کد خبر: 963242
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸
راهیان‌نور به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی، ظرفیت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و رفع شبهات دانش‌آموزان در این زمینه است. بدون شک حضور در سرزمینی که بوی عشق می‌دهد و قدم زدن بر روی خاکی که روزگاری جوانانی با روحی بلند و عزمی راسخ در مسیر رسیدن به هدف گام نهادند تأثیر شگرفی بر جوانان خواهد گذاشت.
سيد احمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ همه ســـاله تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای دیدار از مناطق عملیاتی عازم سفر می‌شوند و امسال هم راهیان‌نور دانش‌آموزی با حضور میلیونی دانش‌آموزان برگزار می‌شود. سفری از جنس معنویت با روحی مشتاق از نشنیده‌ها و ندیده‌ها تا بلکه با صیقل روح و پروازش در آسمان دیار شهدا، پاسخی برای سؤالات بی‌شمار خود از چرایی اشتیاقشان برای رفتن به میدان جنگ و نثار جانشان در مسیر عزت و اقتدار کشور بیابند. برهمین اساس اواخر سال گذشته بود که فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان‌نور با بیان اینکه هفت استان کشورمان در سال ۹۸ از زائران راهیان نور پذیرایی خواهند کرد، بیشتر زائران و مخاطبان اردو‌های راهیان‌نور را جوانان و نوجوانان میهن اسلامی اعلام کرد و حالا تمام استان‌های ایران در تکاپو هستند تا با حرکت به سمت کردستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، آذربایجان‌غربی و خوزستان، پای به مناطقی بگذارند که بوی بهشت می‌دهد.

راهیان‌نور به عنوان یک حرکت عظیم فرهنگی، ظرفیت مناسبی برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت و رفع شبهات دانش‌آموزان در این زمینه است. بدون شک حضور در سرزمینی که بوی عشق می‌دهد و قدم زدن بر روی خاکی که روزگاری جوانانی با روحی بلند و عزمی راسخ در مسیر رسیدن به هدف گام نهادند تأثیر شگرفی بر روح پاک و بی‌آلایش جوانان این مرزو بوم خواهد گذاشت. جوانانی که قرار است پرچم اقتدار و پیشرفت کشور را در آسمان جهان به اهتزاز درآورند و وارثانی به حق برای شهدا و رزمندگانی باشند که درس شجاعت و از خود گذشتگی را برای آن‌ها مشق کرده‌اند. حالا هفت استان از جمله کردستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، خوزستان و آذربایجان‌غربی به طور مستقیم میزبان کاروان‌های راهیان‌نور هستند.

تجدید پیمان رزمندگان امروز با دیروز

از ابتدای سال جدید بود که تک‌تک استان‌ها میزان درخواست و ظرفیت مورد نیاز برای اعزام دانش‌آموزانشان به سمت مناطق نور و ایثار را اعلام می‌کردند. بر همین اساس از گیلان و اصفهان و خراسان گرفته تا آذربایجان‌ها و مازندران و قزوین و زنجان، کاروان‌هایشان را آماده حرکت می‌کردند. هنوز امتحانات خردادماه به پایان نرسیده بود که مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از اعزام تابستانه ۱۵۰۰ دانش‌آموز پسر دوره دوم متوسطه مدارس این استان به مناطق عملیاتی غرب کشور خبرداد. نادر جهان آرای با اشاره به اینکه امسال برای دومین بار اردو‌های راهیان‌نور تابستانه دانش‌آموزی اجرا می‌شود، اظهار کرد: «۱۵۰۰ دانش‌آموز پسر مدارس متوسطه دوم استان گیلان تابستانه امسال به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام می‌شوند که این تعداد دانش‌آموز در قالب ۳۰ دستگاه اتوبوس به مدت سه روز از مناطق بازی‌دراز، سرپل ذهاب و قصر شیرین در کرمانشاه بازدید می‌کنند.»

وی به برخی برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در طول تابستان نیز اشاره کرد و ادامه داد: «امسال طرح‌های مختلفی از سوی بسیج دانش‌آموزی در سطح استان اجرایی می‌شود که می‌توان به اردوی سه روزه یاوران ولایت با حضور ۶۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر دوره دوم متوسطه مدارس استان گیلان اشاره کرد.» جهان‌آرای با اشاره به اجرای طرح «بهنام محمدی» با مشارکت نهاد مدرسه، خانواده‌ها و مسجد، بیان کرد: «در صورت تأمین اعتبار این طرح نخستین بار با مشارکت ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب هشت اردوی دو روزه ویژه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه برگزار می‌شود.» نادر جهان‌آرای با بیان اینکه اردو‌های جهادی یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش و سپاه است، ادامه داد: «در این برنامه دانش‌آموزان تابستان به صورت رایگان مدارس را رنگ آمیزی و مرمت می‌کنند.»

۷ استان آماده پذیرایی از جوانان

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان‌نور سپاه و بسیج، با بیان اینکه راهیان‌نور فرصتی است تا به مردم و حتی به کشور‌های خارجی نشان دهیم که این نظام و انقلاب برای تثبیت حقانیت خود و مقابله با جبهه ناحق چه سختی‌هایی را متحمل شده است، گفته: «قرارگاه راهیان‌نور به‌صورت مردم‌محور برنامه‌های خود را اجرا می‌کند و همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس تمام آحاد مردم برای مقاومت در برابر متجاوزان مشارکت داشتند، در برگزاری راهیان‌نور هم تمام توجه و اهتمام در راستای مردمی کردن برگزاری راهیان نور است، چون معتقدیم راهیان‌نور در امتداد دفاع مقدس است.»
سردار یعقوب سلیمانی با اشاره به حمایت‌های بسیج و سپاه از راهیان‌نور، ادامه داد: «در دیداری که مقام معظم رهبری با دست‌اندرکاران راهیان‌نور داشتند ایشان به سه ویژگی «ادامه‌دار بودن»، «تحریف نشدن» و «کار نو انجام دادن» در راهیان‌نور تأکید داشتند.» وی تصریح کرد: «هفت استان کشورمان امسال از زائران راهیان‌نور پذیرایی می‌کنند و اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان امروز ما در راهیان‌نور جوانان و نوجوانان هستند. البته بخشی از کاروان‌های راهیان‌نور در فعالیت‌های سازندگی اردو‌های جهادی حضور پیدا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به حضور زائران راهیان‌نور در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به منظور انجام فعالیت‌های سازندگی اشاره کرد.»

صنعت گردشگری تعالی بخش

چند روز پیش بود که معاون هماهنگ کننده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی از میزبانی ۳۰۰ هزار زائر در قالب کاروان راهیان‌نور در مناطق عملیاتی استان خبر داد. سرهنگ تقی نجمی با بیان اینکه این استان از ۱۵ تیر میزبان ۳۰۰ هزار زائر کاروان‌های راهیان‌نور شده گفت: «در همین راستا بیش از ۱۵ هزار نفر از آذربایجان‌غربی در قالب کاروان‌های راهیان‌نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور در دوران دفاع مقدس اعزام خواهند شد.» حالا حضور در اردو‌های راهیان‌نور فقط به ایرانیان تعلق ندارد و بسیاری از دانجویان خارجی هم با حضور در این مناطق را به عنوان یکی از بهترین تجربیات زندگی خود می‌دانند. در همین رابطه مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد مرکزی راهیان‌نور معتقد است راهیان‌نور به عنوان یک صنعت گردشگری تعالی بخش می‌تواند موجب رشد، تعالی و توسعه فرهنگی کرمانشاه شود. رحیم‌زاده می‌گوید: «به واسطه اینکه آغاز و پایان جنگ در این استان بود و تقدیم ۹۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار و ۶۰۰ جانباز، ۱۷۰۰ آزاده ظرفیت خوبی در راستای راهیان‌نور دارد.» وی راهیان‌نور را یکی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان دانسته و می‌افزاید: «۵۷ یادمان در کل کشور وجود دارد و از این تعداد استان کرمانشاه سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. بنابراین ضروری است جاذبه‌های گردشگری دفاع مقدس کرمانشاه با موج رسانه قوی، محکم و پرصلابت به گوش ملت برسد.»

مازنی‌ها در اردوگاه‌های اختصاصی

اما مازندرانی‌ها هم از قافله عقب نمانده‌اند و با تدارک دیدن سه اردوگاه راهیان‌نور برای زائران خودشان در مناطق عملیاتی آماده اعزام دانش‌آموزان شده‌اند. در همین راستا مسئول ستاد راهیان‌نور سپاه کربلا مازندران با بیان اینکه هر سال در اجرای برنامه‌های راهیان‌نور شاهد انسجام و پیشرفت هستیم، گفت: «راهیان‌نور در واقع امتداد خط کربلا و دفاع مقدس است و بسیاری از شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در هفت تپه حضور داشته‌اند.» سرهنگ عسگر مجیدی با اشاره به ساخت اردوگاه شهید شیرسوار، شهید جعفرزاده و شهید بلباسی در راهیان‌نور ادامه داد: «خوشبختانه اعزام راهیان‌نور در استان منسجم‌تر شده و سالانه بیش از ۲۲ هزار نفر از مازندران به اردو‌های راهیان‌نور اعزام می‌شوند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار