کد خبر: 960662
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
گزارش «جوان» از تدارک اردو‌های خارجی باشگاه‌های دولتی فوتبال در سال سخت اقتصادی کشور
باشگاه‌های دولتی فوتبال در حالی این روز‌ها در تدارک برای برپایی اردوی خارجی هستند که رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شده بود با توجه به توصیه مقام معظم رهبری برای آرایش دفاعی کشور به تیمی برای اردوی خارجی مجوز نخواهد داد!
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: هم اردوی خارجی می‌روند و هم خبری از کاهش هزینه‌ها و ریاضت اقتصادی نیست، بلکه فاکتور‌های چند برابری هزینه‌هایشان برای فصل آینده را از همین الان آماده کرده‌اند تا به پاستور بفرستند و از خزانه دولت به حسابشان پول واریز شود، آن‌هم در شرایطی که قرار بود امسال در شرایط سخت اقتصادی کشور، باشگاه‌های دولتی فوتبال مدارا کنند و لیست هزینه‌های چندده میلیاردی سالانه‌شان را که از بیت‌المال پرداخت می‌شود کوچک‌تر کنند. نمونه آن اردو‌های خارجی باشگاه‌ها بود که رئیس فدراسیون فوتبال حکم به ممنوعیت آن داد، اما امروز در روز‌هایی که تمرینات پیش از فصل لیگ برتری‌ها آغاز شده، خیلی از باشگاه‌های دولتی پس از بستن قرارداد کمپ‌های خارجی‌شان، به دنبال بلیت استانبول هستند تا مانند سال‌های گذشته باز هم ترکیه پاتوق باشگاه‌های ایرانی پیش از شروع فصل جدید باشد!

ادعایی که تنها در تلویزیون ارزش داشت
۲۷ اردیبهشت بود که مهدی تاج از خیابان سئول جنوبی تهران به جام جم رفت تا در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک تلویزیون از سیاست‌های فدراسیون فوتبال برای اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری برای گرفتن آرایش دفاعی در کشور با توجه به تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه غربی‌ها و امریکا صحبت کند. مهم‌ترین نکته مورد اشاره تاج در این مصاحبه تلویزیونی، ممنوعیت اردوی خارجی برای باشگاه‌ها بود. اردو‌هایی که ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند. او در این باره گفت: «در جلسه‌ای که با وزیر ورزش و مدیران ۱۶ باشگاه لیگ برتری داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تیم‌ها به اردوی خارجی نروند. در واقع ما دیگر مجوز برگزاری اردوی خارجی را صادر نمی‌کنیم و از باشگاه‌ها می‌خواهیم از امکانات داخلی استفاده کنند.»
با توجه به لحن محکم صحبت‌های مهدی تاج در تلویزیون درباره ممنوع بودن اردو‌های خارجی، تصور می‌شد که قرار است برای یک‌بار هم که شده فوتبالی‌ها که هزینه نزدیک به هزار میلیاردی سالانه‌شان از بودجه عمومی کشور و دولت پرداخت می‌شود، می‌خواهند به اندازه یک اردوی چند روزه که هم شده خودشان را کنار مردم ببینند، هرچند خیلی کوچک، اما در ریاضت اقتصادی مردم در این شرایط شریک شوند. یک تصمیم خوب و قابل توجه از فدراسیون فوتبال که در صورت عملی شدن می‌توانست حداقل بخش کوچکی از ریخت‌وپاش‌های اهالی فوتبال را کم کند.

مخالف‌خوانی‌ها با وعده تاج
با این حال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد وعده تاج خیلی زود با واکنش باشگاه‌ها و البته سازمان لیگ به‌عنوان زیرمجموعه فدراسیون فوتبال روبه‌رو شد. واکنش‌هایی که نشان می‌داد صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال تنها یک شو و نمایش بیشتر نبوده است، به‌خصوص که سازمان لیگ فوتبال پس از صحبت‌های تاج اعلام کرد که قرار نیست دستورالعملی برای ممنوعیت اردو‌های خارجی باشگاه‌ها تدوین شود. مسئله‌ای که نشان می‌داد وعده تاج بیشتر از اینکه برای باشگاه الزام قانونی داشته باشد یک توصیه بوده است.
باشگاه‌ها هم خیلی زود حرف تاج را زمین گذاشتند و در یکی از این واکنش‌ها، مهدی محمد نبی، عضو هیئت مدیره باشگاه دولتی پرسپولیس به مخالفت با ممنوعیت اردو‌های خارجی پرداخت و گفت: «قاعدتاً آقای تاج منظورشان تیم‌هایی است که در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند. تیم ما در لیگ قهرمانان آسیاست و اردو‌ها باید بر اساس نقطه‌نظرات سرمربی برگزار شود.»

وعده تاج توخالی از آب درآمد!
حالا هم در شرایطی که نزدیک به یک ماه و نیم از صحبت‌های تاج می‌گذرد، برخی باشگاه‌های دولتی در روز‌های آینده برای برگزاری اردو راهی ترکیه می‌شوند تا مشخص شود که کمتر باشگاهی برای توصیه تاج اهمیت قائل شده است. با این حال نکته قابل تأمل ادعای تاج درباره مجوز ندادن فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها برای اردوی خارجی است، ادعایی که با توجه به قطعی شدن اردوی خارجی چند باشگاه لیگ برتری زیر سؤال می‌رود تا سراب بودن وعده تاج برای همراهی فوتبال در آرایش دفاعی کشور عیان شود.
در این راستا گفته می‌شود که دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس که زیرمجموعه وزارت ورزش هستند، ترکیه را برای برپایی اردوی پیش‌فصل خود انتخاب کرده‌اند. گفته می‌شود استقلال هفته آینده به استانبول می‌رود و پرسپولیس هم پس از لغو اردوی این کشور در کانادا، در حالی قرار بود در کردان کرج اردو بزند که خبر می‌رسد قرمز‌های پایتخت هم با چراغ سبز وزارت ورزش راهی اردوی خارجی می‌شوند تا این وزارتخانه تبعیضی بین دو تیم تحت مدیریتش نگذاشته باشد. علاوه بر این باشگاه دولتی سپاهان که بودجه ۱۰۰ میلیاردی سالانه از دولت دریافت می‌کند، ۲۷ تیر به ترکیه می‌رود تا از سرخابی‌های پایتخت عقب نمانده باشد. علاوه بر این باشگاه‌های غیردولتی مانند تراکتور و پدیده هم اردوی خارجی خواهند داشت.

باشگاه‌هایی که کنار مردم ماندند
پیشی گرفتن باشگاه‌های دولتی فوتبال برای برپایی اردوی خارجی در سال سخت اقتصادی کشور، آن‌هم با هزینه‌های سرسام‌آوری که از بیت‌المال تأمین می‌شود، در شرایطی است که برخی باشگاه‌ها ترجیح داده‌اند با برپایی اردو در داخل، سعی در درک شرایط ویژه کشور داشته باشند. در این زمینه سایپا اردوی پیش‌فصل خود را در بروجن استان چهارمحال بختیاری برپا کرد. پارس جنوبی به سرعین اردبیل رفته است و گل‌گهر سیرجان هم در کرمانشاه اردو می‌زند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
0
کاش اقلا این پولها خرج زیرساخت ورزش میشد مستقیم به جیب فوتبالیست نمی رفت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار