کد خبر: 961096
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
یافتن معتادان شهرستانی برای مدیریت شرکت‌ها و اخذ تسهیلات بخشی از اقدامات غیرقانونی سرپرست غیرقانونی بانک سرمایه است.
نيره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سرپرستی غیرقانونی غندالی در بانک سرمایه، نامه‌نگاری‌های بانک مرکزی با وی، مهره‌چینی‌های غندالی در مدت سرپرستی، قرائت متن پیام‌های رد و بدل شده میان برخی مدیران برای مهره‌چینی در بانک، مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت ها، یافتن معتادان شهرستانی برای مدیریت شرکت‌ها و اخذ تسهیلات از جمله موارد مورد اشاره نماینده دادستان در دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران فاسد بانک سرمایه بود، که البته برآورد‌ها نشان می‌دهد برخی از مفسدان اقتصادی از سادگی این مدیران سوءاستفاده‌های بسیاری کردند. دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران بانک سرمایه به جلسه شانزدهم رسید. طبق گفته قاضی با اتمام دفاعیات پنج متهم دیگر این پرونده، رسیدگی به اتمام خواهد رسید. خیراله بیرانوند (مدیر عامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دیگر متهم این پرونده بود که به دفاع از خود پرداخت.

وفور خبرچینی و خبرفروشی
متهم بیرانوند با اشاره به خبرچینی و خبرفروشی در بانک سرمایه گفت: وفور خبرچینی یکی از مسائل بانک سرمایه است به طوری که از یک تیم هشت نفره در یک گروه تلگرامی هفت نفر ستون پنجم بودند، خبر در بانک سرمایه خرید و فروش می‌شد کارت هدیه می‌دادند و از کارمندان اطلاعات می‌گرفتند.
همچنین بخشی از دفاعیات بیرانوند پرده از ارتباط غندالی با محمد امامی برداشت. طبق آنچه این متهم می‌گفت: در شرایطی که مشکل بانک سرمایه حاد شده بود و باید با فوریت رسیدگی می‌شد از آنجایی که منزل‌مان در یک مسیر بود و هر دو سرمان شلوغ بود هنگام بازگشت از کار به منزل آقای غندالی رفتم در یک جلسه آقای بخشایش نیز حضور داشتند، در جلسه سوم آقای غندالی به من گفت که افطار جایی دعوت هستند و من را نیز همراه خود بردند، آنجا منزل امامی بود که ماه رمضان سال ۹۴ به آن مهمانی رفتم.
در ادامه متهم بیرانوند ضمن ارائه دفاعیات خود گفت: اطلاعاتی که از بانک سرمایه خارج شده در واقع بررسی پرونده فیزیکی است آقای غندالی وظیفه داشت مرا از توطئه‌های این بانک مطلع کند، اما نکرد.
یکی از گفته‌های جالب این متهم بعد از اشاره به روابط و زد و بند‌های تیمی در بانک سرمایه، دسته‌بندی جدید در سیستم بانکداری کشور بود. وی با عبور از نام‌های بانک‌های خصوصی و دولتی به نوع دیگری از سیستم بانکداری اشاره کرد و آن را اختصاصی نام نهاد. به این دلیل که سیستم بانکی در اختیار گروه خاصی قرار دارد.
با اتمام دفاعیات این متهم بود که نماینده دادستان به تبیین اوصاف جدیدی از فساد در بانک سرمایه پرداخت. سرپرستی غیرقانونی غندالی در بانک سرمایه، نامه‌نگاری‌های بانک مرکزی با وی، مهره‌چینی‌های غندالی در مدت سرپرستی، قرائت متن پیام‌های رد و بدل شده میان برخی مدیران برای مهره چینی در بانک، مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکت‌ها، یافتن معتادان شهرستانی برای مدیریت شرکت‌های و اخذ تسهیلات از جمله موارد مورد اشاره در اظهارات نماینده دادستان بود.
وی توضیح داد بعد از عزل درخشنده مدیرعامل بانک سرمایه، غندالی به صورت غیرقانونی به مدت چهار ماه سرپرستی بانک سرمایه را به عهده می‌گیرد. طبق گفته قهرمانی تمامی مهره چینی‌ها در همین مدت صورت می‌گیرد و طبق نامه‌نگاری‌ها و تبانی‌های صورت گرفته میان غندالی و محمد امامی افراد ساده‌ای، چون بیرانوند به مدیریت بانک می‌رسند تا با مهره‌های تعریف شده‌ای که خود کنار دست اینگونه مدیران می‌گذارند، بتوانند فساد را رقم بزنند.

مهره‌چینی غندالی و امامی
نماینده دادستان فرآیند پیچیده کارسازی مهره‌ها در بانک سرمایه توسط غندالی و امامی را توضیح داد و گفت: افراد معتادی را که وضعیت اسفناک داشتند به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها منصوب و برای دریافت ضمانت‌نامه به بانک معرفی می‌کردند. این تیم افراد بی‌بضاعت را در بابلسر پیدا کرده و به آن‌ها می‌گفتند می‌خواهیم به شما وام بدهیم یا اقساط وام‌های‌تان را پرداخت کنیم و به عنوان مدیرعامل شرکت به کار بگیریم. با آن‌ها در میدان نوبنیاد تهران قرار گذاشته و روحی و دولتشاهی برای آن‌ها کت و شلوار خریده و بعضاً بعد از خوردن کله‌پاچه آن‌ها را داخل شعبه بانک می‌بردند و حتی در مواردی سوار خودروی بی‌ام‌و می‌کردند که در یکی از این دفعات سیدسعید حسینی در بی ام‌و امامی را می‌بیند.
نماینده دادستان توضیح داد: آقای غندالی در جلسات هیئت مدیره می‌نشسته و می‌گفته که این شرکت‌ها مربوط به ماست و به آن‌ها تسهیلات بدهید. در صورتی که آقای بیرانوند به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه بانک باید گزارش‌های کارشناسی را بررسی می‌کرده و امروز نیز باید پاسخگوی امضا‌های خود در ارتباط با این ضمانت‌نامه‌ها باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار