کد خبر: 961224
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۶
محدودیت ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف در برخی دانشگاه‌ها اعمال می‌شود
چند سالی است که برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور در راستای فرهنگ محیط‌زیستی گام‌های جدی برداشته‌اند. تفکیک انواع زباله در دانشگاه و تولید گل و گیاه و اهدای آن به شهروندان در همین راستا بود. محدودیت استفاده از ظروف پلاستیکی هم نخستین گام محیط‌زیستی برخی دانشگاه‌ها شده است.
دلارام عبدزاده
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: چند سالی است که برخی از دانشگاه‌های مطرح کشور در راستای فرهنگ محیط‌زیستی گام‌های جدی برداشته‌اند. تفکیک انواع زباله در دانشگاه و تولید گل و گیاه و اهدای آن به شهروندان در همین راستا بود. محدودیت استفاده از ظروف پلاستیکی هم نخستین گام محیط‌زیستی برخی دانشگاه‌ها شده است.
در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که تحریم‌ها جدی شد، دانشگاه علم‌وصنعت به فکر درآمدزایی از تفکیک زباله و صرفه‌جویی در منابع آبی دانشگاه افتاد. این دانشگاه با گام‌های کوچکی در فرهنگ محیط‌زیستی پیشرو دیگر مراکز علمی کشور شد و خوشبختانه این اتفاق ادامه‌دار شده است.

پلاستیک را ممنوع کنید

به‌تازگی استاد فیزیولوژی دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس در بیست‌وششمین شورای راهبری مدیریت سبز این دانشگاه، به مضرات استفاده از ظروف پلاستیکی و بطری‌های نوشیدنی اشاره و بر لزوم حذف تدریجی آن‌ها در دانشگاه تأکید کرد.
دکتر سعید سمنانیان در این نشست اظهار داشت: طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که یک‌چهارم بطری‌های آب از شیر آب پر می‌شوند و از چشمه‌های آب معدنی پر نمی‌شوند و تنها یک‌ششم بطری‌های پلاستیکی در دنیا بازیافت می‌شوند و پنج‌ششم آن در محیط‌زیست می‌مانند و ۴۵۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.
وی در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد مصرف و فروش بطری‌های آب پلاستیکی، لیوان یک‌بارمصرف، قاشق، چنگال، چاقو و بشقاب و کاسه یک‌بارمصرف، ظروف غذای یک‌بارمصرف، به‌تدریج در دانشگاه ممنوع شود.

دانشگاه‌های برتر محیط‌زیستی

تاکنون در دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، تربیت مدرس، خوارزمی و علم‌وصنعت مصوب شده در جلسات اداری دانشگاه از بطری‌های یک‌بارمصرف پلاستیکی استفاده نشود و خرید این محصولات به‌تدریج محدود و در صورت نیاز، از تولیدات داخلی استفاده شود. در سال‌های اخیر دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، علم‌وصنعت، تربیت مدرس، باهنر کرمان، شیراز، کاشان و نوشیروانی بابل در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته‌اند و حتی برخی پژوهش‌های خود را معطوف به محیط‌زیست کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر