کد خبر: 960834
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
فشـار روی صـرافـی‌هـای منتقل‌کننده پول ایران در امارات کاهش چشمگیر و محسوسی یافته است و سؤال اینجاست که با توجه به اهمیت امارات در تبادلات ارزی ایران واکنش بانک مرکزی به این کاهش فشار چه خواهد بود.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، امارات پیش از دور جدید تحریم‌ها مهم‌ترین هاب و محل تبادلات ارزی رسمی و غیر رسمی ایران بود. اگرچه در سال‌های اخیر بخش مهمی از این تبادلات به دیگر نقاط اطراف ایران منتقل شده‌است، اما هنوز امارات نقش قابل‌توجهی در تبادلات مالی مرتبط با ایران دارد. طراحان این برنامه امیدوار بودند که یک فروردین داغ ارزی دیگر را با مجموعه اقداماتی از جمله همین فشار‌ها برای ایران رقم بزنند تا اقتصاد ایران شاهد یک جهش ارزی دیگر باشد.
با این وجود مجموعه اقدامات بانک مرکزی که بر خلاف سال‌های ۹۶ و ۹۷ به دور از انفعال و فعالانه با این مسئله مواجه شد، جلوی تأثیر شدید این مجموعه اقدامات را بر اقتصاد ایران گرفت.
پس از این ماجرا، در هفته‌های اخیر فشار روی صرافی‌های منتقل‌کننده پول ایران در امارات کاهش چشمگیر و محسوسی یافته‌است که به صورت عمومی با رویه حداکثرسازی فشار روی ایران که در یکی دو سال اخیر دنبال شده، مطابقت ندارد.
کارشناسان دو تحلیل عمده را به عنوان دلایل این کاهش فشار مطرح می‌کنند. تحلیل نخست به تقویت کانال‌های بانک مرکزی روی درهم باز می‌گردد. به گونه‌ای که بانک مرکزی با تقویت ساختار‌های خود توان نقل و انتقال و مداخله درهمی بیشتری نیز پیدا کرده‌است.
در عین حال نکته مهم دیگر آن است که طرف اماراتی دیگر توان وارد کردن فشار بیش از این و حفظ دراز‌مدت این فشار را ندارد و ساختاری که بانک مرکزی در نقل و انتقالات مستقر کرده‌است، توانمندتر و کارآمدتر از ساختار قبلی است.
در این راستا کانال تبدیل درهم به دلار به صورت نقدی و اسکناس نیز فعال‌تر از قبل شده‌است. در این‌باره تحلیل دومی نیز وجود دارد که به لحاظ امنیتی نیز امارات امکان ایجاد فشار بیشتر ندارد و هزینه فایده ایجاد فشار‌های امنیتی برای امارات بیش از این قابل ادامه یافتن نبوده‌است. در صورت صحت این تحلیل می‌توان به صراحت دریافت که هزینه مقاومت بسیار کمتر از سازش است.
اما واکنش بانک مرکزی به کاهش فشار‌ها روی صرافی‌های منتقل‌کننده پول نفت ایران چه خواهد بود؟ رفتار بانک مرکزی در ماه‌های گذشته نشان داده‌است که در مواردی که عوامل بنیادی کاهنده نرخ ارز تأثیر قابل‌اعتنایی روی بازار می‌گذارند، بانک مرکزی عموماً به دنبال کاهش تدریجی و نه ناگهانی قیمت ارز بوده‌است.
با توجه به تجارب قبلی، احتمالاً بانک مرکزی ترجیح می‌دهد کاهش نرخ ارز را به صورت تدریجی مدیریت کند وکاهش قیمت ارز را نه به صورت ناگهانی بلکه به صورت تدریجی مدیریت کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
کدام فشار؟ !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار