کد خبر: 957596
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
گمانه‌زنی‌های مختلف در مورد کناره‌گیری وزیر آموزش و پرورش
خبر استعفای سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در روز‌های تعطیلی عید فطر آمد، با گمانه‌زنی‌های مختلف. گرچه دولت اینک پس از ۱۰ ماه سخنگو هم دارد، اما خبر‌ها غیررسمی بود.
زینب شریعتی
سرویس سیاست جوان آنلاین: بطحایی ساعتی قبل از پخش خبر استعفایش، در توئیتر خود از روال عادی پیگیری‌هایش در مورد اصلاح حقوق کارکنان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نوشته بود و از استعفا خبری نداده بود. اخبار در مورد دلیل استعفا هم متفاوت بود؛ یکی می‌گفت: اختلاف با رئیس‌جمهور باعث استعفاست و بطحایی برای مطالبات فرهنگیان با دولت به اختلاف رسیده و به همین دلیل استعفا کرده است، یکی هم دلیل استعفا را شخصی می‌دانست! یک خبر دیگر، اما از ارتباط این استعفا با انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گفت. آیا بطحایی برای شرکت در انتخابات مجلس استعفا کرده بود؟ خبر استعفای او در آخرین روز مهلت استعفای مسئولان برای شرکت در انتخابات مجلس آمد و همین باعث می‌شد این گمانه‌زنی تقویت شود، اما این شبهه هم در میان بود که کمی عجیب است کسی برای نماینده مجلس شدن از مقام وزارت چشم بپوشد. خبر‌هایی درصدد تکذیب استعفای وزیر یا تکذیب پذیرش استعفای او بود، هیچ کس در وزارت آموزش و پرورش حاضر به تأیید استعفا نبود، حتی آن‌هایی که حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاری می‌شدند، حاضر نبودند نام‌شان در خبر ذکر شود و همه اخبار ضد و نقیض به نام منبع آگاه منتشر شد، اما پنج‌شنبه شب سرانجام خبر پذیرش استعفای او رسید و این بار دفتر سخنگوی دولت اطلاعیه رسمی داد و علت استعفا را هم شرکت در انتخابات مجلس عنوان کرد. این آشفتگی در اطلاع‌رسانی و این دلیل عجیب آیا حکایت از اخبار پشت پرده‌ای داشت که نمی‌خواستند افکار عمومی در جریان آن قرار بگیرند؟

انتخابات، پوششی برای استعفا؟
روال عادی اینگونه است که افراد از سمت پایین‌تر برای کاندیداتوری در انتخابات سمت بالاتر استعفا کنند، به همین دلیل استعفای یک وزیر برای نماینده مجلس شدن غیرعادی می‌نمود، خصوصاً که او مستقیم هم نماینده مجلس نخواهد شد و باید روند انتخابات را طی کند. آیا قابل قبول است که بطحایی از وزارت چشم بپوشد تا در معرض انتخاب مردم قرار بگیرد که حالا شاید او را انتخاب کنند و شاید هم نه؟! خبر‌های دیگری هم رسید که این دلیل را رد می‌کرد و انتخابات مجلس را در حد یک «پوشش» برای استعفایی از قبل برنامه‌ریزی شده تقلیل می‌داد. مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس کسی بود که بحث پوششی بودن انتخابات مجلس برای این استعفا را مطرح کرد. او گفت: «این استعفا در پوشش کاندیداتوری در انتخابات صورت گرفته است ولی دلایل دیگری دارد.»
محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در مورد انتخابات مجلس به عنوان دلیل استعفا گفت: «فکر می‌کنم اینکه سخنگوی دولت اعلام کرده آقای بطحایی برای انتخابات مجلس استعفا کرده، اصلاً صحت نداشته باشد. هر چند از نظر همترازی جایگاه نماینده مجلس مثل وزیر است ولی کار وزیر اجرایی است و کمتر کسی است که وزیر باشد و استعفا کند تا نماینده شود و اصلاً تاکنون سابقه نداشته و بنده هم یقین دارم دلیل استعفا این نبوده است، ممکن است ظاهراً به این دلیل به مردم القا شده باشد، اما اینگونه نیست.»

دلایل یک استعفا
ذوالنور دلایل دیگری برای این استعفا بیان می‌کند. او «عدم تحقق وعده‌های دولت در پرداخت معوقات، افزایش حقوق و حل مشکلات معیشتی فرهنگیان» و نیز «عدم همکاری و مساعدت دولت در این خصوص» را به عنوان دلایل استعفای بطحایی ذکر کرد. زاهدی هم معتقد است این استعفا به دلیل عدم‌همراهی دولت با بطحایی در اصلاح برخی امور وزارتخانه است: «آقای بطحایی تلاش داشت بحث‌های ملی را جمع کند و برای این موضوع، مطالبات جدی از دولت در زمینه حق‌التدریس‌ها، سربازمعلمان، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، اجرای نظام رتبه‌بندی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و پایین بودن بودجه فرهنگیان داشت. آقای بطحایی تلاش می‌کرد این مشکلات را حل کند، به خصوص که قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بود و حدس بنده این است که به پشتوانه آقای نوبخت، این مسئولیت را قبول کرد و فکر می‌کرد آقای نوبخت کمک می‌کند برخی از این مشکلات آموزش و پرورش جمع شود، اما معتقدم همراهی لازم از سوی ایشان صورت نگرفت و دلیل اصلی استعفا، عدم توجه به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش از سوی دولتمردان بود.»

استعفا یا برکناری؟!
با همه آنچه ذکر شد، یک گمانه دیگر هم در این میان می‌تواند مطرح و ارزیابی شود و آن اینکه آنچه روی داد نه استعفا بلکه یک برکناری بود. یک بار خبر دولت را مرور کنیم: «یک وزیر برای شرکت در انتخابات مجلس در ساعات پایانی مهلت مقرر برای استعفای مسئولان، استعفا می‌کند.» این خبر خیلی عادی‌تر از آن است که برای اعلامش و اتفاقش اینگونه آشفتگی خبری روی دهد، خود وزیر اعلامی نکند و متن استعفایی هم در کار نباشد. ربیعی سخنگوی دولت البته سرانجام ظهر جمعه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته که «آقای بطحایی در ابتدای هفته استعفای خود را به رئیس‌جمهور داده و علت این مسئله را حضور در مجلس اعلام کردند. رئیس‌جمهوری هم بنابر درخواست ایشان موافقت خود را اعلام کردند.»، اما آنچه روی داد به صحنه‌سازی برای یک برکناری زودهنگام قبل از استعفا هم شبیه است.
ربیعی در این گفت‌وگو نکته جالب توجه دیگری را هم گفته: «اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال برای رتبه‌بندی معلمان» اتفاقی که گرچه برای حل مشکلات معلمان خوشایند است، اما انجام آن در سال انتخابات شبهه‌برانگیز است و می‌تواند به مانوری برای جلب رأی فرهنگیان تعبیر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار