کد خبر: 960515
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
عیسی کلانتری که به مخالفت با کشاورزی محصولات آب‌بر شهرت دارد، اراضی ملی را در طرح «طوبی» به اسم کشاورزی به ویلاسازان واگذار کرده است! رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات گفته است: ۴هکتار سال‌ها پیش در راستای اجرای طرح طوبی برای گردوکاری به آقای کلانتری واگذار شده است.در همین رابطه امام جمعه لواسانات تأکید کرده که سرریز اختلاس‌ها در لواسان است و پایلوت بسیار خوبی برای اقدامات قوه‌قضائیه علیه فساد است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست با استفاده از طرح «طوبی» برای تبدیل اراضی ملی به زمین‌های کشاورزی، یک زمین ۴هکتاری در لواسان را به ویلاسازان واگذار کرده است!

از گردوکاری تا ویلاکاری
عیسی کلانتری طرح طوبی (احداث باغ در اراضی ملی) را که در دوران مسئولیت خود در وزارت جهاد کشاورزی با مخالفت روبه‌رو شده بود، حالا در سازمان محیط زیست و در قالب واگذاری زمین‌های تحت حفاظت ملی به کشاورزان اجرا می‌کند. کلانتری در این بین، یک زمین ۴هکتاری در اراضی ملی حاجی‌آباد لواسانات را با تصرف بیش از ۱۵۰۰مترمربع مازاد، واگذار کرده است.
به گزارش تسنیم، حسن شکری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمیرانات در این‌باره می‌گوید: «این ۴هکتار سال‌ها پیش در راستای اجرای طرح طوبی برای گردوکاری به آقای کلانتری واگذار شده است.»

نقشی که قابل انکار نیست
ویلاسازی در این ۴ هکتار و استفاده از منابع آب منطقه برای آبیاری درختان، موضوعاتی است که بار‌ها مورد اعتراض مردم منطقه واقع شده است. این در حالی است که عیسی کلانتری همواره نسبت به گسترش کشاورزی در کشور و خصوصاً کشاورزی محصولات آب‌بر اعلام مخالف کرده و آن را به دلیل کم‌آبی و بی‌آبی موجود غیراقتصادی و مضر می‌خواند و معتقد به واردات محصولات کشاورزی است.
زمانی تلاش برای رسیدن به خودکفایی در محصولات کشاورزی از بزرگ‌ترین افتخارات کلانتری بود و حالا او یکی از منتقدان این سیاست شده و از ورشکستگی آبی می‌گوید.
افزون بر این عیسی کلانتری در حالی مدیران قبلی را مسئول تمام بحران‌های زیست محیطی کنونی معرفی می‌کند که خود از سال ۶۸ تا ۸۱ وزیر کشاورزی بوده و به همین دلیل در اجرای سیاست‌های احساسی مخرب یا عدم جلوگیری از آن‌ها نقش و مسئولیت مستقیم داشته است.

گلایه سخنگو از ماده ۱۰۰ شهرداری
سخنگوی قوه قضائیه روزگذشته درباره پرونده زمین‌خواری در لواسان گفت: «ریاست قوه‌قضائیه دستور بررسی ویژه را داده‌اند و هیئت‌هایی تعیین‌شده که گزارش یکی از آن‌ها تقدیم رئیس قوه‌قضائیه شده و مبتنی بر نتایج هیئت‌های اعزامی قوه‌قضائیه تصمیم مقتضی را خواهد گرفت. متولی اراضی ملی، دولت و سازمان جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی است.»
به گفته اسماعیلی «اصل متولی پیشگیری از ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز، شهرداری‌ها و دولت است. ما مکرر گفته‌ایم کمیسیون‌هایی مانند ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، اشکال و ایراد دارد و بار‌ها تقاضا کرده‌ایم جهت اصلاح قانون شهرداری‌ها اقدام کنند. بخشی که مورد توجه دستگاه قضائیه است با جمع‌بندی گزارش هیئت‌های اعزامی، اقدام مقتضی خواهد شد.»

زمین‌خواری به اسم قانون
عده‌ای از ساکنان لواسانات تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به زمین‌خواری‌های گسترده در این منطقه از شهر تهران شده‌اند.
در حال حاضر همچنان ساخت‌و‌ساز‌های لوکس و عظیم در ۲ کیلومتری شرق باغات حکمت و در محله گلندوک و مجاور محله‌هایی، چون ناران، سیدپیاز و نجارکلا در لواسانات در حال انجام است.
ولی صابر، رئیس دادگستری شهرستان فیروزکوه هم ۹ تیرماه در واکنش به اجرای مخفیانه طرح «طوبی» گفت: «بعضی از زمین‌خواری‌ها به اسم قانون است، متأسفانه در گذشته طرح‌هایی در مجلس تصویب شد از جمله «طرح طوبی». زمانی که به برخی از پرونده‌ها ورود می‌کنیم، مشاهده می‌شود حدود چندین هکتار به افرادی واگذار شده است که صلاحیت ندارند و بسیاری از این افراد سند گرفتند که این امر موجب می‌شود ما نتوانیم اقدامی کنیم.»

من موظف هستم و فریاد می‌زنم!
امام جمعه لواسانات در نماز جمعه هفته گذشته به موضوع تخلفات در اراضی این منطقه اشاره کرد و گفت: «سرریز اختلاس‌ها در لواسان است و با تخلفاتی به شکل پدیده‌های بسیار زشت زمین‌خواری، کوه‌خواری، تجاوز به منابع طبیعی، محیط‌زیست و ساخت ویلا‌ها و شهرک‌های آنچنانی و تبعیض در اجرای قانون همگی نشان می‌دهد، قوه قضائیه در دوره جدید چه وظیفه سنگینی بر عهده دارد و لواسان پایلوت بسیار خوبی برای اقدامات قوه قضائیه است.»
حجت‌الاسلام سعید لواسانی ضمن بیان اینکه «اگر با تخلف برخورد نکنیم مسئول هستیم»، گفت: «من موظف هستم و فریاد می‌زنم، قوه قضائیه نیز باید مراقب باشد و کارش را انجام دهد.»
عیسی کلانتری به تازگی در مصاحبه‌ای آتش‌سوزی اراضی ملی با هدف زمین‌خواری و تبدیل کاربری‌شان را توهم دانسته و گفته بود که ما به همه‌چیز مشکوک هستیم!
او حتی به عنوان مقام ارشد حفاظت از محیط‌زیست کشور گفت: خریداری تجهیزات اطفای حریق برای جنگل‌ها و مراتع کشور صرفه اقتصادی ندارد! وی این آتش‌سوزی‌ها را بخشی از چرخه طبیعت خواند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار