کد خبر: 964354
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
به بهانه تجلیل از کمیل قاسمی پس از رسیدن به طلای المپیک لندن بعد از ۷ سال
در روز‌هایی که ورزش ایران هنوز آنطور که باید و شاید رنگ و بوی المپیک به خود نگرفته و ورزشکاران و مربیان از شرایط موجود انتقاد‌های زیادی دارند، تعداد مدال‌های کسب شده در المپیک ۲۰۱۲ یکی از درخشان‌ترین نتایج به دست آمده در تاریخ ورزش کشور در حال افزایش است، اتفاقی که کار المپیکی‌های ایران در توکیو ۲۰۲۰ را دشوارتر از قبل می‌کند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در المپیک لندن ۱۲ مدال خوشرنگ (چهار طلا، پنج نقره و سه برنز) ایران را به رده هفدهم دنیا رساند، اما مثبت شدن تست دوپینگ چند ورزشکار صاحب مدال طلا و نقره این بازی‌ها در رشته‌های وزنه‌برداری و کشتی باعث تغییر رنگ مدال‌های ورزشکاران ایران و حتی افزایش تعداد مدال‌های کاروان کشورمان شده است. ابتدا در سال ۹۵ بود که در اتفاقی عجیب و باور نکردنی با دوپینگی اعلام شدن چهار نفر اول دسته ۹۴ کیلوی وزنه‌برداری، مدال طلای المپیک به سعید محمدپور رسید. وزنه‌بردار کشورمان در لندن به مقام پنجم وزن خود دست یافت، اما تست دوپینگ هر چهار نفر اول مثبت از آب درآمد تا محمدپور قهرمان ۹۴ کیلوگرم بازی‌های المپیک لقب بگیرد. در دسته ۸۵ کیلوگرم هم کیانوش رستمی برنز گرفته بود، اما از آنجا که حریف روسی‌اش دوپینگ کرده بود، نقره او به ملی‌پوش ایرانی تعلق گرفت. نواب نصیرشلال هم نایب‌قهرمان دسته ۱۰۵ کیلوگرم المپیک لندن بود، ولی بعد از مثبت شدن تست دوپینگ ولکسی توروختی اوکراینی، طلای این وزن به ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران رسید. به این ترتیب وزنه‌برداری که عملکرد خوبی نداشت با دو طلا و یک نقره یکی از موفق‌ترین رشته‌های کاروان ایران در المپیک لندن لقب گرفت.

طلا بعد از ۷ سال
بعد از قهرمانان وزنه‌برداری نوبت کمیل قاسمی بود که پس چند سال تأخیر به حق واقعی‌اش، یعنی مدال طلا برسد. آرتور تایمازوف ازبکستانی اگرچه به لطف دوپینگ قهرمان سنگین‌وزن کشتی آزاد المپیک ۲۰۱۲ لقب گرفته بود، اما حالا این ورزشکار مجبور است مدالش را به IOC پس بدهد. جالب اینکه نایب‌قهرمان گرجستانی المپیک هم دوپینگی از آب درآمده و او نیز باید نقره خود را پس دهد تا قاسمی در شرایطی که از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده، قهرمان سنگین‌وزن کشتی المپیک لندن لقب گیرد و در انتظار رسیدن مدال طلایش باشد. با توجه به این تغییرات و افزایش مدال‌های طلای ایران به عدد ۷ رتبه کشورمان از مکان هفدهم جدول رده‌بندی به مقام دوازدهم ارتقا پیدا کرده تا نتیجه درخشان قبلی حالا با هفت طلا، پنج نقره و یک برنز درخشان‌تر و دست‌نیافتنی‌تر شود و این طبیعی است که المپیکی‌های ایران برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو کاری بسیار سخت برای تکرار و حتی نزدیک شدن به این نتیجه در پیش داشته باشند.

حقی که ضایع شد
رسیدن به مقام قهرمانی المپیک آرزوی هر ورزشکاری است. آرزویی که دستیابی به آن شادی غیرقابل وصفی را به همراه دارد. با این حال کمیل قاسمی چندان خوشحال نیست. او که دیروز در مراسم تجلیل‌اش در خانه کشتی حاضر شده بود از سال‌های از دست رفته‌اش گفت و حقی که ضایع شده است: «اگر رقبایم دوپینگ نمی‌کردند، من مدال طلا را همان سال می‌گرفتم و این حقی بود که پس از هفت سال به من رسید. اگر همان زمان به حقم می‌رسیدم، قطعاً روند زندگی ورزشی و شخصی‌ام کاملاً تغییر می‌کرد. زحمت زیادی برای موفقیت در المپیک لندن کشیده بودم و حالا هم توقع دارم مسئولان ورزش با من هم مثل طلایی‌های لندن برخورد کنند.»

امیدوار به آینده
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در خصوص عملکرد این رشته در المپیک ۲۰۱۲ گفت: «تیم کشتی آزاد در المپیک ۲۰۱۲ لندن حقش بیشتر از این حرف‌ها بود و این طلای کمیل نشان داد که ما شایستگی این را داشتیم که بیشتر از این طلا بگیریم و می‌توانستیم در کنار سه مدال طلای کشتی فرنگی یکی، دو طلا هم در کشتی آزاد بگیریم.»
غلامرضا محمدی ابراز امیدواری کرد در توکیو نتایج درخشان لندن تکرار شود: «هرچند کار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو سخت است، اما امیدوارم اتفاق خوبی در المپیک آینده بیفتد و کشتی ما با حمایت تمامی دوستان به جایگاه اصلی خود برسد.» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نیز موفقیت آزادکاران و فرنگی‌کاران را موفقیت ورزش ایران نامید. محمد بنا در مراسم تقدیر از کمیل قاسمی به مدال‌آوری کشتی اشاره کرد: «همیشه به همکاران گفته‌ام که هیچ فرقی بین آزاد و فرنگی وجود ندارد و ما همه یک گروه هستیم که برای سربلندی کشتی کشورمان زحمت می‌کشیم. واقعاً از موقعی که این خبر را شنیده‌ام، خوشحالم، هرچند دیر، اما کمیل بعد از هفت سال به حقش رسید و من هم معتقدم کشتی آزاد در المپیک لندن حقش بیشتر از این حرف‌ها بود. همه عزیزان در کشتی آزاد بیشتر تلاش می‌کنند تا در توکیو و پس از آن در المپیک ۲۰۲۴ بتوانند جبران این عقب‌ماندگی و کسب مدال طلا را انجام دهند. خیلی برای کمیل قاسمی خوشحالم و آرزو دارم که در المپیک آینده هم تیم آزاد و هم تیم فرنگی بتوانند مدال طلا بگیرد و مطمئناً کار سخت است، اما من امیدوارم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار