کد خبر: 960841
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماده ۳۶ برجام را نشانی از مذاکره بر اساس بی‌اعتمادی به تعهدات غرب دانست و گفت: یک توافق چند‌جانبه نمی‌تواند به طور یکجانبه اجرا شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف در گفتگو با نیویورک‌تایمز که روز پنج شنبه منتشر شد، افزود: من معتقدم برجام بهترین توافق ممکن در مسئله هسته‌ای است. هیچ‌یک از طرف‌ها با تمام عناصر توافق موافقت نداشتند، اما به نگرانی‌های اصلی همه توجه می‌کردند. وی ادامه داد: با تمام این‌ها با چشم باز در مورد آنچه که ممکن بود و نبود، مذاکره شد. ما چیزی را نادیده نگرفتیم. ما واقعیت را قبول کردیم که ما نمی‌توانیم تمام اختلافات‌مان را در این توافق حل کنیم و توافق کردیم که آن‌ها را کنار بگذاریم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: مهم است که توجه داشته باشید، برخلاف اعتراض‌های عمومی مخالفان برجام از هر دو طرف، برنامه جامع اقدام مشترک بر اساس اعتماد ایجاد نشده است. در واقع براساس عدم اعتماد صریح متقابل بود. به همین دلیل است که خیلی طولانی و دقیق است. پاراگراف ۳۶ برجام یک نمونه واضح است که ما در این توافق با آگاهی به اینکه نمی‌توانیم به تعهدات غرب اعتماد کنیم، مذاکره کرده‌ایم. ظریف خاطرنشان کرد: در حال حاضر از این گزینه در توافق استفاده می‌کنیم که می‌تواند جلوی فروپاشی کامل این توافق را بگیرد که به ضرر منافع همه از جمله ایالات متحده خواهد بود.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کنید که توافق هسته‌ای می‌تواند نجات یابد، گفت: تا زمانی که طرف‌های باقی مانده (روسیه، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و اتحادیه اروپا) به تعهدات‌شان عمل کنند، ما به تعهدات‌مان پایبند می‌مانیم. ظریف تأکید کرد: بقا یا فروپاشی برجام به توانایی و تمایل همه طرف‌ها برای سرمایه‌گذاری در این تعهدات‌شان بستگی دارد. به طور خلاصه، یک توافق چند‌جانبه نمی‌تواند یک‌طرفه اجرا شود. وی در پاسخ به این سؤال که آیا وقایع اخیر، موقعیت شغلی او را به خطر انداخته است، اظهار کرد: من همیشه ترجیح داده‌ام که حرفه من تدریس باشد. زود یا دیر به این کار باز می‌گردم و تجارب بیشتری را با دانشجویانم تبادل خواهم کرد.

اردوغان:آماده میانجیگری‌ام
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جلسه‌ای با خبرنگاران اهل ترکیه در پایان نشست جی۲۰ اعلام آمادگی کرد که همراه با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، بین ایران و امریکا میانجیگری کند.
به گزارش رسانه‌های ترکیه، اردوغان گفت: «در مذاکره دوجانبه (با نخست‌وزیر ژاپن)، آبه این مسئله را مطرح کرد که آیا می‌توانیم با هم کاری بکنیم؟ من گفتم چرا که نه. من می‌توانم هم با خامنه‌ای و هم با روحانی ملاقات کنم.» اردوغان در عین حال تأکید کرد که چنین کاری باید با حساسیت انجام شود و «سؤالاتی اساسی» درباره چگونگی انجام آن وجود دارد: «چگونه و از کجا شروع کنیم؟ کجا باید برویم و چطور به نتیجه برسیم؟ این‌ها سؤالات اساسی هستند. ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند «خودشان بریدند و دوختند»، اگر آنگونه باشد، هیچ فایده‌ای برای چنین کاری نیست و وقت تلف کردن است.» رئیس‌جمهور ترکیه افزود که از نظر او، چنین مذاکراتی - اگر رخ دهد - باید روی رسیدن به نتیجه متمرکز باشد. رجب طیب اردوغان افزود: «ما باید اول باید برای قدم بعد برنامه‌ریزی کنیم و به پرسش‌هایی که وجود دارند پاسخ بدهیم و بعد می‌توانیم درباره چگونگی اجرایش صحبت کنیم.» او درباره احتمال درگیری میان ایران و امریکا گفت: «هیچ کس به این موضوع فکر نمی‌کند و هیچ‌کس هم آن را نمی‌خواهد. هیچ‌کس حتی نمی‌خواهد درباره‌اش حرف بزند.»‌
 
نخستین معامله همراه با تهدید!
وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد که امیدوار است کانال مخصوص تجارت با ایران اولین معامله محدود خود را در روز‌های آتی‌انجام دهد. به گزارش اسپوتنیک، برونو لی مایر، در نشستی در لهستان گفت: «ما می‌خواهیم اینستکس طی چند روز آینده اجرایی شود و من امیدوارم بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم. من امیدوارم اولین معامله طی چند روز آینده تکمیل شود.» کانال مخصوص تجارت با ایران برای دوری از نقل و انتقال مستقیم مالی با ایجاد تعادل بین واردکنندگان و صادرکنندگان در طرف اروپایی توسط فرانسه، انگلستان و آلمان ایجاد شده است و اینستکس نامیده می‌شود. در همین حال به نوشته رویترز وزارت خارجه فرانسه نیز روز چهار شنبه اعلام کرد عملیاتی‌شدن اینستکس به «پایبندی کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام» بستگی دارد.
همچنین یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفته است: «اگر تردیدی در مورد تعهد ایران وجود داشته باشد ما دکمه بله را فشار نمی‌دهیم.»
دو دیپلمات دیگر گفتند: «در حالی که معاملات ممکن شناسایی شده‌اند، هنوز اجرای آن‌ها زود است». ولی حتی آن زمان هم این سیستم در ابتدا فقط برای معامله کالا‌هایی نظیر دارو و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد که تحت تحریم نیستند. مقامات ایران بار‌ها گفته‌اند اینستکس باید شامل فروش نفت شود تا سودآور باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار