کد خبر: 961345
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
آذری جهرمی خبر داد
وزیر ارتباطات گفت: سیستم عامل «اندروید ایرانی» در اختیار همه است و قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد.
سرویس جامعه جوان‌آنلاین: محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به سوال کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد دلایل طراحی سیستم عامل اندروید داخلی، گفت: در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزار‌های ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت‌های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب و کار‌های ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف نرم افزار‌های ایرانی توسط گوگل به دلیل عدم رعایت امنیت کاربران صورت گرفته است، ادامه داد: در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دی‌ماه ۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تأیید نمی‌کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضائی فعالیت آن‌ها خاتمه یافته است. اما سوال این است که آیا گوگل در خصوص بدافزار‌هایی که با نصب روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آن‌ها را هم سرقت می‌کند، همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای.

وزیر ارتباطات در مورد اینکه آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی، محدود می‌شود، توضیح داد: با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم افزار‌های بین المللی هستید، اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یکطرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود، اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه این سیستم عامل در اختیار همه است و قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد، گفت: ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. از بررسی‌های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

جهرمی با بیان اینکه عرضه آزمایشی از امروز آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت، در پاسخ به این سوال که آیا سرنوشت این سیستم عامل مانند پیام رسانه‌ای داخلی خواهد بود، گفت: اصولاً تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد، تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار