کد خبر: 964742
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که در منطقه گرم و خشک ایران قرار دارد. استانی که مردمانش در بسیاری از فصول سال به خاطر گرما و خشکسالی، رنج بیکاری و فقر را با طعم تشنگی می‌چشند و شرایط سختی را تجربه می‌کنند.
سجاد مرسلی
سرويس ايران جوان آنلاين: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که در منطقه گرم و خشک ایران قرار دارد. استانی که مردمانش در بسیاری از فصول سال به خاطر گرما و خشکسالی، رنج بیکاری و فقر را با طعم تشنگی می‌چشند و شرایط سختی را تجربه می‌کنند. اتفاقی که موجب شده بود تا مهاجرت یکی از گزینه‌های روستانشینان خراسان جنوبی باشد. اما چند وقتی است که حضور جهادگران بسیجی در مناطق محروم استان و برنامه‌های سپاه برای احیای روستا‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی و بهداشتی و فرهنگی، اوضاع را عوض کرده است. از اجرای ۳۲۶ پروژه محرومیت‌زدایی در استان در سال گذشته گرفته تا مرمت و بهسازی ۲۰ مدرسه در طرح هجرت۳ بسیج دانش‌آموزی، عملیاتی شدن ۳۵ پروژه مربوط به آب کشاورزی اعم از احیا و مرمت قنوات، استخر ذخیره آب، کانال انتقال آب و اهدای ۲۳۸ سری جهیزیه که گوشه‌ای از این فعالیت‌ها در سال جاری و طی ماه‌های اخیر در این استان است که اگر خدمت‌رسانی ۳ هزار و ۷۵۰ جهادگر در مناطق محروم خراسان جنوبی را هم به آن اضافه کنیم، می‌شود تعریف جامعی از جهاد خدمت ارائه کرد.

وقتی در اواخر سال گذشته موضوع اجرای ۴۰ هزار پروژه توسط نیروی مقاومت بسیج در سراسر کشور مطرح شد، سهم خراسان جنوبی از این طرح‌ها در مجموع تعداد ۷۵۰ پروژه احداثی و مرمتی بود.
از همان زمان و با شروع به کار نیرو‌های جهادی، خراسان جنوبی‌ها هم عزم خود را برای به نتیجه رساندن این طرح‌ها جزم کردند و حالا در کمتر از پنج ماه ۲۲۵ پروژه به اتمام رسیده است. در همین رابطه مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مطابق زمانبندی انجام شده در هفته دفاع مقدس مراسم افتتاحیه طرح ۴۰ هزار به نمایندگی در استان خراسان جنوبی با حضور رئیس سازمان بسیج و معاون عمرانی وزیر کشور و سایر مسئولان برگزار خواهد شد، می‌گوید: «از مجموع تعداد ۷۵۰ پروژه احداثی و مرمتی که برای استان پیش‌بینی شده است، تا کنون تعداد ۳۷۰ پروژه در حال کار بوده و ۲۲۵ پروژه به اتمام رسیده است.»

مهدی هنری با بیان اینکه این پروژه‌ها در عرصه‌های مختلف تعریف شده و اولویت آن‌ها در زمینه منابع آب، کشاورزی، اشتغال و زیرساخت‌های مربوط به آن می‌باشد، ادامه می‌دهد: «از این پروژه‌های تکمیل شده ۷۰ پروژه مربوط به منابع آب کشاورزی (قنات، استخر و کانال انتقال آب) ۵۰ پروژه در زمینه واحد‌های الگویی دام و طیور، ۵۰ پروژه تکمیل مسکن محرومان و سایر پروژه‌ها در رابطه با مسائل فرهنگی، مذهبی و... می‌باشد.» به گفته این مسئول در مجموع پروژه‌های تکمیل شده ۱۶۷ پروژه احداثی و ۵۸ پروژه مرمتی بوده که ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که حداقل ۱۵ درصد آن مهم مشارکت مردمی و خیرین می‌باشد. اما نکته حائز اهمیت و مهم برای خراسان جنوبی‌ها این است که مسئول بسیج سازندگی استان اعلام می‌کند: «بر اساس برنامه‌ریزی سازمان بسیج از مرداد تا آخر سال هر ماه یک افتتاحیه در یک استان انجام می‌شود که اولین افتتاحیه در روز چهارشنبه دوم مرداد به تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه در سراسر کشور به نمایندگی در استان کردستان با حضور رئیس سازمان بسیج و سایر مسئولان برگزار شد.»

هنری تأکید می‌کند: «مطابق زمانبندی انجام شده در هفته دفاع مقدس مراسم افتتاحیه طرح ۴۰ هزار به نمایندگی در استان خراسان جنوبی با حضور رئیس سازمان بسیج و معاون عمرانی وزیر کشور و سایر مسئولان برگزار خواهد شد.» نباید فراموش کنیم که با توجه به ایام تابستان و حضور گروه‌های جهادی بومی و میهمان در استان تعداد قابل توجهی از پروژه‌های مرمتی توسط جهادگران انجام می‌شود.
البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد بیشتری از سهم استانی پروژه‌ها اجرایی گردد و به حدود یک هزار پروژه احداثی و مرمتی برسد. در همین راستا پروژه‌های مناسب‌سازی منازل مددجویان بهزیستی نیز در تابستان توسط گروه‌های جهادی در حال انجام است.

خدمت ۳۷۵۰ جهادگر در مناطق محروم

هم اکنون ۳ هزار و ۷۵۰ جهادگر در مناطق محروم خراسان‌جنوبی در حال خدمت و کمک به محرومان هستند. با توجه به رویکرد برنامه‌های سپاه و بسیج در سال ۹۸ بر خدمت‌رسانی به مردم خراسان‌جنوبی و بر اساس گام دوم انقلاب در خصوص نقش اثرگذار جوانان در ادامه مسیر انقلاب، شاهد حضور پرشور جهادگران در ایام تابستان در مناطق محروم استان‌ها هستیم. در سال ۹۸ شعار سازمان بسیج سازندگی «هر ایرانی یک جهادگر و هر جهادگر یک خدمت‌رسان» تعیین شده است. بر همین اساس و مطابق با برنامه توسط گروه‌های جهادی در تابستان ۹۸ تعداد ۳ هزار و ۷۵۰ نفر از جهادگران در قالب ۲۷۹ گروه جهادی بومی و میهمان در خراسان جنوبی خدمت‌رسانی می‌کنند. از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ نفر برادر و هزار و ۵۵۰ نفر خواهر هستند که شامل گروه‌های جهادی میهمان، دانشجویی، دانش‌آموزی، محلات، جامعه زنان، عشایری، جامعه پزشکی، مهندسین، طلاب و سایر اقشار است. فعالیت گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزش تحصیلی، اشتغال و کارآفرینی و سلامت برنامه‌ریزی شده است. از دیگر رویکرد‌های گروه‌های جهادی در حوزه اشتغال است که در زمینه‌های آموزشی و مشاغل خانگی و همچنین کمک در بازاریابی تولیدات روستایی پیش‌بینی شده است. در زمینه آموزش اشتغال و کارآفرینی نیز گروه‌های جهادی آموزش پارچه‌بافی، حوله‌بافی، بافندگی، خیاطی، گلدوزی، شیرینی‌پزی، صنایع‌دستی و چرم‌دوزی را انجام خواهند داد که در پنج شهرستان سربیشه، نهبندان، زیرکوه، سرایان و خوسف حضور دارند.

اجرای ۳۰ پروژه کشاورزی

چند روز پیش بود که فرمانده سپاه ناحیه طبس با اشاره به اینکه اردو‌های طرح هجرت دانش‌آموزی شهرستان طبس از ابتدای مرداد ماه ۹۸ شروع شده است، گفت: «در این اردو‌ها که تا پایان شهریور ماه ادامه دارد مرمت و بهسازی ۲۰ مدرسه انجام می‌شود.» رمضانعلی فرحبخش ثانی با بیان اینکه اردو‌های طرح هجرت دانش‌آموزی فرصت خوبی برای دانش‌آموزان است تا در فصل تابستان علاوه پر کردن اوقات فراغت، مهارت‌آموزی را در برنامه قرار دهند، گفت: «مهم‌ترین هدف از حضور در این اردو‌ها خودسازی و آشنا شدن با کار و تلاش است و بر همین اساس در این طرح ۵۰ گروه ۱۵ نفره، مرمت و بهسازی مدارس را انجام می‌دهند.»

وی با بیان اینکه فعالیت اردو‌های جهادی در سه بخش مرمت، بهسازی مدارس و غنی‌سازی اوقات فراغت مدنظر است، افزود: «در بخش مرمت و بهسازی فعالیت‌هایی از قبیل دیوارنویسی، رنگ‌آمیزی، هرس درختان، کاشی‌کاری، گچ‌کاری، نقاشی و... توسط دانش‌آموزان انجام خواهد شد.» از طرف دیگر و در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی -مشارکتی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه سال گذشته ۵۰ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد تومان اجرایی شد. همچنین بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین بسیج سازندگی و آستان قدس رضوی نیز ۸۲ پروژه با اعتبار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرا شده است. از ۸۱ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی تا کنون ۶۱ پروژه با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پایان رسیده است و در راستای طرح «کرامت محله» نیز تا کنون ۲۶ پروژه با اعتبار ۴ میلیارد تومان در محلات تعریف شده است که تا کنون یک و نیم میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. در زمینه کشاورزی نیز ۳۵ پروژه مربوط به آب کشاورزی اعم از احیا و مرمت قنوات، استخر ذخیره آب، کانال انتقال آب با همکاری قرارگاه محرومیت‌زدایی اجرا می‌شود. همین چند روز پیش بود که در آیینی با حضور معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استاندار خراسان جنوبی ۲۳۸ سری جهیزیه به زوج‌های نیازمند چهار شهرستان مرزی استان خراسان جنوبی اهدا شد. این جهیزیه که با مشارکت قرارگاه شهید ناصری، آستان قدس رضوی و خیران تهیه شده بود شامل یخچال، سرویس چینی، ماشین لباسشویی، سرویس قاشق و چنگال، پنکه، اجاق گاز، جارو برقی، فرش، قوری و کتری، سرویس پلاستیک، پتو و سرویس قابلمه بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار