کد خبر: 957167
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
دونالد ترامپ که می‌داند چیز بیشتری برای اعمال فشار علیه ایران در چنته ندارد و دیگر بازی دیوانه‌نمایی از او و امکان حمله نظامی به ایران خریداری ندارد، فعلاً با تأکید و تکرار موضع تمایل به مذاکره ضمن ارائه چهره صلح‌طلب از خود، می‌خواهد چنین القا کند که این ایران است که در موقعیت «ضعیف» قرار دارد و به قول وزیر امور خارجه روسیه «التماس» مذاکره دارد. 
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در همین حال با همه ادعا‌ها درباره اختلاف ترامپ و اعضای ارشد کابینه‌اش، ادبیات دوگانه تهدیدنمایی از ایران و تهدید علیه چین و اروپا در بحث برجام به شدت از سوی مشاور ارشد امنیت ملی و رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا علیه ایران ادامه دارد که این شواهد بیشتری را برای ارائه بازی پلیس خوب و پلیس بد توسط ترامپ و کابینه‌اش برای مخاطب فراهم می‌سازد. منتها برخلاف بازی دیوانه‌نمایی حالا ترامپ نقش خوب را بر عهده گرفته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا پنج شنبه در کاخ سفید در گفت‌وگویی با خبرنگاران حین صحبت درباره مذاکرات تجاری با چین و تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات امریکا نقبی به موضوع ایران هم زد و گفت: «من حتی می‌خواهم با ایران کنار بیایم. ایران در پی مذاکره است و اگر آن‌ها بخواهند با ما گفت‌وگو کنند، من برای مذاکره حاضرم.»
دونالد ترامپ همچنین گفت: ایران هم (مانند چین) بسیار ضعیف شده و در پی توافق با ماست.
دونالد ترامپ پیش‌تر در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن مدعی شده بود در پی تغییر حکومت ایران نیست و از امکان میانجیگری توکیو میان تهران و واشنگتن استقبال کرده بود.
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قرار است ۲۲ خردادماه به تهران بیاید.

ادامه تهدید‌نمایی از ایران
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا پیش از سفر به اروپا برای مذاکره درباره ایران، تهران را متهم کرد با حمله به نفتکش‌ها در ساحل امارات متحده عربی در پی افزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی بوده است. پمپئو گفت: «این تلاش ایران برای افزایش بهای نفت در بازار‌های جهانی است.»
پیش از او، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در لندن گفته بود که امریکا قصد دارد هفته آینده شواهد خود از دخالت ایران در انفجار چهار نفتکش را به شورای امنیت سازمان ملل متحد عرضه کند.
بولتون همچنین گفته بررسی‌ها نشان می‌دهد که انفجار چهار نفتکش با اطمینان بالا در اثر برخورد با مین‌های دریایی ایرانی رخ داده است. بولتون با اشاره به سخنان اخیر دونالد ترامپ تأکید کرد که واشنگتن در پی سرنگونی حکومت ایران نیست، اما در ادامه مدعی شد که تهدید ایران علیه منافع امریکا در خاورمیانه برطرف نشده، ولی اقدام سریع ایالات متحده ایران را از هرگونه اقدام نظامی باز داشته است. امریکا ماه گذشته با اشاره به رصد تحرکات نظامی ایران و متحدانش در خاورمیانه از اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن و یک اسکادران بمب افکن ب. ۵۲ به منطقه خبر داد.
پمپئو هم در سخنانش تأیید کرد که مدارک مورد نظر بولتون را دیده است.

لاوروف: مذاکره بدون پیش‌شرط باشد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که از روز پنج شنبه به همراه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه برای پیگیری مذاکرات موسوم به ۲+۲ روسیه و ژاپن، به توکیو سفر کرده است، طی نشست خبری در سفارت روسیه در توکیو، با بیان اینکه مسکو خود را به عنوان واسطه بین ایران و امریکا تحمیل نمی‌کند، گفت: «لکن ما از آغاز مذاکرات بر مبنای احترام متقابل و همچنین بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی استقبال می‌کنیم.» به نوشته وبگاه شبکه المیادین، وی در این‌باره توضیح داد: «معتقدیم مذاکراتی که از این نقطه شروع شود که «اول شما را در مضیقه اقتصادی قرار می‌دهیم و بعد شما برای مذاکرات التماس کنید»، را نمی‌توان به‌عنوان الگویی برای رفتار در عرصه بین‌المللی در نظر گرفت.»
وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه برخی کشور‌های عربی «توافق عدم تجاوز» به ایران پیشنهاد داده‌اند، از آمادگی مسکو برای میانجیگری و تسهیل در روند امضای این معاهده خبر داد.

تهدید علیه چین و اروپا
«مارک شورت»، رئیس دفتر «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور امریکا از شرکت «هوآوی» چین خواسته به همکاری با ایران پایان دهد.
به نوشته «سی‌ان‌بی‌سی»، شورت گفته که این شرکت می‌تواند در مذاکرات تجاری جاری میان امریکا و چین نقش‌آفرینی کند، اما بایستی همکاری با ایران را متوقف کند. مقام امریکایی در گفت‌وگو با این شبکه خبری تصریح کرد: «ممکن است هوآوی در مذاکره تجاری با چین گنجانده شود.»
وی بلافاصله پس از این اظهارات ادعا کرد: «هوآوی کم و بیش یکی از شرکت‌هایی است که مالکیت آن در اختیار حزب کمونیست چین است؛ و واقعیت این است که کاری که هوآوی انجام می‌دهد و دلیلی که تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شده این است که آن‌ها در زمینه فناوری به حکومت ایران کمک کرده‌اند.»
مقام امریکایی اضافه کرد: «به همین دلیل است که تحریم‌های اخیر علیه هوآوی اعمال شدند. بنابراین، لازم است که آن‌ها به این اقدامات خود خاتمه دهند و اگر واقعاً می‌خواهند با ایالات متحده کار کنند، همکاری با ایران را متوقف کنند.» همچنین برایان هوک، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران پنج شنبه مدعی شد شرکت‌های اروپایی علاقه‌ای به استفاده از کانال ویژه اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) نشان نخواهند داد.
هوک که به فلسطین اشغالی سفر کرده بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره پاره‌ای از گزارش‌ها مبنی بر اینکه امریکا می‌تواند نهاد «اینستکس» را هدف تحریم قرار دهد هم اظهار نظر کرد. برایان هوک پنج شنبه تصریح کرد نهاد اینستکس تنها در صورتی مشمول تحریم خواهد شد که از آن برای تسهیل مبادلاتی که مجاز نیستند استفاده شود. او تصریح کرد در صورتی که استفاده از این کانال فقط محدود به کالا‌های پزشکی و اقلام دارویی باشد امریکا آن را تحریم نخواهد کرد.
سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس روز ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ رسماً ثبت کانال ویژه تجارت اروپا و ایران را اعلام کردند.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
1
با این اظهار عجز و لبخند به لب ذلت طلبها! ترامپ کم دان و کودن همه ایران و ایرانی ها را غرب ذلیل پنداشته! زهی خیال باطل.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار