کد خبر: 960269
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
معادلات میدانی یمن با توانایی موشکی و پهپادی انصارالله تغییر یافته است
توانایی موشکی و پهپادی انصارالله یمن و حملات پی در پی به مناطق استراتژیک عربستان سعودی و امارات، معادلات میدانی را تغییر داده و متجاوزان در به بازنگری در محاسبات خود علیه یمنی‌ها وادار کرده است.
روح الله صالحي  
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که عربستان سعودی و امارات ۵ سال پیش با این تصور که در مدت چند هفته می‌توانند انصارالله یمن را شکست داده و خاک این کشور را اشغال کنند، حملات ظالمانه‌ای را با نام «طوفان قاطعیت» به راه انداختند، اما دیری نگذشت که ائتلاف سعودی در یمن زمینگیر شد و اکنون برای بیرون آمدن از باتلاق یمن دست به دامن غربی‌ها شده‌اند. اگرچه عربستان و امارات در ۵۲ ماه اخیر با استفاده از سلاح‌های پیشرفته و با حمایت غربی ها، حملات گسترده‌ای را علیه ملت بی دفاع یمن، انجام داده‌اند، اما با این حال موفقیتی در این زمینه کسب نکرده‌اند و در ماه‌های اخیر این یمنی‌ها بودند که با توانایی‌های موشکی و پهپادی خود معادلات میدانی را به نفع خود تغییر داده‌اند.
در یک ماه اخیر با حملات موفقیت آمیز نیرو‌های انصارالله، یکی از محور‌های اصلی جنگ به مرز‌های جنوبی عربستان در جازان، نجران کشیده شده و باعث شده تا آن فشاری که پیش از این در محور‌های جنوبی و مرکزی یمن از سوی نیرو‌های ائتلاف سعودی مورد تاکید بود، تا حدی برداشته شود و بخشی از تمرکز عربستان و متحدانش معطوف به مرز‌های شمالی با یمن شود. یمنی‌ها توانسته‌اند ده‌ها کیلومتر از جنوب عربستان را به کنترل خود درآورند و همین مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته است.
حتی نیرو‌های انصارالله تهدید کرده‌اند که به زودی جنگ را به خاک عربستان خواهند کشید و در صورت تحقق چنین اقدامی، ابتکار عمل جنگ در اختیار یمنی‌ها قرار می‌گیرد. تسلط انصارلله بر ده‌ها پایگاه نظامی سعودی، حکایت از قدرت و توانمندی یمنی‌ها دارد که توانسته‌اند با کمترین تجهیزات نظامی بیشترین دستاورد‌ها را در عرصه میدانی داشته باشند.
رژیم سعودی در سال‌های اخیر بر آمار تعداد کشته‌های خود در جنگ یمن سرپوش گذاشته است، و میزان تلفات سعودی‌ها در جنگ یمن بیش از آن چیزی است که مقامات ریاض اعلام کرده‌اند. چرا که سعودی‌ها برای جلوگیری از تلفات بیشتر، از بکارگیری نیرو‌های خود در جنگ مستقیم با یمنی‌ها خودداری کرده و به مزدوران سودانی و یمنی خود تکیه کرده‌اند.
استراتژی چشم در برابر چشم
انصارالله و ارتش یمن به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کرده‌اند و روزانه حملات پهپادی و موشکی خود را به فرودگاه‌ها و مناطق استراتژیک عربستان سعودی و امارات ادامه می‌دهند. الان پهپاد‌های یمن بلای جان ریاض‌ها و ابوظبی شده است و آن‌ها در مقابله با حملات پهپادی یمنی‌ها ناتوان مانده‌اند. انصارالله هشدار داده که در صورت ادامه جنگ و بسته شدن فرودگاه صنعا، به استراتژی «فرودگاه در برابر فرودگاه» روی خواهند آورد. چیزی که در هفته‌های اخیر محقق شده و یمنی‌ها ده‌ها بار فرودگاه‌های عربستان را مورد هدف قرار داده‌اند.
حتی سیستم‌های موشکی پاتریوت عربستان سعودی که هزینه‌های هنگفتی برای خرید آن صرف شده است، در رهگیری موشک‌های یمن ناکام مانده است و همین مسئله سبب شده تا سعودی‌ها برای رهایی از این حملات، از طرف‌های غربی کمک بگیرند. عربستان از فرودگاه‌های خود در جنوب برای فعالیت‌های نظامی علیه یمن استفاده می‌کند به نحوی که یک مرکز کنترل از راه دور برای پهپاد‌ها در فرودگاه جازان با هدف انجام مأموریت‌های رصد و حمله به خاک یمن ایجاد شده است.
گروه‌های یمنی با تعریف، شناسایی و هدف گذاری مراکز مهم سعودی و در چارچوب گام‌های متوازن استراتژی فرودگاه در مقابل فرودگاه و تاسیسات در برابر تاسیسات را در کانون راهبرد‌های خود قرار داده‌اند و تاکنون هم در استراتژی ضربه اول و هم در استراتژی ضربه دوم موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند معادلات میدانی را به نفع خود تغییر دهند. هدف انصارالله برای اتخاذ «استراتژی فرودگاه در برابر فرودگاه» این است که نشان دهند توان مقابله به مثل آن‌ها در مقابل عربستان سعودی و متحدانش افزایش یافته است و متجاوزان باید محاسبات خود را تغییر دهند.
عملیات ویژه پهپادی انصارالله نشان داد که دورترین نقاط نظامی عربستان اکنون در تیررس یمنی‌ها قرار دارد و این مسئله به معنای موفقیت انصارالله در ایجاد بازدارندگی نظامی است. عربستان که در برابر موشک‌های یمن به ستوه آمده است، تلاش دارد تا با تمرکز بر روی موشک‌های انصارالله و گره زدن این مسئله به ایران، فشار‌های بین المللی علیه تهران و انصارالله را تشدید کرده و از بار فشار حملات یمنی‌ها بکاهد، اما در رسیدن به این هدف نیز ناکام مانده است.
اثبات ناتوانی سیستم راداری و پدافندی عربستان در رهگیری و هدف قرار دادن پهپاد‌ها و موشک‌های یمنی، مقامات سعودی را سردرگم کرده است و سعودی‌ها بین دو راهی «موافقت با خواسته‌های انصارالله برای رفع محاصره یمن که نوعی تسلیم در برابر یمنی‌ها است، و ادامه جنگ و تحمل هزینه‌های گزاف و تلفات سنگین» گیر افتاده‌اند و قدرت تصمیم گیری را از دست داده‌اند.
انصارالله اخیر اعلام کرده است که به زودی از سلاحی رونمایی خواهد کرد که هیچ یک از کشور‌های منطقه در اختیار ندارند. قابلیت‌های موشکی یمنی‌ها درحالی است که یمن از ۵ سال گذشته به طور کامل محاصره شده است و یمنی‌ها با کمترین امکانات توانسته‌اند به قابلیت ساخت موشک‌های بومی دست پیدا کنند. علاوه بر قابلیت‌های پهپادی و موشکی، انصارالله در سرنگونی پهپاد‌های متجاوزان هم تبحر خاصی پیدا کرده است و حتی پهپاد‌های پیشرفته آمریکایی هم نمی‌توانند از دست موشک‌های یمن بگریزند.
سعودی‌ها پیش از این در برابر حملات پراکنده موشکی انصارالله، با سرعت و صراحت اعلام موضع کرده و با غرور زیاد از موفقیت رصد و انهدام موشک‌ها توسط سامانه‌های پیشرفته پدافندی خود خبر می‌دادند، اما به دلیل تأثیر مشهود عملیات اخیر، گستره وسیع و بی وقفه بودن آن، این رویکرد سعودی‌ها نیز کارآیی خود را از دست داده است.
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ثابت کرده‌اند که هر چه فشار‌های متجاوزان و محاصره این کشور بیشتر می‌شود، توانایی و اراده آن‌ها برای ساخت سلاح‌های جدید و تغییر معادلات میدانی تقویت می‌شود و این چیزی است که سعودی‌ها و متحدانش از آن واهمه دارند. چرا که عربستان و امارات از همه ابزار‌های فشار خود برای شکست انصارالله استفاده کردند، اما نتیجه عکس گرفتند و در برابر فقیرترین کشور عربی که از کمترین امکانات نظامی برخوردار است، شکست خوردند و همین مسئله وجهه ائتلاف عربی در منطقه را مخدوش کرده است.
حمله پهپادی انصارالله به خطوط اصلی انتقال نفت عربستان و امارات به دریای سرخ، پیام‌های مهمی را به متجاوزان مخابره می‌کند و این موضوع را به مقامات ریاض و ابوظبی گوشزد می‌سازد که در صورت متوقف نکردن حملات هوایی به مناطق مسکونی یمن و ادامه محاصره این کشور، باید در انتظار انهدام اصلی‌ترین تأسیسات صادرات نفت و از دست دادن درآمد‌های نفتی شان باشند؛ امری که علاوه بر شکست فضاحت بار نظامی به معنای ورشکستگی اقتصادی شان نیز خواهد بود.
عقب نشینی امارات
امارات که از همان ابتدای جنگ علیه یمن در سودای به دست گرفتن رهبری ائتلاف عربی بود تا با اشغال بخش‌هایی از یمن، سیادت خود در منطقه را گسترش دهد، الان از ترس موشک‌های یمن از مواضع سابق خود عقب نشینی کرده و سعی دارد تا نیرو‌های خود در یمن را کاهش دهد. اگر چه برخی مقامات ابوظبی مدعی هستند به خاطر تنش‌های اخیر در خلیج فارس این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، اما هشدار‌های انصارالله برای حملات به خاک امارات، سبب شده تا اماراتی‌ها رویکرد خود در یمن را تغییر دهند. باتوجه به تهدید‌های انصارلله، امارات از حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی خود نگران است و پس از انفجار نفت کش‌ها در بندر الفجیره، این نگرانی‌ها بیش از پیش افزایش یافته است چرا که با توجه به وابستگی ابوظبی به درآمد‌های نفتی، حمله به تاسیسات نفتی امارات و متعاقب آن قطع صادرات نفتی می‌تواند به اقتصاد این کشور را لطمه جدی وارد کند. همچنین اماراتی‌ها از این واهمه دارند که در صورت حملات پهپادی انصارالله به فرودگاه‌های این کشور، اقتصاد امارات فلج خواهد شد و به خاطر ناامن شدن شیخ نشین‌های ابوظبی و دبی، سرمایه گذاران خارجی خاک امارات را ترک خواهند کرد و اقتصاد امارات بسیار متضرر خواهد شد. خروج بخشی از نیرو‌های امارات از خاک یمن نشان می‌دهد که ائتلاف عربی نه تنها در یمن هیچ دستاوردی نداشته است بلکه نتیجه جنگ، صرف میلیارد‌ها دلار و از دست دادن هزاران نیروی نظامی خود در یمن بوده است.
حملات پی در پی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هفته‌های اخیر ثابت کرد که عربستان سعودی و امارات در زمینه توان پدافندی و دفاعی با ضعف‌های جدی مواجه هستند و می‌توان انتظار داشت که ریاض و ابوظبی در ادامه این جنگ، درخواست کمک‌های بیشتری از حامیان غربی خود به خصوص آمریکا داشته باشند تا شاید از این باتلاق خودساخته رهایی یابند.
کلام آخر
با توجه به توانایی‌های موشکی و پهپادی یگان‌های ارتش و انصارالله در جنگ یمن که معادلات میدانی را به نفع یمنی‌ها تغییر داده است، یمن دیگر یک کشور منزوی و تسلیم در برابر دیکته‌های کشور‌های منطقه و غربی نخواهد بود. با ادامه حملات به عمق خاک عربستان و امارات و رونمایی از توانمندی‌های جدید یمنی‌ها در عرصه نظامی، یمن به قدرتی تاثیرگذار در منطقه تبدیل می‌شود و سایر کشور‌ها حساب ویژه‌ای روی یمنی‌ها باز خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار