کد خبر: 958515
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
بحران بلاتکلیفی مدیریت بحران ۵ ساله شد
سالهاست با کوچکترین حادثه‌ای خسارت‌های سنگینی به بار می‌آید. در کنار خسارت‌های مالی خسارت‌های جانی سبب از دست رفتن سرمایه‌های انسانی در کشور می‌شود. خسارت ئهای که می‌توان با کوچکترین تمهیدات از میزان و شدت آن کاست.
سرویس جامعه جوان آنلاین: درحالی که ۹۳ درصد کشور در معرض زلزله و ۵۰ درصد نیز در معرض بروز سیل قرار دارد. ایران بیشترین بحران در حوادث طبیعی و غیر مترقبه در خود جای داده است. براین اساس هرلحظه در بحران قرار داریم و از مدیریت بحران هم بشکل مسنجم خبری نیست. با وجود آنکه حوادث خبر می‌کنند نه آمادگی داریم ونه خواسته‌ایم که در برابراین حوادث دست به پیشگیری بزنیم. ایران در زمره ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و به گفته رئیس مدیریت بحران کشور لایحه قانون دائمی شدن مدیریت بحران از ۵۰ ماه پیش تعیین تکلیف نشده است.

سالهاست با کوچکترین حادثه‌ای خسارت‌های سنگینی به بار می‌آید. در کنار خسارت‌های مالی خسارت‌های جانی سبب از دست رفتن سرمایه‌های انسانی در کشور می‌شود. خسارت ئهای که می‌توان با کوچکترین تمهیدات از میزان و شدت آن کاست.
در کشور نیرو‌های متخصص در بخش‌های مختلف برای مقابل و پیشگیری از حوادث احتمالی وجود دارد، اما بدلیل نبود مدیریت بحران و قوانین و چار چوب آن همواره در کشور در بحران‌های غیر مترقبه و طبیعی زندگی می‌کنیم. دراین خصوص رئیس مدیریت بحران کشور در حاشیه نهمین همایش سلامت در حوادث و بلایا از بلا تکلیفی قانون دائمی شدن مدیریت بحران کشورخبرداد
محمد اسماعیل نجار رئیس مدیریت بحران کشور با بیان اینکه قوانین نقش سازنده‌ای در زمینه مدیریت بحران ایفا می‌کند و نقشه راه اساسی مدیریت بحران در هر حادثه قوانین هستند توضیح داد: زلزله رودبار و طارم منجر به ایجاد آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان شد و پس از زلزله کرمانشاه مشخص شد که این آیین‌نامه نیاز به ویرایش چند باره دارد.
وی افزود: همچنین پس از زلزله بم شاهد ایجاد قانون سازمان مدیریت بحران کشور به صورت آزمایشی بودیم، در حادثه سیل اخیر نیز شاهد ایجاد هیأت ویژه برای بررسی سیلاب بودیم و این موضوع توسط اساتید دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم نتایج خوبی ارائه شود.
نجار تصریح کرد: قانون مدیریت بحران کشور در سال ۷۸ تصویب شد و تقریباً در ماه نهم آن سال این قانون به اتمام رسید و برای یک سال دیگر تمدید شد.
وی افزود: لایحه قانون دائمی شدن مدیریت بحران کشور تقدیم دولت شد و در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی آن را تدوین و به تصویب مجلس رسید، شورای نگهبان نیز ایراداتی به آن گرفت و اکنون حدود ۵۰ ماه است که این قانون مهم تعیین تکلیف نشده است در حالی که این قانون باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: قانون بیمه حوادث نیز از جمله قوانین حائز اهمیت است که در تسریع در اجرای این قانون اقدامی صورت نگرفته در صورتی که اجرای آن موجب رضایتمندی بیشتر افراد جامعه می‌شود، اما هنوز ابلاغ نشده است.

نجار گفت: در بحث مدیریت بحران باید نگاه فرابخشی داشته باشیم و متولیان امر به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند به صورتی که اگر هماهنگی‌های لازم در زمان بحران وجود داشته باشد حوادث به مراتب کاهش پیدا خواهند کرد.
وی با اشاره به حوادث سیل اخیر توضیح داد: اگر حوادث سال اخیر به موقع عمل نمی‌شد و هواشناسی هشدار‌های لازم را نمی‌داد آمار جانباختگان ما به مراتب بیشتر می‌شد که این هماهنگی‌های بین‌بخشی از بروز این اتفاق جلوگیری کرد

۱۵ درصد تولید ناخالص ملی صرف حوادث طبیعی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات در حوادث و بلایا، معتقد است حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی در بحث حوادث طبیعی هزینه می‌شود که باید برای مدیریت حوادث برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.
حمیدرضا خانکه رئیس مرکز تحقیقات در حوادث و بلایا با بیان اینکه کشور ما ایران یکی از کشور‌های حادثه‌خیز در دنیا محسوب می‌شود، گفت: این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد باید یکی از اولویت‌های تمام جامعه توجه به حاکمیت خطر و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی در هنگام بروز حادثه باشد.
وی با تأکید بر اینکه توجه به ریسک‌پذیری بالا باید از اولویت‌های کشور باشد گفت: تمام بیمارستان‌ها، مدارس و ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند باید برنامه‌ای برای پیشگیری از بروز حوادث و بلایا داشته باشند.
وی تصریح کرد: عوامل خطر باید در تمامی این مراکز شناسایی شده و برنامه‌ریزی مناسبی برای مدیریت آن‌ها صورت گیرد.
خانکه گفت: بدون شک تدوین برنامه مناسبی برای مدیریت حوادث و کاهش تلفات ناشی از آن هزینه‌ای را به کشور تحمیل خواهد کرد، اما بدون شک حفظ جان چند نفر از هموطنان کشورمان و کاهش هزینه‌هایی که بعد از بروز حادثه به کشور ما تحمیل خواهد شد ارزش پرداخت آن را دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار