کد خبر: 961113
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
این هفته دور هفتم جلسات مقام‌های طالبان و امریکا در حال برگزاری است و مذاکره‌کننده ارشد امریکایی اصرار دارد که مذاکرات را «سازنده» بخواند، اما طالبان ضمن مذاکره همچنان از سیاست تهیه کارت مذاکره از طریق بمب‌گذاری و البته با هزینه کشته و زخمی شدن صد‌ها افغان پیروی می‌کند و اصرار دارد این مذاکرات باید غایتی جز خروج امریکا از افغانستان نداشته باشد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مقام‌های محلی ولایت غزنی در جنوب افغانستان تأیید کردند که در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر غزنی مرکز این ولایت، ۱۴ نفر کشته و ۱۷۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به گزارش ایسنا، دفتر مطبوعاتی والی غزنی در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشته انفجار حوالی ساعت ۸:۳۰ صبح یک شنبه توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیک یک مقر امنیت ملی در منطقه شامیر شهر غزنی رخ داده است. این نهاد افزوده که دست‌کم هشت کارمند امنیتی و چهار غیرنظامی در این انفجار کشته و ۱۷۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند که اکثرشان شاگردان مکتب هستند. دفتر والی غزنی تأکید کرده که آمار تلفات غیرنظامیان ممکن بیشتر اﺯ این باشند. باز محمد همت، رئیس بیمارستان عزنی به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار ۵۰ کشته و زخمی به این مرکز درمانی منتقل شده است.
اختر محمد یک شاهد عینی نیز گفت که خودش دیده دست‌کم ۱۰ دانش‌آموز که در این انفجار صدمه دیده بودند، به مراکز درمانی منتقل شدند. طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و گفته که مرکز اطلاعاتی دولت افغانستان را با یک خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار داده است.
رئیس‌جمهور اشرف غنی، ضمن محکوم کردن این حمله گفت: «طالبان که مسئولیت این عملکرد زشت و ننگین را به دوش گرفتند و افراد ملکی (غیرنظامی) به ویژه کودکان معصوم و تأسیسات عامه را هدف قرار دادند، یک بار دیگر دشمنی آشکار خویش را با مردم افغانستان ثابت ساختند و این عملکردشان جنایت بشری محسوب می‎‏شود.» غنی افزود که طالبان باید بداند که ممکن نیست با هدف قراردادن افراد غیرنظامی به ویژه کودکان، در مذاکرات صلح امتیاز به دست آورد.

سازنده‌ترین دور مذاکرات
طرف‌های مذاکره‌کننده هفتمین دور گفتگو‌های صلح را اخیراً و با هدف دستیابی به برنامه‌ای در راستای خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان در ازای تضمین‌های طالبان در دوحه قطر آغاز کردند. طالبان باید تضمین دهد که گروه‌های شبه‌نظامی بین‌المللی از افغانستان به عنوان پایگاهی برای انجام حملات خود استفاده نکنند. زلمای خلیل‌زاد، فرستاده امریکا در امور صلح افغانستان در توئیتی نوشت، جدید‌ترین دور گفتگو‌ها سازنده‌ترین جلسه تا به امروز بوده است. وی همچنین ادامه داد: پیشرفت واقعی در تمامی چهار بخش از توافق صلح به دست آمده که شامل تضمین‌های مقابله با تروریسم، خروج نیرو‌های خارجی، حضور در گفت‌وگوی داخلی افغانستان و یک آتش‌بس دائم و جامع می‌شود.
حدود ۲۰ هزار سرباز خارجی که اکثراً امریکایی هستند، در بخشی از مأموریت ناتو برای آموزش، مشاوره و کمک به نیرو‌های افغان در این کشور حضور دارند. برخی از نیرو‌های امریکایی عملیات مقابله با تروریسم انجام می‌دهند.
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا ماه گذشته میلادی در سفرش به کابل گفت امریکا به تکمیل پیش‌نویس توافقی با شبه‌نظامیان در امر تضمین‌های مقابله با تروریسم نزدیک است و ابراز امیدواری کرد که توافق صلحی تا اول سپتامبر به دست بیاید. خلیل‌زاد به دنبال تضمین یک سازش سیاسی با طالبان است که در حال حاضر کنترل بیشتر قلمرو‌های افغانستان را نسبت به هر زمان دیگری از ۲۰۰۱ در دست دارند. وی ادامه داد: هنوز کار‌های زیادی باقی مانده که باید تا پیش از یک توافق انجام شود. مذاکرات صلح پس از گفت‌وگوی بین‌افغانی در نهم ژوئیه از سر گرفته می‌شود. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفت که گفت‌وگوی بین طالبان و امریکا پس از کنفرانس دو روزه بین افغان‌ها از سر گرفته می‌شود. در گفت‌وگوی جدید بین افغان‌ها، حدود ۴۰ تن از اشخاص عالی‌رتبه افغان و فعالان به دوحه می‌روند، اما هیچ موقعیت رسمی ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار