کد خبر: 963123
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی به‌رغم انتقادات جهانی و اعتراضات فلسطینی‌ها، دیروز عملیات تخریب یکصد منزل فلسطینی‌ها را در منطقه جنوبی قدس آغاز کردند. گروه‌های فلسطینی در واکنش به تخریب گسترده منازل که بزرگ‌ترین عملیات تخریب از ۱۹۶۷ تاکنون است، اعلام کردند که این اقدام مصداق بارز جنایت جنگی است و بی‌پاسخ نمی‌ماند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نیرو‌های صهیونیستی روز دو شنبه همراه با بولدوزر برای تخریب حدود ۱۰۰ خانه متعلق به فلسطینی‌ها به روستای صورباهر در منطقه وادی الحمص در منطقه قدس حمله‌ور شدند. به گزارش شبکه روسیا‌الیوم، شاهدان عینی گفته‌اند که ده‌ها سرباز و نیرو‌های پلیس اسرائیل، با اتوبوس‌هایی بامداد دو شنبه به این منطقه رسیدند و فلسطینی‌ها را وادار به تخلیه منازل خود برای انجام عملیات تخریب کردند. عملیات تخریب در کوی وادی الحمص شامل ۷۰ منزل مسکونی و بیرون کردن حدود ۱۰۰ خانواده فلسطینی است. این منطقه در حال حاضر تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است. نیرو‌های اشغالگر همزمان با تخریب منازل شهروندان فلسطینی در وای الحمص مستقر شده‌اند و عملیات تخریب با مجوز دادگاه عالی اسرائیل آغاز شده است. حماده حماده، رئیس کمیته اهالی محله وادی الحمص به خبرگزاری معا، گفت: «نیرو‌های رژیم صهیونیستی چندین ساختمان متعلق به خانواده‌های فلسطینی را در محله محاصره کردند و مواد منفجره کار گذاشتند تا این ساختمان‌ها را تخریب کنند». حماده خاطرنشان کرد: «خطر تخریب، ۱۶ ساختمان محله را که شامل ۱۰۰ آپارتمان است، تهدید می‌کند، برخی از این آپارتمان‌ها در دست احداث و در برخی افرادی ساکن هستند. این در حالی است که این ساختمان‌ها تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است و مجوز ساخت و ساز را از وزارت اداره محلی دریافت کرده‌اند، اما اسرائیل اصرار بر تخریب آن‌ها به بهانه نزدیکی‌اش به دیوار امنیتی دارد». عدنان الغیث، استاندار قدس هم گفت: «تخریب منازل در وادی الحمص به معنای واقع کلمه یک جنایت جنگی است و رژیم اشغالگر به بهانه نزدیک بودن این منطقه به دیوار حائل، دست به این اقدام می‌زند. رژیم صهیونیستی از پیامد‌های اقدام خود آگاه است و نتیجه این جنایت برعهده خود این رژیم است». ولید عساف، رئیس کمیته مقابله با دیوارکشی صهیونیستی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این خصوص به پایگاه خبری فلسطین الیوم گفت: «این عملیات بزرگ‌ترین جنایت جنگی است و پس از سال ۱۹۶۷ تاکنون بی سابقه بوده است.»
بهانه دادگاه رژیم صهیونیستی برای تخریب این ساختمان‌ها، نزدیکی آن‌ها به دیوار حائل بود و رژیم صهیونیستی آن را خطری امنیتی توصیف کرده است. دادگاه رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی به نفع ارتش این رژیم رأی را برای تخریب منازل فلسطینی‌ها در این منطقه صادر کرد. رژیم صهیونیستی از مسائل امنیتی به بهانه اخراج فلسطینی‌ها از اراضی مادری‌شان استفاده می‌کند تا شهرک‌سازی‌های خود را در این مناطق گسترش دهد. تمام شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها از نظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.
تل‌آویو مدعی است، عملیات تخریب منازل به امنیت قدس مربوط است، اما فلسطینی‌ها می‌گویند که دیوار حائل غیرقانونی بوده و شهروندان را از یکدیگر جدا کرده و موجب تجزیه مناطق مسکونی به بخش‌های کوچک‌تر می‌شود. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ قسمت‌هایی از کرانه باختری از جمله قدس را اشغال کرد و اکنون تلاش می‌کند بخش‌های گسترده‌ای از این مناطق را ضمیمه سرزمین‌های اشغالی کند. تخریب منازل فلسطینی درست چند هفته پس از برگزاری نشست منامه انجام می‌شود که در آن بحث‌های اقتصادی مربوط به طرح امریکا درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن» مطرح شد. هرچند رونمایی از معامله قرن برای چند ماه به تعویق افتاده است، اما ظاهراً صهیونیست‌ها مفاد این طرح خطرناک را اجرایی کرده‌اند. بر اساس طرح امریکا قرار بود که قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی انتخاب شود و مناطقی از کرانه باختری ضمیمه اسرائیل شود.

واکنش فلسطینی‌ها
گروه‌های مختلف فلسطینی تخریب منازل فلسطینیان در کرانه باختری را محکوم کردند. ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان اعلام کرد: «این عملیات پاکسازی نژادی است که هدف آن کوچ اجباری ساکنان این منطقه است حال آنکه این منطقه بر اساس توافق‌های امضا شده بین سازمان آزادیبخش فلسطین و اسرائیل طبقه‌بندی شده و بهانه آن نزدیکی ساختمان‌ها به دیوار اسرائیل است که پس از بنای آن‌ها احداث شده است». به گزارش پایگاه العهد، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد که اقدام اشغالگران در تخریب منازل مسکونی فلسطینی‌ها در روستای «صور باهر» واقع در قدس اشغالی اقدام خطرناکی است. وی افزود: «ملت فلسطین هرگز تسلیم این جنایات نخواهد شد.» ابوزهری تصریح کرد: «جنایت تخریب منازل فلسطینی‌ها نتیجه نشست بحرین و روابط دوستانه میان برخی دولت‌های عربی با اشغالگران است». جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در این خصوص اعلام کرد: «آنچه در قدس رخ می‌دهد، جنایت علیه ملت فلسطین و تلاشی در راستای اشغال مجدد مناطق وسیعی از کرانه باختری و کوچاندن ساکنان فلسطین است». جهاد اسلامی، مقابله با تجاوزگری‌های اسرائیل، تشدید انتفاضه و رویارویی همه‌جانبه را خواستار شد و تأکید کرد که «جنایت خراب کردن خانه‌ها در روستای صور باهر بی‌پاسخ نخواهد ماند». از سوی دیگر جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز تأکید کرد: «تخریب کامل مجتمع‌های مسکونی در «وادی الحمص» از سوی رژیم صهیونیستی یک جنایت جنگی است و یک نوع عملیات پاکسازی نژادی سازمان یافته محسوب می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار