کد خبر: 963292
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
هم‌زمان با نزدیک شدن ایام زیارتی ویژۀ امام‌رضا(ع)؛
در هجدهمین برنامه از «سه‌شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین اسناد زیارت و زائر رونمایی شد.

 هم‌زمان با نزدیک شدن ایام زیارتی ویژۀ امام‌رضا(ع)، قدیمی‌ترین «اسناد زیارت و زائر» موجود در مرکز اسناد آستان قدس در هجدهمین برنامه از «سه‌شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

مدیر مرکز اسناد و مطبوعات این سازمان در مراسم رونمایی از این نفایس که در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس برگزار شد، تصریح کرد: این اسناد در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که برات زیارت، اسناد موقوفات، اسناد کمک‌های آستان قدس به زوار، اسناد زیارت‌نامه‌خوانی، اسناد پذیرایی از زوار و عکاسی زیارتی از جملۀ این موارد است.

دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی اظهار داشت: قدیمی‌ترین سند موجود در این گنجینه، سند پرداخت وظیفه (دستمزد) امیرمحمد صالح رضوی زیارت‌نامه‌خوان حرم رضوی در سال 1012قمری در دورۀ صفویه است. وی افزود در میان این اسناد، برات زیارت ممهور به مُهر آستان قدس رضوی متعلق به سال 1083 قمری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حسن‌آبادی در این خصوص بیان کرد: در گذشته در تأیید زیارت زائران، سندی به نام «برات‌نامه» به آنان تقدیم می‌شده است که این سند قدیمی‌ترین نمونۀ برات‌نامه در این گنجینه است.

وی همچنین در ارتباط با اسناد موقوفات اظهار داشت: برخی موقوفات، موقوفه‌های زوّاری عمومی است که واقف، عواید موقوفه‌اش را به‎صورت مطلق وقف بر مصرف زائران امام‌رضا(ع) کرده و شرطی تعیین نکرده است که از آن جمله، موقوفۀ عتیقی است که بخشی از عواید نهاد موقوفه خود را به اطعام فقرا و مساکین اختصاص داده است.

حسن‌آبادی افزود: دستۀ دوم موقوفه‎هایی هستند که واقفان آنها به صراحت در متن وقف‎نامه، عواید رقبات موقوفه خود را به صورت اختصاصی به زائران خارجی اختصاص داده‌اند؛ مانند حاجی علی‌اکبر اصفهانی که عواید رقبات نهاد موقوفه‌اش را به زائران اهل شهرهای خاصی که در وقف‌نامه آمده تخصیص داده است.

حکم فتحعلی‌شاه قاجار در خصوص انتصاب سیداسماعیل رضوی به سمت زیارت‌نامه‌خوان حرم مطهر رضوی و تعیین وی به عنوان نایب‌الزیارۀ خود در تاریخ 1221قمری (دورۀ قاجاریه) و همچنین کمک مالی آستان قدس رضوی از محل موقوفۀ وزیر نظام به زوار در سال 1276، برخی دیگر از اسناد رونمایی شده در این مراسم بود.

گفتنی است، دکتر خواجه‌پیری، مدیر مرکز میکروفیلم نور در هندوستان؛ امام جمعۀ شهرستان نیشابور؛ رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی نیشابور، از میهمانان ویژۀ این مراسم بودند.

لازم به ذکر است، اسناد رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاهی در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار