کد خبر: 961105
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
ماجرای مشکل‌دار بودن داروی فشار خون یک شرکت داروسازی و دستور جمع‌آوری آن مدتی است که با حواشی خاصی گره خورده است. این حواشی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که ارتباط میان این شرکت داروسازی با یکی از مقامات وزارت بهداشت از زمزمه‌های در گوشی در شبکه‌های اجتماعی مجازی به برخی رسانه‌های رسمی هم راه یافته و وزارت بهداشت درباره صحت و سقم این ماجرا موضع سکوت اختیار کرده است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اهمیت عرضه پیش از مطالعه اثربخشی این داروی فشارخون وقتی بیشتر می‌شود که آمار مبتلایان به فشار خون در کشور یک سوم جمعیت کل ایران برآورد شده است. آنطور که شهرام شعیبی، سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید، گروه دارو‌های ضد فشارخون (والزارتان، لوزارتان، ایربزارتان) در حین تولید ماده اولیه ناخالصی‌هایی تولید می‌کند که کارخانه تولیدکننده موظف است از سلامت فراورده اطمینان حاصل کرده و سپس آن را عرضه کند.
به گفته وی طی ریکال بین‌المللی هفته گذشته که مبنی بر میزان ناخالصی ماده اولیه تولیدی لوزارتان شرکت هندی بیش از مقدار مجاز بوده، فراخوان و جمع‌آوری داروی شرکت مذکور در صورت مشاهده در داروخانه‌های کشور صادر شد و از بین هشت کارخانه تولیدکننده لوزارتان در کشور تنها یک کارخانه از مواد‌اولیه شرکت هندی استفاده می‌کند؛ شرکتی که حالا دارویش از داروخانه‌ها جمع‌آوری شده، اما حواشی مرتبط با این ماجرا هنوز جمع نشده است. مهم‌ترین این حاشیه‌ها تأخیر شش ماهه در جمع‌آوری داروی ناسالم فشار خون این شرکت دارویی خاص است؛ موضوعی که سخنگوی سازمان غذا و دارو آن را تکذیب می‌کند و معتقد است، این سازمان به موقع دستور دارو را صادر کرده، اما خبر مربوط به FDA نشان می‌دهد ریکال لوزارتان حاوی ماده مؤثر تولیدی شرکت هندی Hetero، اسفند‌سال گذشته اعلام شده بود. شعیبی در حالی از موضع تکذیب درآمده است که پیش از این در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود: «تازه جمع‌آوری این دارو انجام شده و علت تأخیر هم بررسی مدارک واردات این ماده بوده است؛ جمع‌آوری بین‌المللی این دارو برای شش ماه پیش است، اما نمی‌دانیم شرکت واردکننده ریکال این ماده را رعایت کرده یا خیر؟ نمی‌دانیم شرکت ایرانی چه زمانی آن را خریداری کرده یا اصلاً آن را وارد خط تولید کرده است یا خیر؟»
کاووس باسمنجی، تحلیلگر سیاستگذاری دارویی کسی است که نخستین بار این ماجرا را در فضای مجازی رسانه‌ای کرد.
وی با تأکید بر سرطانزابودن ناخالصی موجود در مواد اولیه هندی داروی لوزارتان گفته است: «شرکت هندی Hetero در مرداد سال‌گذشته داوطلبانه این ماده اولیه دارویی را ریکال کرد، اما این تنها داروی این شرکت نبود که ریکال شد. اتحادیه اروپا از روز یازدهم بهمن سال گذشته، پروانه ثبت لوزارتان و والزارتان این شرکت را تا آینده‌ای نامعلوم به حالت تعلیق در‌آورد و واردات آن را به خاک اروپا ممنوع و ایالات متحده هم این گروه دارو‌ها را از بازار جمع‌آوری کرد. همچنین پس از آن خود شرکت در تمام دنیا داوطلبانه پیگیر جمع‌آوری لوزارتان ساخت خودش شد.»
سکوت شش ماهه وزارت بهداشت در برابر این ماجرا یکی ازپر ابهام‌ترین نکاتی است که برخی آن را با ارتباطات یکی از چهره‌های مهم این وزارتخانه با کارخانه داروسازی متخلف تحلیل می‌کنند. وزارتخانه‌ای که پس از طرح تحول سلامت حالا به طرح کنترل فشار خون شناخته می‌شود، اما یکی از پرحاشیه‌ترین ریکال‌ها را در حوزه یک داروی پرمصرف فشار خون داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار