کد خبر: 964927
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
همزمان با اعلام تصمیم امریکا برای استقرار موشک در استرالیا، معاون وزیر خارجه روسیه با هشدار به امریکا مبنی بر عدم استقرار موشک‌های میان‌برد در این منطقه تهدید کرد احتمال دارد مسکو هم موشک‌هایش را در آسیا مستقر کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به ایالات متحده هشدار داد که به‌جای قدرت‌نمایی و سرکشی، مسئولیت‌پذیر باشد و خط تولید موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را مجدداً راه‌اندازی نکند.
به نوشته خبرگزاری اینترفکس، ریابکوف با بیان اینکه روسیه آماده مذاکرات مجدد با امریکا درخصوص معاهده منع موشک‌های میان‌برد موسوم به INF است، گفت: «اگر امریکا تصمیم بگیرد که موشک‌هایش را در منطقه مستقر کند، روسیه نیز چنین گامی را در آسیا برمی‌دارد.»
وی با بیان اینکه امریکا از هر کنوانسیون بین‌المللی که باب میلش نباشد خارج می‌شود، توضیح داد: «امریکا به دنبال نابودی کامل شبکه کنترل تسلیحات موشکی هسته‌ای است. فروپاشی معاهده INF شدیداً خطر وقوع رقابت تسلیحاتی جدید را افزایش می‌دهد.» معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادعا‌های واشنگتن مبنی بر اینکه مسکو ابتدا معاهده INF را نقض کرده، گفت: «امریکا هرگز نباید انتظار داشته باشد که ما برنامه موشک جدید ۹M۷۲۹ را ملغی کنیم، زیرا این موشک تحت معاهده INF دسته‌بندی نمی‌شود.» ریابکوف در واکنش به تصمیم ایالات متحده برای ازسرگیری تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، تأکید کرد: «ما اقدامات جامعی را برای دفاع از خود در برابر تهدیدات جدید واشنگتن انجام می‌دهیم.»
کشور‌های امریکا و روسیه بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، روز جمعه (۱۱ مرداد) رسماً از آن خارج شدند. از طرفی مقامات ارشد کاخ سفید که خواستند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفتند که بعد از فروپاشی معاهده INF، دولت امریکا از این به بعد خود را مقید به عدم ساخت و ذخیره موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای نخواهد دانست و ضمن درخواست از کنگره برای تأمین بودجه مورد نیاز جهت راه‌اندازی خط تولید موشک‌های میان‌برد، طی چند هفته آینده آزمایش موشک کروز با چنین ویژگی‌هایی را آغاز می‌کند.

استرالیا: میزبان موشک‌های امریکا نیستیم
وزیر دفاع استرالیا استقرار موشک‌های میان‌برد امریکایی در نزدیکی داروین را رد و تأیید کرد که هیچ درخواستی به صورت رسمی برای این منظور ارائه نشده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا روز گذشته گفت، درباره استقرار موشک‌های میان برد در منطقه آسیا – پاسیفیک با مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا صحبت کرده است. وی برای شفاف‌سازی این مسئله به صحبت‌هایش با اسپر اشاره کرده و گفت: از او به صورت مستقیم پرسیدم آیا انتظار چنین درخواستی می‌رود و او گفت: خیر. هرگونه درخواست رسمی در این باره استرالیا را در موضعی دشوار بین هم‌پیمان خود یعنی امریکا و شریک تجاری بزرگ خود یعنی چین قرار می‌دهد. امریکا مکرراً در حال بررسی استقرار موشک‌های خود در منطقه پس از خروج از پیمان موشک‌های میان‌برد اتمی با روسیه است که استقرار کلاهک‌های اتمی را منع می‌کند. همچنین از دیگر دلایل این پیشنهاد، گسترش نظامی چین در منطقه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار