشانه خود بازگشته و خانه‌های جدیدی احداث می‌کنند.» این‌ها بخشی از حرف‌های فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی است با بیان این‌که امسال در ۵۰ روستای استان، مهاجرت معکوس انجام شده است، به اقدامات این نهاد اشاره می‌کند. سردار عابدین خرم می‌گوید: «عقبه اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس خود به عنوان حامی محرومان بوده است و خدا را شکر که در عرصه محرومیت‌زدایی همواره در کنار مردم و این مردم نیز در کنار فرزندان سپاهی و بسیجی خود حضور دارند.» وی با اشاره به تعمیر و احداث ۵۹ مسجد در این مناطق ادامه می‌دهد: «روستاییان خواسته‌های زیادی ندارند و رفع مشکل رفت‌و‌آمد و مسیرهایشان و توجه به مزارع و باغات نیاز اول آنهاست.»

این مسئول تأکید می‌کند: «خیران آذربایجان‌شرقی در خط مقدم هر عرصه‌ای حضور دارند و همواره با مال و جان خود و خلوص نیت به مردم کمک می‌کنند، امروز جهاد عاشوراییان افتخار این را دارد، ۶۷۲ پروژه را که عملیات آن‌ها از نیمه دوم سال ۹۶ شروع شده بود، به طور کامل به اتمام برساند.» سردار خرم می‌گوید: «این پروژه‌ها در ۲۰۵روستا که از ضریب محرومیتی در ضریب هفت یا هشت محرومیت قرار داشتند، اجرا شد. با شناسایی روستا‌ها و احداث این پروژها، مهم‌ترین مشکلات این روستا‌ها رفع شد.» وی از اتمام ساخت ۳۱۵ مسکن مددجو در مناطق محروم استان نیز خبر داده و تأکید می‌کند: «عمده مشکل مردم مناطق روستایی بیکاری و کشاورزی بود، به همین دلیل ۷۸ پروژه کانال کشی و ساخت استخر پلیمری در این روستا‌ها انجام شد تا آب به آسانی از طریق کانال به مزارع برسد، با اجرای ۶۷۲ پروژه در مناطق محروم استان ۲۵۹ هزار و ۹۰۰ نفر در مناطق تحت پوشش قرار گرفته و ۷۹ هزار نفر نیز شاغل شدند.»

اهدای جهیزیه به نوعروسان روستانشین

با مروری بر برنامه‌های سپاه برای سال‌های آینده مشخص می‌شود که از همین حالا می‌توان حال و روز خوش روستا‌ها را به عینه دید. به‌خصوص اینکه در آذربایجان‌شرقی، سپاه عاشورا ۱۴۰۰ پروژه را تا پایان سال بعد در دستور کار دارد و با همت مسئولان استانی و طبق دستور استاندار نیز ۲۵۰پروژه را در مناطق محروم به اتمام می‌رسد.
در همین رابطه فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی می‌گوید: «۲۰ مورد غسالخانه، ۱۸راه روستایی، ۳۲ مرکز بهداشتی و درمانی، پنج پل دو و سه دهانه، سه باب مدرسه، ۱۵ خانه عالم و چندین پروژه دیگر از جمله اقدامات این نهاد در مناطق روستایی و محروم استان است که احداث و به بهره‌برداری رسیده است.» وی از اهدای ۲۱۰ مورد جهیزیه به نوعروسان نیز خبر داده و تأکید می‌کند: «طی دو سال گذشته نیز ۷۰۰ مورد جهیزیه به نوعروسان استان اهدا شد.» با توجه به گزارشات طی یک سال گذشته توزیع البسه، بسته‌های غذایی، لوازم تحریر، مساعدت‌های مالی و تجهیز مساجد در مناطق محروم استان از دیگر کار‌های سپاه عاشوراست.
سردار خرم با بیان این‌که مقام معظم رهبری در تمام تدابیر خود، همواره توجه به قشر محروم و مستضعفان را مورد تأکید قرار می‌دهند، می‌گوید: «در حال حاضر ۴۰۰ گروه جهادی در سطح استان برای خدمت‌رسانی به مردم مناطق حاشیه‌نشین حضور دارند و نزیک به ۵ هزار جوان انقلابی در عرصه‌های عمرانی، بهداشتی و ساخت و ساز در روستا‌ها و مناطق محروم فعالیت می‌کنند.»

فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به وقوع سیل در چهار استان و فعالیت گروه‌های جهادی استان نیز می‌گوید: «روز دوم فروردین ماه سال‌جاری، گروه‌های جهادی استان خود را به آق‌قلا رسانده و برای کمک‌رسانی به مردم نزدیک به یک و نیم ماه در مناطق سیل‌زده حضور یافتند، تبریزی‌ها در این جریان حماسه آفریدند، زمانی که نیازمندی‌ها را به مردم اعلام می‌کردیم، موج عظیمی از کمک‌های مردمی برای ما ارسال می‌شد که در برخی مواقع در توزیع آن‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم.» وی با اشاره به لزوم افزایش فعالیت‌های جهادی در راستای محرومیت‌زدایی استان، خاطرنشان می‌کند: «روستا‌های لب مرز استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی به مراتب از لحاظ امکانات و زیرساختی نسبت به روستا‌های آذربایجان‌شرقی برخوردارتر هستند.» لازم به ذکر است چندی پیش استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفته بود: «خوشبختانه استفاده از روش‌های نوین در بخش کشاورزی و ایجاد سود اقتصادی در این بخش، موجب مهاجرت معکوس در بسیاری از روستا‌های استان شده است که این روند باید ادامه یابد.»
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی به یک ساماندهی مناسب و تولید پایدار در استان رسیده‌ایم که از این بابت از همه دست‌اندرکاران و فعالان این بخش قدردانی می‌کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار