کد خبر: 962201
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
زهرا چیذری
افشاگری‌های میلیاردی وزیر بهداشت به جلسه‌اش با فراکسیون ولایی مجلس محدود نشده و به شکل‌های مختلف ادامه دارد. این روز‌ها هر‌کس رشته توییت‌های وزیر بهداشت را دنبال کند و اظهارات وی را از رسانه‌ها بشنود، وحشت و تأسف را تجربه خواهد کرد. نمکی از شبکه رانت، فساد و انحصاری می‌گوید که به هزار و یک رنگ از جیب ملت ارتزاق کرده‌اند و داروی مورد نیاز مردم را در بازار سیاه عرضه می‌کنند، در انبار‌های پیدا و پنهان احتکار و از همه بدتر داروی تقلبی در بازار توزیع می‌کنند. اعتراف وزیر بهداشت به توزیع داروی تقلبی در بازار دارویی کشور آنچنان تکان‌دهنده است که اعتماد عمومی مردمی را که ناگزیر از مصرف دارو هستند، خدشه‌دار کرده و آن‌ها را دچار یأس و ناامیدی می‌کند. وزیر بهداشت از گم شدن یک‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون‌دلار ارز تجهیزات پزشکی صحبت می‌کند و می‌گوید هنوز معلوم نیست چه کسی برده؟ کجا برده؟ و با این پول چه کار کرده‌است؟
 
برای درک بهتر از یک‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون دلار بهتر است تا آن را به تومان تبدیل کنیم. این عدد به ارز ۱۳‌هزار تومانی حدود ۱۷‌هزار میلیارد تومان است. بودجه آغاز طرح تحول سلامت در سال‌۹۳ دقیقاً ۴۸‌هزار میلیارد تومان بود و در سال‌۹۷ به قولی به ۳۱‌هزار میلیارد تومان رسید و در سال‌۹۸ صحبت از ۱۲‌هزار یا ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه طرح تحول سلامت است. به عبارتی پولی که نمکی از گم شدنش در نظام سلامت خبر می‌دهد، چیزی حدود نیمی از بودجه طرح تحول در سال‌۹۷ است.
 
اظهارات مبهم وزیر بهداشت و استفاده از ضمیر سوم شخص غایب برای ارتکاب به این تخلفات و دزدی‌های گسترده و با مبالغ چند ده‌هزار میلیارد‌دلاری در عین حال که نمایش پاکدستی و مطالبه‌گری نمکی را هیجان انگیزتر می‌کند بر اعتماد عمومی میان مردم و دولت بیش از پیش خدشه وارد می‌سازد. حداقل انتظار از وزیر بهداشت این است که اگر به پشت پرده و منشأ این تخلفات دسترسی دارد که ریز آمار و ارقام ارائه شده از سوی وی بیانگر این دسترسی است، برای احقاق حقوق مردم این تخلفات را پیگیری قضایی کند تا در کنار روشن شدن ریشه‌ها و نقش‌آفرینان این باند‌های فساد و رانت، از ادامه فعالیت آن‌ها و بازی با جان و سلامت مردم جلوگیری شود. در غیر این صورت صرف بیان این اعداد درشت از تریبون‌های مختلف و رشته توییت‌هایی که کشور را مأمن باند‌های فساد و مافیایی نشان می‌دهد، دردی از درد‌های مردم دوا نمی‌کند و بیشتر برای آقای وزیر مصرف رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد.
 
بعد تبلیغاتی اظهارات نمکی وقتی بیشتر جلوه نمایی می‌کند که با رفتار‌های متناقض وی در حوزه برخورد با کانون‌های فسادی که خودش معرفی کرده‌است، مواجه می‌شویم. نمکی که همواره هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی و سازمان غذا و دارو را دو کانون فساد در وزارتخانه‌اش معرفی می‌کرد و نخستین اقدامش عزل غلامرضا اصغری از سازمان غذا و دارو بود، چندی بعد اصغری را به عضویت هیئت امنای ارزی برگزید تا فردی را از ریاست بر یکی از کانون‌های فساد به عضویت در کانون فساد دیگر در آورد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار