کد خبر: 962224
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
سرگرد الهام ناصری*
اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در یک گزارش اجتماعی‌– تحلیلی به بررسی استفاده از فضای مجازی وتأثیر آن برخیانت زناشویی در شهر تهران پرداخته است.
در این پژوهش آمده است: خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی و آسیب‌پذیر‌ترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است. به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آن‌ها به درون جامعه رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد؛ خیانت یکی از معضلات مهم در زندگی زناشویی است که امروزه در خانواده‌های آشفته و خانواده‌هایی که زن و شوهر احساس می‌کنند باید از هم جدا شوند به وفور دیده می‌شود. آمار‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که موضوع خیانت مختص به طبقه خاصی از افراد جامعه نیست، بلکه همه افراد متأهل در معرض آن قرار دارند.
با توجه به بررسی‌های انجام شده در این تحقیق، ورود موج جدید وسائل ارتباطی و دسترس بودن سهل و آسان آن برای همه افراد خانواده و عضویت در شبکه‌های اجتماعی باعث تشدید و شیوع خیانت‌های فرازناشویی شده‌است، در این پژوهش سعی می‌شود این موضوع مورد بررسی و راهکار‌های جلوگیری از این آسیب اجتماعی مورد پژوهش قرار گیرد.
مصاحبه با کارشناسان و مطالعه چند پرونده در خصوص فعالیت سوء در فضای مجازی که منجر به خیانت در زندگی زناشویی شده است، ماهیت این پژوهش را شکل می‌دهد و به دنبال چرایی بروز این نوع از اتفاقات در زندگی شخصی و خصوصی افراد است.
در این پژوهش علمی، خیانت، عبور فرد از مرز رابطه زناشویی با برقراری صمیمیت فیزیکی یا عاطفی فرد با فردی خارج از حیطه زناشویی تعریف شده است.
خیانت عاطفی، خیانت جسمی (جنسی)، خیانت عاطفی‌– جسمی، خیانت رفتاری، خیانت ذهنی و کلامی، از انواع خیانت است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.
خیانت در زندگی زناشویی از ابعاد مختلف اجتماعی، فردی، اقتصادی، فرهنگی و روان شناختی مدنظر است که در این تحقیق نیز با ارائه و بررسی پرونده‌های واقعی، هرکدام از آن‌ها مورد مداقه قرارگرفته و شاخص‌های آن استخراج شده است.
ارائه آمار دادگستری تهران می‌تواند تعیین کننده میزان خیانت در سال‌های مورد بررسی باشد که در این تحقیق نیز به تفصیل بیان شده‌است، طبق تحقیقات، امروزه مهم‌ترین عامل مهم رشد خیانت زوجین به یکدیگر، شبکه‌های اجتماعی هستند. البته، چون باعث می‌شوند افراد خیلی راحت بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند....
استفاده از دیدگاه جامعه شناسان و کارشناسان زبده نیروی انتظامی، بررسی نقاط قوت و ضعف، تهدید‌ها و فرصت‌های فضای مجازی و پیشنهاد‌های پیشگیرانه و مؤثر در راستای کاهش مشکلات ناشی از استفاده سوء از فضای مجازی و تأثیر آن بر زندگی زناشویی از نقطه قوت این پژوهش علمی است که می‌تواند راه را برای دیگر پژوهش‌ها هموار کند و چراغ راه تحقیق‌های دیگر باشد.
*دکتری جامعه‌شناسی
کارشناس مطالعات معاونت اجتماعی فاتب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار