کد خبر: 960375
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
قرار بود امروز سه‌شنبه مهلت ثبت‌نام شورایاران به پایان برسد، ولی شورای شهر تهران مهلت دیگری برای ثبت‌نام تا نیمه تیرماه داده، چون استقبال مردم دلسردکننده بوده است.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: شورایاری‌ها عمری نزدیک به یک دهه دارند، اما هیچ وقت آش دهان‌سوزی برای فعالان حوزه شهری نبوده‌اند. از اواخر سال ۱۳۸۹ که اولین انتخابات شورایاری در محله جوانمرد قصاب (منطقه ۲۰) و پس از آن در محله حکیمیه (منطقه۴) برگزار شد، تا به امروز که سال‌ها از آخرین انتخابات شورایاری‌ها می‌گذرد، آن‌ها هرگز از سوی مدیریت شهری جدی گرفته نشده‌اند.
تذکر روز یک‌شنبه محمدسالاری، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی این نهاد در راستای همین منفعل‌بودن شورایاری‌هاست؛ سالاری از شورای شهر درخواست کرد، موعد ثبت‌نام داوطلبان حضور در شورایاری تمدید شود. این نگرانی بجایی است، چون این چنین که از شواهد برمی‌آید، تعداد صندلی‌های خالی شورایاری در محلات تهران، بیشتر از تعداد ثبت‌نامی‌های آن است.
شورای دوره پنجم تهران مصوب کرده بود، ۹ شورایار برای هر محله باید انتخاب شود و آنطور که محمدرضا جوادی یگانه، رئیس ستاد اجرایی شورایاری‌ها گفته بود: «انتخابات شورایاری‌ها در ٣۵٢ محله در ۴مردادماه اجرایی خواهد شد یعنی کمتر از یک ماه دیگر.»
با یک حساب و کتاب ساده می‌توان دریافت که در شرایط فعلی، ۳ هزار و ۱۶۸ صندلی در شورایاری‌ها قرار داده شده، ولی اکنون کمتر از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر برای حضور در شورایاری ها، اعلام آمادگی و ثبت‌نام کرده‌اند. یعنی صندلی‌ها بیشتر از داوطلبان است و عملاً انتخاب از بین داوطلبان، معنایی ندارد. با این حال محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده، تاکنون بیش از ۵هزار نفر در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، آماری که منابع خبری در درون شورای شهر آن را تأیید نمی‌کنند؛ حتی اگر این نقل قول را هم بپذیریم با توجه به غیرهمگن‌بودن ثبت‌نام در محلات مختلف، هنوز در بسیاری از محلات رقابت وجود ندارد یا در نهایت شانس برنده‌شدن، یک نفر از بین دو نفر است! مهلت ثبت‌نام برای شورایاری‌ها تا نیمه تیرماه تمدید شده است، ولی آن‌طور که از قرائن برمی‌آید باز هم انتخابات در ابتدای مردادماه پرشور نخواهد بود، چون نمی‌توان پس از پایان مهلت ثبت‌نام در نیمه تیرماه، مراحل تأیید صلاحیت، تبلیغات و تشکیل ائتلاف ۹ نفره در محلات را تنها در دو هفته شاهد بود، مگر اینکه بپذیریم کل این بازی، نمایش بی‌رنگ و لعابی از دموکراسی محلی است که کسی آن را هم خیلی جدی نگرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار