کد خبر: 958003
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
پسمانده‌های متعفن نازیسم و فاشیسم در روح ضعیف‌ترین اروپای تاریخ حلول کرده است تا به آنان هویتی تازه بدهد. اما ظاهراً تراوشات تهوع‌آور ذهن خودپسند اروپایی‌ها فقط به درد مومیایی کردن لاشه پوسیده برجام می‌خورد و در هر عرصه دیگری، اروپا اکنون یک منفعل بیچاره است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: آشفتگانی که نام اتحادیه را برای خود برگزیده‌اند، در شرایطی که ضعیف‌ترین دوران تاریخی خود را پس از عقب‌ماندگی‌های قرون وسطی می‌گذرانند، فرستاده خود را به تهران گسیل کردند تا اینجا پشت تریبون بگوید «اروپا نمی‌تواند بدون خواست امریکا برجام را اجرا کند، اما از ایران نمی‌پذیریم که از برجام کم بگذارد!» با این توصیف، آمدن او به خاک ایران چرا مهیا شد؟!
سال‌هاست که نظریه‌پردازان وطنی که جسم شان در ایران است و روح‌شان در فرنگستان سیر می‌کند، در چنین مواقعی نظریه می‌دهند که اروپا برای حل مشکل آمده و باید از سرمایه اختلاف اروپا و امریکا و حداقل از ضعفی که اروپا در برابر قدرت‌های جهان دارد، استفاده کنیم و اگر سخن تندی می‌گویند مصرف آن فقط راضی نگه‌داشتن امریکا است و در عمل اروپا می‌خواهد مسائلش را با ایران حل کند. اما در همه این سال‌ها اروپایی‌ها نشان داده‌اند که اتفاقاً آنچه را با صراحت و شفافیت پشت تریبون‌ها می‌گویند، به تمامی، هم باور دارند و هم نقشه‌ها و راهبرد‌های پیش‌روی خود را بر اساس همان سخنان به پیش می‌برند.
غالب صاحب‌نظران معتقدند که پس از دوره قرون وسطی، اروپا هیچ‌گاه در نسبت و قسمت جهانی، تا به این حد ضعیف نبوده است، اما در ایران برخی‌ها هنوز در مقابل فرستاده‌های اروپا، آب از دور دهان‌شان راه می‌افتد.
ماس دیروز رفتاری خارج از عرف یک میانجی و دیپلمات که به دنبال حل مسئله است، داشت و وزارت خارجه ایران باید این را به عنوان آخرین درسی که از ناتوانی و بدعهدی اروپا می‌گیرد، در دفتر برجام ثبت کند.
هایکو ماس دیروز به عنوان اولین وزیر خارجه تروئیکای اروپایی بعد از خروج امریکا از برجام به تهران آمد. در شرایطی که بیش از یک سال از خروج امریکا از برجام گذشته است. اروپاییان یک سال اول بعد از خروج امریکا را به ابراز تأسف و وعده و وعید گذراندند، ولی همین که دیدند ایران اولین گام را برای تعدیل تعهدات برجامی خود برداشته، راهی تهران شدند تا به گفته هایکو ماس یک بار دیگر «به ایرانی‌ها درباره پایبندی به توافق هسته‌ای» اطمینان بدهند. هایکو ماس دیروز بعد از حدود دو ساعت مذاکره با ظریف پشت تریبون رفت و گفت: «بسیار ضروری بود در این شرایط تبادل نظرات صریح صورت بگیرد.» سفر هایکو ماس به تهران که دو روز قبل از سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران انجام شد، اگرهیچ نتیجه‌ای هم نداشت، لااقل نشان داد که اروپاییان توقع اجرای چه نوع برجامی را دارند، برجامی که ایران اجراکند و اروپا نه! ماس به دشوار بودن تحقق منافع اقتصادی حاصل از برجام برای ایران در شرایط فعلی اذعان کرد: «ما می‌دانیم که تحقق منافع اقتصادی که به ایران در پی توافق هسته‌ای (برجام) وعده داده شده، تا حد زیادی بدون امریکایی‌ها دشوار است.» او بدون اینکه صریحاً به ضعف اروپاییان اعتراف کند، گفت که اروپا نه می‌خواهد و نه قادر است که «معجزه‌ای» انجام دهد: «امروز صحبت‌های فشرده‌ای درباره برجام و نحوه ادامه برجام داشتیم و موضع ما سه کشور اروپایی حمایت از برجام است، البته معجزه‌ای نمی‌خواهیم بکنیم.» با همه اینها، او گفت که اروپا توقع دارد ایران همچنان به اجرای برجام ادامه دهد: «اما من معتقدم که منفعت سیاسی و راهبردی در این است که این توافق و نیز مذاکره با اروپا حفظ شود و این موضوع را باید تهران هم به رسمیت بشناسد.»
وزیر خارجه آلمان ضمن تأیید اینکه «منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد» یک بار دیگر وعده کرد که «ما و دیگر کشور‌های اروپایی تلاش می‌کنیم امکان تجارت را فراهم کنیم و از طریق اینستکس شرکت‌های اروپایی در ایران فعالیت کنند.» ماس که رئیس اینستکس را هم همراه خود با تهران آورده بود، دست‌کم پشت تریبون مطبوعاتی توضیح نداد که آیا تلاش‌های اتحادیه اروپا یک سال طول خواهد کشید یا بیشتر!
وزیر خارجه آلمان متوهمانه مدعی شد: «همچنان از برجام حمایت می‌کنیم و معتقدیم رسیدن به این توافق کار درستی بوده است و خروج امریکا باعث شد منافع اقتصادی ایران محقق نشود، ما و دیگر کشور‌های اروپایی تلاش می‌کنیم امکان تجارت را فراهم کنیم و از طریق اینستکس شرکت‌های اروپایی در ایران فعالیت کنند، تلاش می‌کنیم تعهدات را اجرایی کنیم.»

۲ ساعت مذاکره «جدی، صریح و طولانی»
ظریف روز یک شنبه در مدرسه علامه حلی در موضعی کم‌سابقه گفته بود: «در برجام، اقدام مهم نیست و نتیجه مهم است و آن‌ها باید بگویند که از اقدامات‌شان چه نتایجی گرفته‌اند، اینکه بگویند ما تلاش کرده‌ایم و نشد ما هم از این به بعد می‌توانیم تلاش کنیم و بگوییم نشد.» با این حال ظریف دیروز در ملاقات با همتای آلمانی خود ترجیح داد جوانب احتیاط را در پیش بگیرد و بدون موضع‌گیری علیه اروپاییان صرفاً به تکرار این هشدار بسنده کرد که ایران موظف است از حقوق مردمش به همان اندازه که به تعهداتش پایبند است، دفاع کند و یکی از این حقوق همان چیزی است که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است. ظریف تأکید کرد که اقدامات جدید ایران کاملاً منطبق بر حقوق شناخته شده در ماده ۳۶ برجام است. وزیر امور خارجه ایران گفت که ما هدف مشترکی با اروپا و آلمان داریم و آن حفظ برجام، جلوگیری از تنش و درگیری در منطقه و بهره‌مندی مردم ایران از مزایای برجام است، ولی تأکید کرد: «آمادگی داریم اقدامات خود [در چارچوب بند ۳۶ برجام]را ادامه داده، متوقف کنیم یا بازگشت دهیم بر حسب اقداماتی که شرکای ما نسبت به اجرای تعهدات‌شان در برجام اقدام عملی انجام دهند.» ظریف مذاکره با هایکو ماس را «جدی، صریح و طولانی» خواند و گفت: «من به دوستم گفتم توقع ایران حفظ و اجرای برجام است. توجه دوستان اروپایی را به مواد یک تا ۳ ضمیمه ۲ برجام و همینطور بیانیه‌های کمیسیون مشترک در سطح وزرا و معاونان که بعد از خروج امریکا برگزار شد و تعهداتی که دادند، جلب کردم.» وزیر خارجه ایران تأکید کرد تنها راه کاهش تنش در منطقه، توقف جنگ اقتصادی است. ظریف گفت: «امریکا اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران کرده و این جنگ بسیار برای منطقه و جهان و نظم بین‌المللی خطرناک است. اقداماتی که امریکا پس از خروج از برجام انجام داده از نظر ما هدف گرفتن مردم ایران است که قرار بود بیشترین منفعت را از اجرای برجام ببرند.» خبرنگار اشپیگل از ظریف سؤال کرد که از طرف امریکا و اروپا خواسته می‌شود درباره برنامه موشکی و منطقه با ایران صحبت شود که وی در پاسخ گفت: «در مورد بحث‌هایی که امریکا و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته وجود دارد؛ اول اینکه ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و ۱۲ سال کار دیپلماتیک است آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگو درباره موضوعات دیگر دارند، نخست باید نشان دهند توافق با امریکا فایده دارد بعد توقع توافق دیگر را داشته باشند.»

حمایت از اسرائیل مسئولیت تاریخی غرب
بخش مهمی از کنفرانس مطبوعاتی ظریف و ماس به چالش درباره رژیم صهیونیستی کشیده شد، زمانی که هایکو ماس در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه بیلد آلمان درباره رویکرد آلمان نسبت به اسرائیل گفت: «این مسئولیتی است که ما به گردن داریم. حمایت از اسرائیل و دوستی نزدیک با آن‌ها قابل بحث نیست؛ این مسئله جزو اصول و باور‌های حکومتی جمهوری فدرال آلمان است و قابل تغییر هم نیست و این مسئولیتی است که تاریخ به ما داده است. من این اصل را در تهران نیز عوض نمی‌کنم.» این در حالی است که ظریف در موضع‌گیری صریح گفت که مشکل خاورمیانه، مشکل سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و حمایت بدون حد و مرز ایالات متحده از این جنایت‌هاست. او گفت: «مشکل این است که برخلاف همه قواعد خوب بین‌الملل، اشغال توسط امریکا به رسمیت شناخته شده، اشغال قدس شریف، اشغال بلندی‌های جولان به رسمیت شناخته شده و سیاست‌های ضد حقوق بشر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به فراموشی سپرده شده است.» ظریف اضافه کرد: «مشکل منطقه ما این است که امریکا تلاش کرده با یک جنایت جدید به اسم معامله قرن حقوق مردم فلسطین را به زور زیر پا بگذارد، اینهاست که باعث خطر در منطقه است.» ظریف گفت: «شما باید از رژیمی که دارای سلاح هسته‌ای است سؤال کنید، آقای نتانیاهو کنار نیروگاه دیمونا که مرکز ساخت سلاح هسته‌ای اسرائیل است می‌ایستد و می‌گوید ما ایران را نابوده خواهیم کرد، او (نتانیاهو) این سؤال را باید جواب دهد.» وی در عین حال گفت: «البته هیچ‌کس نمی‌تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر اینکه پاسخ قاطعی دریافت کند. ما شروع‌کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود، اما کسی با ما جنگ را شروع کند، آن کشور پایان‌دهنده آن نخواهد بود.» رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار آلمانی در خصوص حقوق همجنس‌گرایان تأکید کرد که جامعه ما اصول اخلاقی دارد که مردم ما بر اساس آن اصول به حیات ادامه می‌دهند. اصول اخلاقی و مقررات قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی و ضرورت رعایت قانون و اخلاق عمومی است.

شینزو آبه برای میانجیگری نمی‌آید
روزنامه ژاپن‌تایمز به نقل از یک منبع ارشد دولت این کشور گزارش داد که هدف شینزو آبه از سفر به تهران میانجیگری بین تهران و واشنگتن نیست. سفر آبه به تهران که اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپنی به ایران طی ۴۱ سال گذشته است روز چهار شنبه آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. ژاپن‌تایمز در این زمینه نوشت: این درحالی است که یک دیپلمات رده بالای ژاپنی گفته: «آبه به عنوان یک واسطه بین ایران و امریکا با مقامات ایرانی دیدار نمی‌کند و حامل هیچ پیامی (از سوی امریکا) نیست و همچنین هیچ راهکار فوری برای پایان دادن به تنش هسته‌ای (بین تهران و واشنگتن) ندارد.» وی در ادامه تأکید کرد: «آقای نخست‌وزیر به عنوان یک «میانجی یا پیام‌بر» به تهران نخواهد رفت. توکیو در کنار هیچ یک از طرفین نیست.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Estonia
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
2
هسته ای را با دست خودمون نابودکردیم . مرسی از این همه تدبیر
سام
|
Denmark
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
4
0
نویسنده محترم در شروع طوری از ظعف اروپا و آلمان مینویسد که خواننده ذهنش به طرف کشورهای قحطی زده آفریقا کشیده میشود . فارق از اینکه در مورد صنعتی ترین کشور دنیا یعنی آلمان و سطح قدرت و رفاه و ... حرفی بزنیم در مورد اروپا حتی اگر از داشتن حداقل سواد هم محروم باشیم و اروپا را هم ندیده باشیم و فقط با دیدن عکسهای مربوط به اروپا متوجه وضعیت آن می شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
زرق وبرق پوشالی آلمان وانگلیس وفرانسه که به قیمت خون میلیونها انسان بیگناه وبا اسثثمار واستعمار ده ها کشور بدست آمده گوش وچشمت را کر وکور کرده ونمیدانی پشت اینهمه زرق وبرق چه جنایاتی وحشتناکی مرتکب شده اند
said
| Switzerland
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
سلام. دوست عزیز بیش از بیست سال است در شهر لوزان در کشورِ سوئیس هستم که از لحاظ آنچه که شما میگویید رفاه ، سرتر است از آلمان ، اما اگر این رفاه ظاهری نیست چرا اروپا بالاترین آمارِ خودکشی در دنیارا دارد و بالاترین افسردی در دنیا . آیا همین آلمان ، فرانسه ، انگلستان و هلند نبودن که سلاحهای شیمیایی به صدام دادند و هزاران جوانِ ایرانی را کشته و معلول کردند و همه جوره از صدام طرفداری کرده و حمایتش کردن .آیا سرمایه های ایران را نه دزدیده اند و خونهای آلوده به ایرانیان نفروخته اند. تاچه زمان میتوان کور بود و حقایق را ندید ؟ تا چه زمان باید ترسید و به منافع شخصی فکر کرد ؟
said
|
Switzerland
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
1
5
سلام. جز ریا و دروغ منتظر چیز دگر از غربی ها نباشید این نتیجهً بیش از بیست سال زندگی در غرب است . برای آرامش و پیشرفتِ منطقه و ملتهایش ، ایران باید تبدیل شود به یک قدرتِ بزرگِ اتمی با صدها موشکِ بالستیکِ اتمی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار