کد خبر: 962497
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
وزیر خارجه روسیه گفته که تاکنون بیش از چندین میلیون دلار از طریق اینستکس مبادله انجام نشده و از تعبیر «هیچ» برای این میزان مبادله استفاده کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق مکانیزم محاسبات بین اتحادیه اروپا و ایران موسوم به اینستکس انجام شده که در واقع ناچیز و هیچ است. لاوروف گفت: «فعلاً اینستکس فقط می‌تواند در زمینه تحویل کالا‌های انسانی همچون مواد غذایی و دارو خدمات ارائه دهد که بدون این هم امریکاییان آن‌ها را کالا‌های ممنوعه اعلام نکرده‌اند. تا جایی که در دیدار پریروز با مارکوس ادر، نماینده اتحادیه اروپا در روسیه مطلع شدم تا به حال چند میلیون دلار پرداخت از این طریق انجام شده که این رقم در مقایسه با تعهدات شرکای ایران در چارچوب برجام که خریداری بدون ممانعت نفت ایران و حواله بدون مانع پرداخت‌های مربوط به بهای این ماده انرژی‌زا را در نظر می‌گیرند، هیچ است.» بلومبرگ دیروز در گزارشی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها از زمان اعلام تلاش خود برای راه‌اندازی ساز و کار مالی ویژه همکاری با ایران پیشرفت محسوسی نداشته نوشت: «اتحادیه اروپا حمایت عملی از شرکت‌های خود برای همکاری با ایران در برابر تحریم‌های امریکا انجام نداده است و با گذشت ۵/۱ سال از خروج امریکا، ساز و کار اینستکس هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.»
بلومبرگ تأیید کرده که اینستکس می‌تواند ابزاری برای حفظ روابط با ایران بدون استفاده از دلار باشد که بدون استفاده از نظام بانکی امریکا امکان نقل و انتقال پول با ایران را فراهم می‌کند و پیش‌بینی کرده که شاید روزی اینستکس فرا برسد که برای مبادلات نفتی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بلومبرگ با این حال تأکید می‌کند: «اما فعلاً معاملات آن محدود به اقلام غذایی و بشردوستانه است.» بلومبرگ گفته که شاید «روزی اینستکس زیرساختی برای به چالش کشیدن سلطه دلار بر بازار‌های جهانی باشد»، ولی اروپایی‌ها با وجود تمایل برای حفظ برجام هنوز نتوانسته‌اند اقدامات خود را عملی کنند. روابط عمیق اتحادیه اروپا با امریکا باعث شده است شرکت‌های بزرگ امریکایی مایل به از دست دادن بازار این کشور نباشند و پیوند‌های عمیق امنیتی و نظامی اروپا با امریکا نیز باعث شده است کار آن‌ها برای کنار زدن متحد دیرینه خود بسیار سخت باشد. بلومبرگ در انتها گفته است که ناکامی اروپایی‌ها از تعمیق روابط با ایران می‌تواند باعث گسترده شدن همکاری‌های ایران با چین و روسیه به ویژه در قالب پروژه «جاده و کمربند» شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار