کد خبر: 961103
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
نظام بین‌المللی رتبه‌بندی تایمز مستقر در بریتانیا، لیست برترین دانشگاه‌های جوان جهان را منتشر کرد. سال گذشته فقط سه دانشگاه از کشورمان جزو ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان بودند که امسال با یک رشد ۳۳۰ درصدی به ۱۳ دانشگاه افزایش یافتند. دانشگاه نوشیروانی بابل هم در یک رکوردشکنی جالب به عنوان یکی از ۶۶ دانشگاه برتر جهان دست یافت.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: دانشگاه‌های جوان به دانشگاه‌هایی گفته می‌شود که حداکثر نیم قرن قدمت دارند و رقابت بین این دانشگاه‌ها بسیار جدی است.

بررسی ۱۳ شاخص سختگیرانه
رتبه‌بندی این دانشگاه‌ها هم مثل رتبه‌بندی عام دانشگاه‌های جهان ۱۳ شاخص را مدنظر قرار می‌دهد که در پنج گروه به شرح زیر قرار گرفته‌اند:
آموزش: فضای آموزشی (۳۰ درصد از نمره کل)، پژوهش: حجم، درآمد و شهرت (۳۰ درصد از نمره کل)، استنادها: تأثیر پژوهش (۳۰ درصد از نمره کل)، درآمد صنعتی: نوآوری (۵/ ۲ درصد از نمره کل)، وجه بین‌المللی: نیروی انسانی، دانشجویان و پژوهش (۵/ ۷ درصد از نمره کل)

نوشیروانی شگفتی‌ساز
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه ۶۶ جهان شگفتی‌آفرین شده است. این برای دومین بار است که نوشیروانی جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته و سال گذشته هم این دانشگاه با رتبه ۷۸ شگفتی‌ساز شده بود.
اما راز جهش‌های چشم‌گیر دانشگاه نوشیروانی بابل چیست؟ طبق آخرین اعلام مؤسسه clarivate Analytics که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، لیست اسامی محققین با یک درصد مقالات برتر دنیا در ۲۱حوزه اعلام شد و براین اساس پنج تن از اساتید دانشگاه صنعتی بابل به عنوان یک درصد محققین مؤثر دنیا از دیدگاه ارجاع مقالات معرفی شدند. چنین اساتیدی را بسیاری از دیگر دانشگاه‌های کشور دراختیار ندارند و این موضوع در رتبه‌بندی تایمز تأثیرگذار است. همچنین یکی از راز و رمز‌های موفقیت این دانشگاه نیاز محوربودن پایان‌نامه‌هاست.
اساتید دانشگاه در زمینه‌های نو همچون انرژی‌های نو، نانو تکنولوژی، پیل سوختی، بایومتریال، مواد بیولوژیکی و دیگر موارد فعالیت می‌کنند که در دنیا کاربرد دارد و به همین دلیل میزان استناد به مقاله‌های آن‌ها هم بالاتر می‌رود که در رتبه‌بندی‌های جهانی بسیار تأثیرگذار است.

۲ دانشگاه از یک استان
دانشگاه صنعتی اصفهان هم رتبه ۱۰۱ در بین دانشگاه‌های برتر را کسب کرد. این دانشگاه سال گذشته هم در لیست برترین دانشگاه‌های جوان جهان حضور داشت و در سال ۱۳۵۶ تحت عنوان دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان، به عنوان واحد دانشگاهی شماره دو دانشگاه صنعتی آریا‌مهر تهران (دانشگاه صنعتی شریف) تأسیس، ولی پس از مدت کوتاهی از دانشگاه صنعتی شریف جدا و به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داد.
دانشگاه کاشان رتبه ۱۰۷ دانشگاه‌های برتر را از آن خود کرده است. این دانشگاه در ردیف ۲۰ دانشگاه برتر ایران هم قرار دارد.

دانشکده‌ای که دانشگاه شد
در رتبه‌بندی تایمز دانشگاه صنعتی شیراز رتبه ۱۱۴ را به‌دست آورده است. این دانشگاه با قدمت بیش از ۴۰ سال با عنوان دانشکده صنعت الکترونیک به تربیت نیرو‌های کارآمد و مورد نیاز کشور پرداخته است. امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار مناسب و اساتید مجرب و کارآزموده علمی و صنعتی موجب شده که این دانشکده درسال ۱۳۸۲ به دانشگاه صنعتی شیراز تبدیل شود. این دانشگاه سال گذشته سومین دانشگاه ایرانی رده‌بندی تایمز بود.

جنجال تغییرنام
دانشگاه علوم پزشکی ایران هم رتبه ۱۲۱ را کسب کرد. این دانشگاه در مرداد سال ۱۳۵۲ توسط عبدالحسین سمیعی، وزیر علوم وقت پایه‌گذاری شد و در آبان ۱۳۸۹ در زمان وزارت مرضیه وحید دستجردی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شد.
دانشگاه آن زمان چهارمین دانشگاه برترعلوم پزشکی کشور بود. خبر ادغام با اعتراضاتی از سوی دانشجویان و اساتید رو به‌رو شد. پس از گذشت دو سال و پنج ماه از این انحلال در تاریخ ۱۸فروردین ۱۳۹۲ با تصویب «شورای عالی گسترش دانشگاه‌ها» این دانشگاه دوباره احیا شد.

برآمده از هاروارد
دانشگاه مازندران دیگر دانشگاهی است که رتبه ۱۳۲ تایمز را به‌دست آورد. دانشگاه مازندران نام یک دانشگاه سراسری در بابلسر استان مازندران است. گام‌های ایجاد این دانشگاه در سال ۱۳۴۹ با همکاری و نظارت دانشگاه هاروارد برداشته شد.

از تربیت معلم تا مدنی
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هم در جایگاه ۱۵۴ قرار گرفته و نام این دانشگاه تا سال ۱۳۸۰ تربیت معلم تبریز بود و پس از آن به دانشگاه تربیت معلم آذربایجان تغییر کرد. تلاش‌ها برای تغییر نام دانشگاه همگام با تغییر نام دانشگاه تربیت معلم تهران و تربیت معلم سبزوار ادامه یافت تا سرانجام در ۱۱بهمن ۱۳۹۰ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نام دانشگاه، به دانشگاه شهید مدنی تغییر کرد.

از گیلان تا یزد
دانشگاه گیلان با رتبه ۲۱۸ دانشگاه زنجان با رتبه ۲۳۷، دانشگاه بیرجند با رتبه ۲۴۹، دانشگاه شهید باهنر کرمان با رتبه ۲۵۵، دانشگاه صنعتی شاهرود با رتبه ۲۸۶ و دانشگاه یزد با رتبه ۲۹۳ دیگر دانشگاه‌های ایرانی این رتبه‌بندی هستند.

رتبه‌های نخست جهانی
براساس این رتبه‌بندی دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ برای دومین سال دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال سویس École Polytechnique Fédérale de Lausanne و دانشگاه تکنولوژی (Nanyang) از سنگاپور و دانشگاه علوم پژوهشی پاریس (Paris Sciences et Lettres) از فرانسه به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.
در مجموع تعداد دانشگاه‌های ایران با رشدی ۳۳۰ درصدی جهشی چشمگیر در این رده‌بندی داشتند و به طور کلی ۶۰ کشور از پنج قاره جهان در هشتمین نسخه سالانه این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار