کد خبر: 958157
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
مخالفان سودانی در پی شکست مذاکرات با شورای نظامی این کشور، «عبدالله حمدوک» را به عنوان نخست‌وزیر پیشنهادی خود معرفی کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با آغاز نافرمانی مدنی در سودان و عدم تحویل قدرت به غیرنظامیان از سوی شورای نظامی، مخالفان دست به کار شدند و برای خود نخست‌وزیر انتخاب کردند. یکی از رهبران احزاب مخالف سودان روز سه شنبه گفت که در کنفرانس خبری «عبدالله حمدوک» به عنوان نخست‌وزیر پیشنهادی معرفی خواهد شد. وی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه می‌کرد گفت که مخالفان سودانی هشت عضو مجلس انتقالی را معرفی می‌کنند که سه نفر از آن‌ها زن خواهند بود. این در حالی است که نیرو‌های امنیتی سودان روز دو شنبه سه تن از رهبران گروه «الحرکه الشعبیه لتحریر السودان» به نام‌های «یاسر عرمان»، «مبارک اردول» و «خمیس جلاب» را به سودان جنوبی تبعید کردند. از سوی دیگر «نافرمانی فراگیر مدنی» در سودان از روز یک شنبه در خارطوم پایتخت سودان و شماری از دیگر شهر‌ها آغاز شده است. این نافرمانی مدنی در واکنش به کشتار هفته گذشته است که نیرو‌های وابسته به شورای انتقالی نظامی به میدان تحصن معترضان در خارطوم حمله کردند و طی آن بیش از ۱۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۵۰۰ نفر مجروح شدند. شورای نظامی سودان مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار دارد. معترضان خواستار آن هستند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد، به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند تا آنکه نیرو‌های شورای انتقالی آنان را به گلوله بستند. روزنامه العربی‌الجدید دیروز در گزارشی نوشته است که «دستور کشتار معترضان سودانی، از سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی صادر شده است». بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، شورای نظامی سودان از تانک‌ها و پهپاد‌های متعلق به عربستان و امارات برای سرکوب و کشتار مردم استفاده می‌کند. عربستان سعودی و امارات سعی دارند با مداخله در کشور‌هایی مثل سودان و لیبی و روی کار آوردن نظامیان و ایجاد مدل حکومتی مثل مصر، نفوذ خود را در شمال آفریقا افزایش داده و بخشی از شکست‌های منطقه‌ای خود در یمن و سوریه را جبران کنند. این درحالی است که مهم‌ترین عامل شروع تظاهرات سودانی علیه عمرالبشیر، وابستگی بیش از حد به عربستان سعودی و حضور در ائتلاف سعودی در یمن بود.

ادامه نافرمانی مدنی
با افزایش خشونت شورای نظامی سودان علیه معترضان، مخالفان این کشور به تظاهرات علیه شورای نظامی ادامه می‌دهند. به گزارش المیادین، مجمع اتحادیه‌های صنفی سودان ادامه نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی را تا سرنگونی شورای نظامی و تحویل حکومت به دولتی غیرنظامی خواستار شد. این مجمع با انتشار بیانیه‌ای، شورای نظامی را به ایجاد هرج و مرج ساختگی و کشتن و زخمی کردن شماری از سودانی‌ها در پی حمله شبه‌نظامیان جنجوید به بازاری در دارفور متهم کرد. اتحادیه شغلی سودان هم تأکید کرد که «شورای نظامی این کشور علیه غیرنظامیان دست به جنایت می‌زند». در بیانیه اتحادیه شغلی سودان تأکید شده است: «جنایات شورای نظامی سودان از طریق شبه‌نظامیان وابسته به آن بدون در نظر گرفتن اصول انسانی و اخلاقی و دینی همچنان ادامه دارد». در بیانیه مخالفان سودانی آمده است: «شورای نظامی به صورت ناکام تلاش می‌کند در کشور آشوب ایجاد کند. ما به شدت اقدامات شبه‌نظامیان وابسته به این شورا را محکوم می‌کنیم». قرار بود شورای نظامی ظرف مدت یک ماه پس از برکناری عمرالبشیر قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند، اما با گذشت زمان، شورای نظامی نه تنها قدرت را تحویل نداد بلکه با گماردن فرماندهان نظامی در رأس پست‌های سیاسی، به دنبال تثبیت قدرت خود در سودان برآمد. از طرفی، در پی تشدید بحران در سودان، وزارت خارجه امریکا از برنامه سفر تیبور ناگی، معاون این وزارتخانه در امور آفریقا به خارطوم خبر داد. به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه امریکا ضمن اعلام سفر ناگی به سودان گفت: «وی خواستار توقف حملات به غیرنظامیان خواهد شد و طرفین را به همکاری برای ایجاد یک جو مناسب برای از سرگیری مذاکرات ترغیب خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار