کد خبر: 964201
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
با وجود تمامی تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای رفع محرومیت‌های استان سیستان وبلوچستان از سوی مراکزی همچون، سپاه، بنیاد برکت و گرو‌های مردم نهاد انجام گرفته است، اما ادامه‌دار بودن خشکسالی‌ها و در پی‌آن مشکلات معیشتی سبب شده تا هنوز هم مردم این مناطق نیازمند برخی از ملزومات زندگی باشند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: با وجود تمامی تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای رفع محرومیت‌های استان سیستان وبلوچستان از سوی مراکزی همچون، سپاه، بنیاد برکت و گرو‌های مردم نهاد انجام گرفته است، اما ادامه‌دار بودن خشکسالی‌ها و در پی‌آن مشکلات معیشتی سبب شده تا هنوز هم مردم این مناطق نیازمند برخی از ملزومات زندگی باشند. در این میان، بیش از سه دهه است که سپاه پاسداران برای رفع محرومیت‌ها اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، که می‌توان به ساخت مدرسه، اماکن فرهنگی، خانه بهداشت، آب و برق‌رسانی، تهیه جهیزیه و ایجاد اشتغال اشاره کرد. روز گذشته بود که فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه از افتتاح و بهره‌برداری از ۲ هزار و۵۴۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در روز پنج‌شنبه هفته جاری در این استان خبر داد.

با وجود ظرفیت بالای سیستان و بلوچستان در زمینه کشاورزی و پرورش دام و آبزی‌پروری، اما سایه افکندن خشکسالی بر سر این استان توانمند موجب شده تا این منطقه با محرومیت‌های بسیاری مواجه شود. ادامه‌دار بودن این مشکلات باعث گردیده تا در سه دهه اخیر، سپاه، بنیاد برکت و سازمان‌های مردم نهاد اقدامات خوبی را در زمینه رفع مشکلات مردم استان، که مهم‌ترین آن‌ها ایجاد اشتغال، ساخت مراکز درمانی و فرهنگی است انجام دهند، با این حال ادامه‌دار بودن خشکسالی‌ها سبب شده تا هنوز هم مردم این استان نیازمند کمک باشند.

افتتاح طرح‌های اشتغالزا توسط سپاه

در کنار حفظ تمامیت ارضی و برقراری امنیت، کمک به رفع محرومیت‌ها در مناطق محروم کشور از جمله وظایف سپاه است که در بیش از سه دهه توانسته به خوبی در مسیر پیاده کردن آن گام بردارد. در این میان سیستان وبلوچستان از جمله استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود که برای رفع محرومیت در آن سپاه برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است. روز گذشته بود که فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه از افتتاح و بهره‌برداری از ۲ هزار و ۵۴۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در سیستان و بلوچستان در روز پنج‌شنبه هفته جاری در این استان خبر داد.

سردار محمد مارانی در این خصوص گفت: «نزدیک به چند ماه است که به دنبال بهره‌برداری از برنامه‌های مردم‌یاری، مردم‌داری و اقتصادی که سپاه در این منطقه به آن کمک کرده و قرارگاه قدس به عنوان مجری طرح‌ها خدمتگزاری مردم را بر عهده داشته هستیم.» وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها هدیه‌ای از سوی مقام معظم رهبری به مردم خون‌گرم و شهیدپرور استان سیستان و بلوچستان است تصریح کرد: «در کنار این موضوع اهدای ۷۶۰ سری جهیزیه برای زوج‌های جوان استان را نیز در برنامه خواهیم داشت.» به گفته فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه این پروژه‌ها در زمینه‌های عمران روستایی، مسکن، اشتغال، خدمات فرهنگی، آموزش، بهداشت و درمان است که از سال ۸۸ تاکنون در منطقه توسط قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است.

طرح‌های اقتصادی ضامن امنیت استان

از آنجا که ایجاد طرح‌های اقتصادی و درآمد‌زا نقش مهم در برقراری امنیت در استان سیستان وبلوچستان دارد لذا این مهم همواره مورد توجه سپاه و زیر مجموعه‌های آن بوده و هست. یکی از موضوعاتی که به ایجاد برقراری امنیت پایدار در جنوب شرق کشور کمک می‌کند طرح‌هایی به نام طرح‌های اقتصادی، مردم‌یاری، مردم‌داری و برنامه‌های فرهنگی است چرا که مردم استان سیستان وبلوچستان متولی امر امنیت هستند به همین دلیل باید توجه خاصی به این استان شود. فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در این خصوص گفت: «با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم سیستان وبلوچستان روستانشین هستند و نیاز است که به آن‌ها توجه خاص شود به همین منظور تاکنون جلسات متعددی برای چگونگی امر اشتغال و مسکن روستاییان انجام شده که در واقع می‌توان گفت در منطقه سیستان وبلوچستان اقدامات شایسته و ارزشمندی در بحث مردم‌یاری، مردم‌داری و معیشت مردم انجام شده است.» سردار مارانی افزود: «با توجه به اینکه بسیاری از روستا‌ها راه ارتباطی مناسبی نداشتند تاکنون ۹۶۰ کیلومتر جاده اصولی با زیرساخت مناسب توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روستا‌ها و نقاط مرزی استان سیستان و بلوچستان ساخته شده همچنین در این منطقه هزار و ۶۲۹ خانه ساخته و نزدیک به ۴۱۳ منزل نیز تعمیر و در اختیار مردم گذاشته شده است.»

آمار‌ها نشان می‌دهد، از ۸۶ پروژه مدرسه‌سازی، هم‌اکنون ۴۵ مدرسه ساخته و ۴۱ مدرسه نیز بازسازی شده و برخی نیز در حال ساخت هستند. این در حالی است که افتتاح ۱۳۲ پروژه مختلف در بحث ساخته خانه عالم، مسجد و مجموعه ورزشی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان نیز قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری انجام بگیرد. از آنجا که داشتن امکانات ورزش از نیاز مردم محروم سیستان بلوچستان است لذا این مهم نیز از چشم سپاه دور نمانده و قرار است در این رابطه چند پروژه ورزشی نیز افتتاح شود.

افتتاح ۲۱۲۱ پروژه محرومیت‌زدایی

همان طور که قبلاً نیز گفته شد، مشکلاتی همچون دوری از مرکز و خشکسالی‌های چند سال اخیر سبب شده تا سیستان وبلوچستان همواره با محرومیت‌های بسیاری مواجه شود. با این حال سپاه و بسیج با ورود به بحث محرومیت زدایی تاکنون توانسته‌اند خود را به‌عنوان حامی مردم این استان معرفی کرده و در برخی زمینه‌ها این کمبود‌ها را به فرصت تبدیل کنند. دی ماه سال گذشته بود که فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه از افتتاح ۲۱۲۱ پروژه محرومیت‌زدایی در سیستان وبلوچستان خبر داد. سردار محمدمارانی با اشاره به میزان مشارکت قرارگاه‌ها افزود: «کل پروژه‌هایی که در حوزه قرارگاه شهید میرحسینی در شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه و خاش اجرا شده یک‌هزار و ۴۰۵ پروژه بوده که از ۲ هزار و ۱۲۱ پروژه ۳۶۲ پروژه مربوط به این قرارگاه است همچنین قرارگاه شهید هراتی در حوزه سیستان از ۲ هزار و ۱۲۱ پروژه ۷۶۲ پروژه را به خود اختصاص داده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار