کد خبر: 961575
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
در واکنش به درخواست امریکا
اروپا خواستار این شده که کمیسیون مشترک برجام برگزار و کاهش تعهدات ایران در این کمیسیون بررسی شود. امریکایی‌ها نیز درخواست بررسی موضوع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داده‌اند؛ موضوعی که سبب شده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چنین درخواستی از طرف امریکا را طنز بخواند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهار شنبه در گزارشی به شورای حکام بالاخره تأیید کرد که سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته است. دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که آژانس در این گزارش اعلام کرده است که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران از ۶۷/ ۳ درصد مقرر در توافق هسته‌ای، به ۵/ ۴ درصد افزایش یافته و میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران هم از ۵/ ۲۱۳ کیلوگرم به حدود ۳۱۶ کیلوگرم (UF۶) رسیده است. این باعث شده که امریکا و اروپا در دو مسیر مختلف به دنبال افزایش فشار‌ها بر ایران باشند. در حالی که سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام همراه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه خواستار بازگشت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام و برگزاری فوری کمیسیون مشترک شدند، امریکا در مسیری جداگانه خواستار نشست شورای امنیت سازمان ملل شده است.
در حالی که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته «نشست ویژه شورای حکام فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تا در آنجا موارد نقض برجام، بدعهدی‌ها و موارد عدم اجرای تعهدات را از طرف امریکایی‌ها و اروپایی‌ها به صراحت اعلام کند.» محمدجواد ظریف برگزاری چنین نشستی را به درخواست امریکا خنده‌دار توصیف کرده است. ظریف در توئیتی نوشته است: «شورای حکام موضوعیتی در این زمینه ندارد.» ظریف می‌نویسد: «طنز نشست شورای حکام به درخواست امریکا؛ جالب است کشوری که برجام را نقض و در واقع برجام را پاره کرده است، به خاطر نقض برجام درخواست تشکیل جلسه می‌دهد.» وی در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «طنز نشست شورای حکام به درخواست امریکا؛ الف: امریکا از برجام متنفر است، آن را از ریشه زده و نقض کرده و تمام آن‌هایی را که از آن پیروی کرده‌اند، تنبیه می‌کند؛ ب: امریکا هیچ جایگاهی برای مطرح کردن مسائل مربوط به برجام ندارد؛ ج: در تمام ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به طور کامل به برجام پایبند بوده و اقدامات ایران بر اساس پاراگراف ۳۶ برجام قانونی است.»

هوک: به دنبال توافق هستیم
نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفت که امریکا به دنبال توافقی جدید با ایران است که مورد تأیید کنگره امریکا باشد. به گزارش رویترز، برایان هوک، در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که امریکا به دنبال یک توافق مورد تأیید کنگره این کشور با ایران است تا جایگزین توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سال گذشته از آن خارج شد. هوک همچنین به الجزیره گفته است که ممکن است امریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کند. وی که دخالت‌های کشورش در منطقه دلیل اصلی تنش‌ها در خاورمیانه و خلیج فارس حتی میان خود کشور‌های عربی محسوب می‌شود، گفت: شورای همکاری خلیج فارس اگر متحد باشد می‌تواند در مقابله با ایران به طور مؤثرتری عمل کند. این در حالی است که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق سال ۲۰۱۵ در یادداشتی که در روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» منتشر شد، شرط خروج از بحران میان ایران و امریکا را لغو تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن دانست. وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم دارای نفوذ در منطقه خاطرنشان کرد که امریکا به دنبال حفظ ابرقدرتی خود است و برای توسعه قدرت خود در منطقه و جهان تلاش می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از یادداشت خود از موضوع هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعمال فشار‌های غیرانسانی امریکا علیه ملت ایران یاد کرد و نوشت: آن‌ها با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود به دنبال اعمال تحریم‌ها و فشارحداکثری علیه ایران هستند، اما تردیدی نیست که تحریم‌های آن‌ها اثری نداشته است. وی درخصوص مذاکرات ایران و امریکا افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تأکید کرده‌اند «هیچ مذاکره‌ای تحت فشار انجام نمی‌شود، چنین مذاکراتی سم است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
اون موقعی که گوش به حرف ولایت ندادید وتعهد جانانه از گرگ نگرفتید و از خط قرمز ها عبور کردید فکر اینجاشا نکرده بودید - که هر که از ولایت جدا شود نابود می شود....
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
جناب ظریف هیج خنده دار نیست بلکه بسیار جدی میباشد . ضعف بسیار امور خارجه باعث این نشست ها میشود مانند دوران احمدی نژاد که میگفت تحریم ها ورق باره ای بیش نیست . سیاست درست و عاقلانه در جوامع بین الملل همیشه جواب میدهد نه حرف های بیمورد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار