کد خبر: 965022
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
نژادپرستی به اسم حفظ هویت
حضور مالکوم برزیلی در زنیت سن‌پترزبورگ هرچند برای روس‌ها ۳۶ میلیون پوند آب خورد، اما انتقال این بازیکن از بارسا حالا رفتار‌های زشت هواداران سن‌پترزبورگ را به همراه داشته، رفتار‌های نژادپرستانه‌ای که فقط باعث شرمساری جهان فوتبال شده است.
فريدون حسن
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رفتار‌هایی که ثابت می‌کند به‌رغم تمامی شعار‌هایی که از سوی فیفا و یوفا داده می‌شود، داستان تلخ نژادپرستی هنوز هم ادامه دارد. داستانی که تصویر‌های آن روی زشت فوتبال جهان را به نمایش گذاشت.
هواداران زنیت از سال ۲۰۱۲ در بیانیه‌ای از باشگاهشان خواسته‌اند که بازیکن سیاهپوست جذب نکند و وقتی که از همان ابتدا استقبال خوبی از خرید جدید خود نکردند، می‌شد این روز‌ها را پیش‌بینی کرد. روز‌های تلخی که مالکوم هیچ‌گاه از یاد نخواهد برد. در تساوی یک - یک دیدار شنبه شب زنیت سن‌پترزبورگ مقابل اف‌سی کراسنودار در هفته چهارم لیگ برتر روسیه، مالکوم در دقیقه ۷۱ به جای الکسی سوتورمین به بازی آمد، اما هواداران زنیت به جای استقبال و تشویق بازیکن جدید خود بنر‌های نژادپرستانه‌ای را در واکنش به سیاست‌های مدیران این باشگاه در جذب بازیکن سیه‌چرده در ورزشگاه به نمایش گذاشتند. هواداران ناراضی زنیت بنری کنایه‌آمیز با خود به ورزشگاه کرستوفسکی شهر سن‌پترزبورگ آورده بودند که روی آن نوشته شده بود: «از مدیران باشگاه به خاطر وفاداری به سنت‌ها تشکر می‌کنیم!»
پیش از این، انجمن هواداران زنیت از مدیران این باشگاه خواسته بود بازیکن سیه‌چرده به خدمت نگیرد. در بخشی از بیانیه آن‌ها آمده است: «ما نژادپرست نیستیم، اما نداشتن بازیکن سیاهپوست در ترکیب تیم‌مان سنتی مهم است که تأکید بر هویت باشگاه دارد، نه چیز دیگری.»

به دنبال فروش مالکوم!
گمانه‌زنی‌ها و شایعات در خصوص جدایی مالکوم از زنیت خیلی زود پررنگ شد تا جایی که حالا شنیده می‌شود باشگاه زنیت ممکن است بازیکن برزیلی جدید خود را به خاطر مسائل نژادپرستی در ژانویه بفروشد.
شرایط به وجود آمده باعث شده تیم روسی سه روز پس از امضای قرارداد با بازیکن برزیلی به فکر فروش او بیفتد. البته باشگاه بلافاصله نسبت به این شایعات واکنش نشان داد و همه چیز را تکذیب کرد. در بخشی از اطلاعیه باشگاه زنیت آمده است: «در بازی قبلی افراد کمی بنری به ورزشگاه آوردند که روی آن نوشته شده بود «از مدیران باشگاه به خاطر وفاداری به سنت‌ها تشکر می‌کنیم.» معنی این بنر، اما در رسانه‌ها، به صورت بدی منعکس و نتیجه‌گیری اشتباه و بدون اساسی انجام شد. باشگاه زنیت از دیرباز، سنتی در دعوت از بهترین بازیکنان جهان و بدون توجه به پیشینه، نژاد یا ملیت افراد دارد. باشگاه از قدیم از کار‌های ضدنژادپرستی و برابری افراد حمایت کرده و اکنون و در آینده نیز این رویه را دنبال می‌کند.»

اوج‌گیری دوباره رفتار زشت
در حالی که تصور می‌شد چنین رفتار‌هایی را دیگر در دنیای فوتبال شاهد نباشیم، اما اوج‌گیری دوباره این رفتار‌ها به‌خصوص در فوتبال اروپا باعث نگرانی‌های زیادی شده است. لیگ برتر انگلیس و سری آ ایتالیا در این مورد گوی سبقت را از بقیه ربوده‌اند و حالا روس‌ها هم برای عقب نماندن از این قافله دست به کار شده‌اند تا نگرانی‌ها دوچندان شود. رحیم استرلینگ، بازیکن منچسترسیتی بار‌ها نارضایتی خودش را از این رفتار‌ها اعلام کرده و به عنوان پیشگام در مبارزه علیه نژادپرستی چهره شده است. چند ماه پیش مویزه کین،  مهاجم یوونتوس در بازی برابر کالیاری به شدت مورد توهین نژادپرستانه هواداران قرار گرفت و صحبت‌های بونوچی نیز به این اتفاقات دامن زد. فروردین‌ماه گذشته هم در پراگ هواداران چلسی شعار‌های عجیبی سر دادند و محمد صلاح، ستاره مصری و مسلمان لیورپول را «بمب‌گذار» نامیدند.
دنی رز، مدافع انگلیسی که در جام جهانی برای تیم ملی کشورش بازی کرد و برای تاتنهام به میدان می‌رود در انتقاد شدید از نهاد‌های عالی‌رتبه یوفا و فیفا گفت: «واقعاً می‌خواهم از فوتبال خلاص شوم. فکر کنم پنج، شش سال دیگر از فوتبال من باقی مانده است و بی‌صبرانه منتظر هستم که این چند سال هم تمام شود و دیگر شاهد چنین رفتار‌هایی نباشم. یوفا و فیفا مثلاً در حال بررسی این موضوعات هستند، ولی هیچ اقدام اساسی برای جلوگیری از این رفتار‌ها نمی‌بینیم. مربی ما یعنی پوچتینو به دلیل درگیری لفظی با داور دو جلسه محروم می‌شود، اما برای نژادپرستی جریمه مالی در نظر می‌گیرند که خیلی خنده‌آور است. این جریمه مالی را من یک شب که بیرون می‌روم، هزینه می‌کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار