کد خبر: 963121
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
پورسانت‌های دلاری موجود در خرید‌های خارجی میل به واردات را برای تنظیم بازار تقویت کرده‌است، در این بین، در شرایطی که پیش‌بینی شده امسال با تولید ۱۴ میلیون تن گندم به خود‌کفایی برسیم؛ اعمال سیاست‌های غلط احتمال از سرگیری واردات را تقویت کرده‌است، زیرا با خرید تضمینی گندم داخلی به قیمت پایین عملاً تولیدکننده داخلی میلی به فروش گندم به دولت ندارد، این فضا فرصتی ایجاد کرده تا برخی از کارخانه‌های ماکارونی و آرد و دلالان، گندم کشاورزان را با قیمت‌های بالا‌تری از دولت خریداری کرده تا در آینده گران‌تر بفروشند.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «تسنیم»، از عجایب روزگار است که از طرفی میزان تولید گندم در سال جاری حدود ۱۴ میلیون تن پیش‌بینی و اعلام شد که در سال جاری نیز برای چهارمین مرتبه به خودکفایی در تولید گندم دست یافته‌ایم و همچنین برآورد شده که حدود ۵/ ۱۱ میلیون تن خرید تضمینی گندم صورت گیرد، اما از طرف دیگر خبر از احتمال واردات گندم به گوش می‌رسد. از معجزات خودکفایی در تولید گندم در سال جاری همین بس که با توجه به شرایط جوی کشور و افزایش بارش‌ها، میزان تولید گندم در سال جاری افزایش یافته‌است، اما میزان خرید تضمینی گندم با وجود این افزایش تولید، کاهش یافته‌است.
گندم خریداری‌شده به صورت تضمینی توسط دولت برای مصرف آرد مورد نیاز خبازی‌ها برای پخت نان و تأمین ذخایر استراتژیک کشور کاربرد دارد، اما این مهم در سال جاری طبق برنامه‌ها پیش نرفته‌است.

خرید تضمینی ۷ درصد کاهش یافته اگر لازم باشد گندم وارد می‌کنیم
حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران چندی پیش در حاشیه بازدید خبرنگاران از یک مزرعه گندم و کلزا در لرستان درباره میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهار کرد: میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد تا به امروز کاهش داشته‌است، اما امیدواریم با توجه به اینکه تغییر فصل صورت گرفته‌است، در آینده میزان خرید تضمینی گندم افزایش یابد، در غیر این صورت اگر لازم باشد برای واردات نیز اقدام می‌شود.

میزان تولید گندم افزایش، اما خرید تضمینیکاهش یافته‌است
عبدالمهدی بخشنده، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز اخیراً در حاشیه یک همایش خبر از افت خرید تضمینی با وجود افزایش تولید گندم داد و اظهار کرد: در سال گذشته تا پایان فصل برداشت گندم ۵/ ۹ میلیون تن خرید تضمینی صورت گرفت و امسال نیز پیش‌بینی شده‌بود که ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی صورت گیرد؛ اما تا به امروز تنها ۵/ ۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شدکه در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته، در حالی‌که با توجه به افزایش تولید باید میزان خرید تضمینی ما از سال گذشته بیشتر می‌شد.

اختلاف قیمت ارزی- ریالی گندم
بنابراین گزارش اختلاف قیمت گندم در ایران و کشور‌های همسایه در سال جاری اخبار مختلفی را درباره خروج غیرقانونی آرد از کشور را مطرح کرد و از طرفی با وجود هشدار‌ها درباره لزوم واقعی‌سازی نرخ خرید تضمینی گندم، کار به جایی نرسید و قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم ۱۷۰۰ تومان اعلام شد در حالی که قیمت گندم در کشور‌های اطراف ۲۵۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ هزار تومان و هزینه واردات هر کیلوگرم گندم به کشور حدود ۳۵۰۰ تومان است. این شرایط باعث شد که کشاورزان تمایل کمتری برای فروش گندم به دولت به صورت خرید تضمینی داشته‌باشند و با وجود اینکه دولت پول گندم کشاورزان را تقریباً به صورت نقدی پرداخت کرد، اما استقبال زیادی به عمل نیامد و برخی از کشاورزان بزرگ گندم خود نگهداری کرده‌اند.

ورود دلال‌ها برای خرید گندم
علی خان محمدی، عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با «تسنیم» در این ارتباط اظهار کرد: کشاورزانی که نیاز مالی ندارند گندم تولیدی خود را به دولت به صورت خرید تضمینی نفروخته‌اند، زیرا منتظرند محصول خود را بعد از اتمام خرید تضمینی به قیمت بالاتری بفروشند که این اتفاق در حجم کمتری در سال گذشته نیز افتاد. وی افزود: در حال حاضر نیز برخی از کارخانه‌های ماکارونی و آرد و برخی از دلالان، گندم کشاورزان را با قیمت‌های بالا‌تری از دولت خریداری کرده‌اند تا در آینده گران‌تر بفروشند.

جوش نزن کشاورزان گندم خود را به دولت نفروختند وارد می‌کنیم
حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: برخی مسئولان رده بالای کشور در واکنش به اعتراض وزیر جهاد کشاورزی نسبت به قیمت پایین گندم می‌گویند، جوش نزن، کشاورزان گندم نکاشتند، وارد می‌کنیم. بنابراین گزارش موضوع انتقال اختیارات بازرگانی بخش کشاورزی (قانونی تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا انتزاع) به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا تشکیل وزارت بازرگانی در حال نهایی‌شدن است و این امر آرزوی تنظیم بازار با واردات را برای این مکتب فکری تسهیل می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار