کد خبر: 962651
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
صنايع دستي آذربايجان شرقي به تنهايي دنيايي را مبهوت خود مي کند
اين موضوع ديگر تکراري شده که بگوييم گردشگري مي تواند جايگزين نفت شده و اقتصاد ايران را متحول کند. آنقدر از صنعت گردشگري و توريسم، گفته شده و نوشته شده که به موضوعي لوس و بي معني و بي اثر هم براي مردم و هم مسئولان تبديل شده است...
محمدرضا هادیلو

  

محمد رضا هاديلو

 

اين موضوع ديگر تکراري شده که بگوييم گردشگري مي تواند جايگزين نفت شده و اقتصاد ايران را متحول کند. آنقدر از صنعت گردشگري و توريسم، گفته شده و نوشته شده که به موضوعي لوس و بي معني و بي اثر هم براي مردم و هم مسئولان تبديل شده است. اما صنايع دستي آنقدر قابليت دارد که بتواند حتي تحريم ها را دور زده و راهکاري براي پويايي اقتصاد و ارزآوري باشد. همانطور که رهبر انقلاب در بخشی از بیانیه راهبردی فرمودند: "درون زایی اقتصاد کشور، مولد شدن و دانش بنیان شدن مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت و برون گرایی با استفاده از ظرفیت های کشور، بخش های مهم این راه حل هاست."

 

***

 

تمام استان هاي ايران ظرفيتي عظيم در بخش صنايع دستي دارند که هر کدام به تنهايي مي توانند بخشي از اقتصاد کشور را به حرکت درآورند در همين راستا در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار هنرمند صنایع دستی در استان آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند که در بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی شناسایی شدند.

فرشاد به آفرین ، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقیبا بيان اينکه صنایع دستی این استان قابلیت صادرات خوبی هم به کشورهای همسایه و عربی دارد و به صورت کشور ثالث هم به کشورهای اروپایی هم صادرات صورت می گیرد، مي گويد: " میزان صادرات صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در سال گذشته، یک میلیون دلار بود."

 

صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی کشور

 

همين چند روز پيش بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: حجم صادرات صنایع دستی با همه محدودیت ها در سال گذشته از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.

علی اکبر مونسان در خصوص اهمیت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری اظهارداشت: یکی از کارکردهای مهم بخش گردشگری علاوه بر حوزه اجتماعی و فرهنگی کارکرد اقتصادی آن در بخش ایجاد شغل است که در این عرصه سرعت اشتغال آن ۲.۵ برابر حوزه صنعت و کشاورزی است که با کمترین سرمایه محقق می شود.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته موفق شد ۲۰۳ هزار شغل در سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایجاد کند که این موضوع بیانگر این است که گردشگری می تواند زمینه ایجاد شغل پایدار و کسب و کار کوچک را محقق کند.

وي در خصوص اجرای پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری تصریح کرد: بیش از ۲ هزار پروژه بزرگ و کوچک با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور در حال اجراست و در این میان ۳۷۴ هتل در حال ساخت است که حدود و ۸۰ هتل آن ۴ و ۵ ستاره هستند که نشان می دهد در شرایط اقتصادی کنونی این بخش بسیار پر رونق و متکی بر ظرفیت های تاریخی وفرهنگی و طبیعی است.

اين مسئول اضافه کرد: این حجم سرمایه گذاری نشان می دهد بخش گردشگری بشدت اقتصادی است و آینده درخشانی دارد لذا هر روز با اقدامات و متقاضیان جدیدی روبرو هستیم.

مونسان یادآورشد: سازمان میراث فرهنگی از محل صندوق توسعه ملی با وام های ارزان قیمت تلاش می کند از سرمایه گذاران پشتیبانی شود و می توان گفت عمده این پشتیبانی ها از محل صندوق توسعه ملی صورت گرفته و تنها ۳۰ درصد را آورده متقاضی است و رونتد روبه رشد در سرمایه گذاری و رونق گردشگری را شاهدیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: گردشگری داخلی بسیار رونق گرفته و با کوچکترین تعطیلی که رخ می دهد شاهد سفر هستیم و در گردشگری خارجی شاهد روند فوق رشد هستیم و در شرایطی که نرخ رشد گردشگری در جهان ۵ تا شش درصد است در حالی که در سال گذشته ما ۵۲ درصد رشد ورودی گردشگر به کشور داشتیم و بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وارد کشور شدند.

مونسان در مورد فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هم اظهارداشت: این پژوهشگاه پشتیبان بخش علمی و کاربردی سازمان است و در حوزه پژوهش های علمی و کابردی فعالیت می کند تا کارها سریعتر به نتیجه برسد.

وی افزود: سامانه ثبت اشیای تاریخی هم با نام «جام در حال اجراست و تعداد مناسبی ثبت شده و در دو سال آینده همه اشیای تاریخی دراین سامانه ثبت می شود و چون فقط ثبت به صورت اسمی نیست بلکه در کنار آن یک بار دیگر فعالیت کارشناسی صورت می گیرد تا همه اشیای تاریخی اصالتشان بررسی و سپس در سامانه ثبت شود.

معاون رئیس جمهور در خصوص صنایع فراموش شده گفت: خوشحالیم اعلام کنیم که دیگر صنایع فراموش شده نداریم و همه را احیا کرده ایم و از سال ۹۶ هم یک طرح تجاری سازی صنایع دستی را پیاده کرده ایم که از حالت آنتیک و تزیینی خارج شود و حجم بیشتری در میان مردم پیدا کند و کاربردی شود و بتوانیم صنایع دستی را وارد خانه های مردم کنیم.

وی اضافه کرد: ضمن کمک به حفظ اصالت صنایع دستی روی برندسازی هم کار شده و طراحی مبتنی بر مشتری مداری و بسته بندی و بازاریابی و مارکتینگ را هم جدی گرفته ایم.

مونسان گفت: در سال قبل ۲۸۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از گمرکات صورت گرفت که برخی به صورت چمدانی بود که حدود ۳۰۰ میلیون دلار را شامل می شد و در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در سال قبل صورت گرفته است.

 

شهرستانهايي کوچک با صنايعي بزرگ

 

در آذربايجان شرقي، مرند یکی از شهرستان هایي است که در برخی از رشته های صنایع دستی، قطب این استان به شمار می رود که از جمله آن سبدبافی، منبت کاری و سفال است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اين شهرستانبا بيان اينکه صنایع دستی، میراث فرهنگی زنده هر جامعه ای است و احیای این صنعت، ضمن اشتغال زایی می تواند، میراث فرهنگی جامعه را به نسل آینده منتقل کند.

امیر جدایی افزود: در شهرستان مرند بالغ بر ۱۵ رشته متنوع صنایع دستی از جمله منبت چوب، سبدبافی، چرم دوزی سنتی، سفال گری، معرق چوب فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعدد ۲۰۰ نفر دارای پروانه شناسایی انفرادی هستند و بیش از ۱۰ کارگاه فعال هستند که به طور متوسط در هر کارگاه بیش از ۵ نفر فعالیت می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرند همچنین با اشاره به تسهیلات ارائه شده به هنرمندان گفت: در مشاغل خانگی به بیش از ۴۰ نفر وام خوداشتغالی پرداخت شده و ۵ وام نیز به هنرمندان روستایی و عشایر پرداخت شده است.

اما شهر تاریخی مراغه با قدمت دیرینه خویش در طول تاریخ از جمله مراکز علمی و فرهنگی و به تبع آن صنعتی محسوب می شد، برای مثال تمامی آلات نجوم و دیگر ابزار آلات پیشرفته مورد نیاز رصد خانه بزرگ مراغه در آن عصر درهمین شهر ساخته شد.

صنعت چاقوسازی مراغه از مراکز بنام و همتراز استان زنجان محسوب می شود، با قدمت تاریخی طولانی که تاریخ دقیق آن معلوم نیست، اما استادان زبردست و با تجربه ای در این شهر در این صنعت فعالیت دارند.

در دوره ایلخانی مراکزی چون تبریز، مراغه و سلطانیه جای شهرهائی چون هرات، مرو، نیشابور را گرفته و مرکز تجمع هنرمندان و صنعتگران شدند که تحت حمایت و تشویق حاکمان وقت دوباره به خلق آثار هنری مشغول گردیدند.

این گروه از صنعتگران امروز هم، بازوی نیرومند اغلب صنایع و کشاورزی و دامداری هستند چرا که عمده ترین تامین کننده ابزارها و خدمات مورد نیاز آنهاست. امروزه این صنعت به دو صورت آهنگری و چاقوسازی در این شهر موجودیت خود را حفظ کرده است.

آهنگران بهترین نوع بیل های دستی مخصوص منطقه مراغه و سایر ابزارآلات کشاورزی و صنعتی را فراهم می کنند.

همچنین چاقوسازان مسئولیت ساخت انواع چاقوها، قیچی ها، سلاح های شکاری و قفل ها با کاربردهای متفاوت را بر عهده دارند.

 

استانهايي که مي توانند دنيايي را مبهوت کنند

 

صنایع دستی رایج در آذربایجان شرقی به تنهايي آنقدر ظرفيت دارند که بتوانند دنيايي را مات و مبهوت خود کنند. در همين راستا قالیبافی از مهم‌ترین هنرهای رایج در استان آذربایجان شرقی است که در بیشتر مناطق استان دیده می‌شود و افراد زیادی از این راه امرار معاش می کنند و نیز در کنار آن هنر «رفوگری» که به مرمت قالی می‌پردازد از قدیم در این استان وجود داشته است.

تابلو فرش سردرود در نزدیکی تبریز از دیگر تولیدات قالی است که در سال ۹۳ نشان جغرافیای ملی تابلو فرش به نام سردرود توسط مرکز ملی فرش ایران بزرگترین متولی فرش ایران و نیز در سال ۹۵، سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO)در وین اتریش آن را به ثبت جهانی رساند.

ورنی بافی در اهر، کلیبر، ورزقان، هوراند، ارسباران و در میان عشایر ساکن خدا آفرین، جاجیم بافی در روستاهای اطراف عجب شیر و در میان عشایر ارسباران دیده می‌شود و همچنین گلیم بافی در اهر، میانه، کلیبر، هشترود، عجب شیر و شهر خراجوی مراغه و تسمه بافی در روستای فیروزآباد آذرشهر وجود دارد.

اما عمده ترین صنایع دستی استان آذربایجان شرقی شامل صنایع چوبی، ریزه کاری، منبت کاری، معرق کاری و فرش دستباف است، علاوه بر آن، محصولات سرامیک استان در چند کارگاه در شهر زنوز و تبریز تولید می شود؛ استادکاران سرامیک زنوز از نوع خاک مرغوب (کائولن یا خاک چینی) استفاده می کنند.

علاوه بر کارگاه‌های سرامیک سازی زنوز، در کوزه کنان شهرستان شبستر هم صنعت سفال گری دارای سابقه‌ای بس طولانی است و تولیدات سفال آن در سراسر آذربایجان توزیع می شود.

سوزن دوزی نیز در بخش ممقان در ۵۰ کیلومتری غرب تبریز از دیرباز رواج داشته، در سال‌های اخیر با توجه به درآمد اندکی که از این صنعت عاید هنرمند سوزن دوز می شد، به تدریج علاقه به این هنر کاهش یافت؛ اما با تلاش سازمان صنایع دستی، صنعت سوزن دوزی دوباره رونق گرفته، با این تفاوت که به جای ماده اولیه سوزن دوزی که در گذشته ابریشم طبیعی بود، امروزه از ابریشم مصنوعی استفاده می شود.

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار