کد خبر: 964544
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۳
شرق دور در حال جوشیدن است و نه تنها مواجهه امریکا و چین هم در بعد تجاری و هم امنیتی سیاسی ادامه دارد، ژاپن و کره‌جنوبی هم در حال تاختن به هستند، به گونه‌ای که توکیو سئول را از فهرست شرکای تجاری مورد اعتمادش حذف کرده تا روابط این دو کشور که واشنگتن در مواجهه خود با محور چین- کره‌شمالی روی آن‌ها حساب باز کرده است، دچار بحرانی شود که احتمالاً برای چینی‌ها مایه تسلای خاطر خواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به خصوص که طرف امریکایی هم تعهد اخیرش را مبنی بر عدم اضافه کردن به تعرفه‌های تجاری علیه چین نقض و اعلام کرده ماه بعد تعرفه ۱۰ درصدی جدیدی را علیه چین اعمال خواهد کرد.
به گزارش شینهوا، مایک پمپئو روز پنج شنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشور‌های جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ. سه. آن» در بانکوک در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین افزود: دیدار ترامپ و «شی جین پینگ» در اوساکای ژاپن مسیری برای توسعه روابط دو کشور در آینده مشخص کرده است. وزیر خارجه امریکا ادامه داد: مایلم تأکید کنم ترامپ و دولت امریکا قصد ندارند جلوی توسعه چین را بگیرند، بلکه مایل هستند همکاری با چین را در زمینه‌های مختلف توسعه بخشند. ما امیدواریم رایزنی تجاری و اقتصادی چین و امریکا با موفقیت توسعه یابد. «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت: شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ترامپ رئیس‌جمهور امریکا در ملاقات اوساکای ژاپن در زمینه‌های مختلف به توافق نظر رسیده‌اند و مسیر توسعه روابط دو کشور را تعیین کرده‌اند. اما به رغم این سخنان خوشبینانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده ۳۰۰میلیارد دلار کالا‌های وارداتی از چین را هدف ۱۰ درصد تعرفه جدید قرار می‌دهد. ترامپ چین را متهم کرده که به وعده‌اش برای خرید محصولات کشاورزی بیشتر از امریکا عمل نکرده است. انتظار می‌رود چین نیز به زودی در یک اقدام متقابل، تعرفه اقلام وارداتی از امریکا را افزایش دهد. تعرفه جدید تنها یک روز پس از بازگشت هیئت مذاکره‌کننده امریکایی از شانگ‌های چین اعلام شده است. به نظر می‌رسد مأموریت هیئتی که به سرپرستی استیو منوچین، وزیر دارایی امریکا به چین رفته است، ناموفق بوده، زیرا دونالد ترامپ که اخیراً موافقت کرده بود در جریان مذاکرات تعرفه‌ای بیشتری وضع نکند، روز پنج شنبه (اول اوت) در یک رشته توئیت غیرمنتظره از وضع یک تعرفه ۱۰درصدی خبر داد. او گفت که این تعرفه از یک ماه دیگر یعنی روز یکم سپتامبر اجرا می‌شود. دونالد ترامپ پیش از این هم تعرفه‌ای ۲۵ درصدی برای حداقل ۲۵۰ میلیارد دلار کالا‌های وارداتی از چین وضع کرده بود. به این ترتیب در پی تصمیم تازه ترامپ، همه کالا‌های چینی که وارد بازار امریکا می‌شوند حالا با تعرفه‌های بالاتری رو به‌رو خواهند شد. پکن اعلام کرده آماده است که جنگ تجاری فعلی را به طور نامحدود ادامه بدهد.

تداوم سرشاخ شدن ژاپن و کره
«هیروشیگه سکو» وزیر تجارت ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد کابینه ژاپن در نشست روز جمعه خود مصوب کرد کره‌جنوبی را از فهرست کشور‌های دارای ارجحیت تجاری و کشور‌های قابل‌اعتماد حذف کند و این اقدام پس از ۶ شهریور ۱۳۹۸ اجرا می‌شود. «کانگ کیوانگ وا» وزیر خارجه کره‌جنوبی روز پنج‌شنبه در دیدار با همتای ژاپنی خود در بانکوک از ژاپن خواسته بود که این اقدام را لغو کند. وزیر خارجه کره‌جنوبی پس از این جلسه در گفتگو با خبرنگاران گفته بود «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه در مقابل آن اقدامی اتخاذ کنیم.» خارج کردن کره‌جنوبی از لیست شرکای قابل اعتماد، در صورتی که در پایان ماه جاری میلادی عملی شود باعث حذف این کشور از لیست سفید ۲۷ کشور از جمله آرژانتین، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا خواهد شد. کارشناسان معتقدند مسائل تجاری و کار دوره جنگ جهانی دوم بین این دو کشور فاصله انداخته است. از ماه اکتبر گذشته، دیوان عالی کره‌جنوبی یک سری حکم‌هایی را صادر کرد که بر اساس آن به شرکت‌های ژاپنی دستور می‌دهند به افرادی که ادعا می‌کنند در جنگ جهانی دوم مجبور به کار اجباری در این شرکت‌ها شده‌اند، غرامت بپردازند. همچنین دارایی‌های متعلق به این شرکت‌ها توقیف شده و برخی از شاکیان روند دادگاهی فروش آن‌ها را آغاز کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار