کد خبر: 956906
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
«گشتم که گشتم» دیعه اش را می‌دهیم
اشرافی گری از ریشه شرف به معنای زمین بلند است که بیانگر حالتی درونی که حکایت از روحیه برتری جویی فرد مبتلا به اشرافی گری دارد. این حالت ممکن است در افراد ثروتمند یا متوسط وجود داشته باشد؛ و فرد سعی می‌کند با استفاده از تجملات که معمولا باریخت و پاش و اسراف همراه است خود را بالاتر از دیگران جلوه دهد…

اشرافی گری از ریشه شرف به معنای زمین بلند است که بیانگر حالتی درونی که حکایت از روحیه برتری جویی فرد مبتلا به اشرافی گری دارد. این حالت ممکن است در افراد ثروتمند یا متوسط وجود داشته باشد. و فرد سعی می کند با استفاده از تجملات که معمولا باریخت و پاش و اسراف همراه است خود را بالاتر از دیگران جلوه دهد…بههرحال گسترش تفکر اشرافی گری امروزه پنجه در چهره معصوم و مظلوم حکومت اسلامی در کشیده و آن را با مشکلاتی مواجهه ساخته است که دارای ریشه های فرهنگی و اعتقادی است.

این روز ها دور دور کردن و کورس گذاشتن عده ای با خودروهای گران قیمت باعث سلب آسایش مردم شده که اگر این وضعیت ادامه یابد می تواند اثرات مخربی بر روی جامعه بگذارد.شاید یکی از مهمترین و برجسته ترین کلماتی که این روزها در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود این واژه باشد که" کشتم که کشتم دیه اش را می دهم!". خبر کورس شبانه خودروی پورشه در خیابان کارگراصفهان و تصادف مرگ بار آن با یک خودروی پراید برای هر کسی ناراحت کننده بود اما آنچه که آن را به یک نگرانی عمومی تبدیل کرد جملات تکان دهنده خواهر راننده پورشه سوار بود. او درحالی که قصد ممانعت از انتقال خودرو توسط ماموران به پارکینگ می شد در مواجهه با مرگ راننده جوان سواری پراید گفت: "کشتیم که کشتیم دیه اش را می دهیم!"

سردار حسين اشتري در حاشيه همايش فصلي رؤساي پليس راهور گفت: اين امكان‌پذير نيست خودرويي كه آلودگي صوتي دارد، دور دور مي‌كند يا سرنشينان آن كشف حجاب كرده‌اند، از كنار افسر پليس بگذرد و آنها هيچ برخوردي نكنند.  وي خطاب به رؤساي پليس راهور سراسر كشور دستور داد حتماً در مواجهه با چنين مواردي اقدام به توقيف خودروي متخلفان كنند و در صورتي كه امكان توقيف وجود نداشته باشد، پلاك آنها ثبت و در كمترين زمان خودروي متخلف توقيف و روانه پاركينگ شود. رئيس پليس كشور ابراز نمود: ما تنها موظف به تذكر براي بستن كمربند ايمني يا عبور از چراغ خطر نيستيم بلكه بايد با اين هنجارشكني‌ها هم برخورد قاطعي داشته باشيم. وبراي ما خودروي پرايد و پورشه فرقي ندارد و در صدد هستيم يقه متخلفان را بگيريم و قاطعانه با كساني كه امنيت رواني خانواده‌ها را برهم مي‌زنند، برخورد كنيم. 

اثرات مخرب مسابقه اشرافی گری در خیابان ها

دکتر "احمد نادری" عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران پیرامون پدیده کورس اشرافی گری در خیابان ها اظهار داشت: در علوم اجتماعی به طبقه ای که یک شبه پولدار شده و یک باره از یک موقعیت پائین به موقعیت بالا پرتاب شده اند به اصطلاح طبقه نوکسیه گفته می شود و این تعریف خاص ایران هم نیست بلکه در همه جوامع دیده می شود.

وی گفت: طبقه نوکیسه از نظر اقتصادی در طبقات بالا قرار می گیرند اما از نظر فرهنگی در طبقات پائین هستند و رفتارهایی را از خود بروز می دهند که خاص طبقات بالا نیست در هر صورت این افراد خود را متعلق به طبقات پائین نمی بینند و یک دفعه در طبقات بالا جای گرفتند.

این استاد دانشگاه  بیان داشت : افردی که یکشبه به جایی می رسند و احساس می کنند ارزش جان کسی که با آن تصادف کرده پائین تر از ارزش خودرویی است که سواربر آن است  این نقص طبقه نظام ارزشی است که برای خودشان دارند ودر واقع ناشی از عقده گشایی است که درگذشته داشته و اکنون به دنبال بازکردن آن ها هستند و از طرفی می خواهند تظاهر به پرستیژ کنند.

دکتر نادری اضافه کرد: اینکه در مورد دیگران هر طور که می خواهی فکر کنی، با هرکس هر طور که دوست داری برخورد کنی و یک نگاه از بالا به پایین نسبت به مردم جامعه داشته باشی دقیقاً همان نگاه اشرافی گری جدید است که اگر این نوع نگاه ادامه پیدا کند اثرات مخربی بر روی جامعه خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: کسانی که در زمان اندک پولدار شده و به ثروت کلان رسیده اند در حقیقت نمی دانند که چگونه ثروت را به منزلت اجتاعی تبدیل کنند، آن ها فکر می کنند اگر بریز و بپاش کنند و ماشین های لاکچری سوار شوند و یا عروسی های آن چنانی بگیرند برستیژ بیشتری کسب می کنند و همین امر باعث به وجود آمدن یک نوع مسابقه بین این طبقه شده که دور دور کردن و کورس گذاشتن خودروهای گران قیمت در خیابان ها نیز نتیجه این وضعیت است.

نادری اظهار داشت: چگونه باید با این اشرافی گری افسارگسیخته و افراد سرمست غرور مقابله کردو کسی که به راحتی می گوید "کشتم که کشتم دیه اش را می دهم" را نمی توانیم از دیه 200 میلیونی بترسانیم بنابر این بایستی مجازات ها را متناسب با جرم افراد اعمال کنیم و کاری که دیگران هم عبرت بگیرند و دیگر سراغ این گونه کارها نروند.

ایاتصادف فردی که در خیابان کورس می گذارد عمدی است؟

محمد علی پورمختار، عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی نیزمعتقداست؛ این رفتارها تعمدی است و به لحاظ اینکه افراد خیابان های داخل شهر که به اصطلاح سرعت 40 یا نهایت 60 کیلومتر در آن ها تعریف شده را به پیست تبدیل کرده و با هم کورس و می گذارند باید گفت شروع کارشان عمدی است.

وی ابرازمی دارد: فردی که با سرعت بالا در خیابان هایی که در آن محدودیت سرعت وجود دارد رانندگی می کند می داند که حتماً تصادف خواهد کرد و به احتمال زیاد تصادف او منجر به فوت یا مصدومیت افراد می شود بنابر این از لحاظ قانونی اعتقاد دارم که رفتار راننده خاطی و قتلی که انجام شده قتل عمد است.

پورمختار گفت : کسی که به راحتی می گوید: "کشتم که کشتم دیه اش را می دهم!" تلقی اش این است که از لحظه ای که سوار خودروی گران قیمت خود می شود می تواند با آن هر کاری انجام دهد و چون پول دارد هیچ کس هم نمی تواند جلویش را بگیرد.

عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون، بازدارنده است ادامه داد: اکنون که پرونده تصادف خودروی پورشه به دستگاه قضائی ارجاع شده امیدوارم مرجع رسیدگی کننده به راننده حادثه ساز به عنوان قاتل عمدی نگاه کند نه به عنوان راننده ساده ای که دچار یک تصادف ناخواسته شده است.

وی تاکید کرد: فردی که سواری چنین ماشینی می شود و با سرعت در خیابان هایی که در آن محدودیت سرعت دارد کورس می گذارد و می داند کارش باعث فوت و یا جرح افراد می شود با کسی که با سرعت مجاز در حال حرکت است و ناخواسته تصادفی برایش اتفاق می افتد متفاوت است و بایستی در تعیین مجازات افراد به لحاظ رفتاری که از آنها سر می زند تصمیم گرفت.

پلیس قاطعانه با رانندگان سرمست غرور که قانون را نقض می کنند برخورد می کند. فرمانده انتظامی استان اصفهان هم در خصوص جزئیات حادثه تصادف خودروی پورشه که انتشار تصاویر آن در شبکه های مجازی خبرساز شده بود گفت: ساعت یک و 18 دقیقه پنجشنبه 26 اردیبهشت ماه همکاران من در پلیس راهور و کلانتری از طریق تماس شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی 110 از وقوع تصادفی در خیابان کارگردر شهر اصفهان مطلع شده و بلافاصله تیمی از کارشناسان پلیس راهور و گشت انتظامی در محل حاضر شده و مشاهده می کنند تصادف پر شدتی بین یک دستگاه پورشه و پراید رخ داده و راننده پورشه نیز متواری شده است.

سردار معصوم بیگی افزود: در این حادثه راننده خودروی پراید پس از انتقال به بیمارستان فوت می کند و در این خصوص علاوه بر اینکه ماموران حوزه راهور به موضوع رسیدگی می کنند پرونده انتظامی نیز تشکیل می شود و خودروی پورشه حادثه ساز به پارکینگ انتقال پیدا می کند.

سردار معصوم بیگی پیرامون اینکه نیروی انتظامی چه برخوردی با خودروهایی که با دور دور کردن و کورس گذاشتن آسایش مردم را به هم می ریزند اظهار داشت: در این خصوص قانون وجود دارد و پلیس قاطعانه با رانندگانی که قانون را نقض می کنند برخورد می کند در این خصوص فارغ از اینکه خودرو مرتکب تصادف جرحی یا فوتی شده باشد با هماهنگی دستگاه قضائی به مدت یک هفته توقیف می شود.

وی افزود: در خصوص راننده پورشه حادثه ساز هم چون فراری بود بلافاصله ماموران مالک خودرو که پدر وی بود را شناسایی کرده و از طریق او راننده خود را به کلانتری معرفی کرد که بازداشت و تحویل مرجع قضائی شد.

سردار معصوم بیگی اظهار داشت: در حقیقت توقیف یک هفته ای خودروی متخلف مجازات مضاعفی است که با هماهنگی دستگاه قضایی صورت می گیرد و البته علاوه بر آن متناسب با نوع تخلفی که داشته نیز نظیر این که اگر سرعت غیر مجاز داشته یا اگر شیشه هایش دودی بوده مورد اعمال قانون هم قرار می گیرد.

من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛

حجت الااسلام "سید محمد فاطمی منش" کارشناس ارشدفقه واصول وخانواده حوزه علمیه اصفهان می گوید:اشرافی‌گری نوعی فاصله طبقاتی است ودر واقع برای مدلی از زندگی لیبرالی به کار برده می‌شودودر آن شخص سعی می‌کند به روش اشراف زندگی کند وچنین فردی مشی مناسبات اجتماعی خود را براساس روش اشرافیگری برقرارمی کند که نوعی خودخواهی است ودر نظام اسلامی، این‌ روش نهی ومترود است واشاعه آن می تواند جامعه رابه آسیب جدی دچار کند و" مقام معظم رهبری" نیزدر خصوص پیامدهای اشرافیگری مبنی بر اینکه اشرافیگری نوعی بیماری است و تاکید به مسئولان کشوردارند که نبایددراین مسیرقرار بگیرند،چرا که به انحطاط کشیده خواهند شد.

وی گفت :درجایی دیگرهم رهبر معظم انقلاب می فرمایند:  من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم واگر به جای توجّه به طبقه‌ی ضعیف، دل‌سپرده‌ی طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیه‌ی به مردم به خارجی‌ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه‌ها بستیم باز این حرکت در سمت ارتجاع است واین تفکرو حرکت نباید اتّفاق بیفتد ونخبگان جامعه  ومدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت از این موضوع مراقبت کنند.

حجت الااسلام فاطمی منش اذعان داشت : تعالیم روح بخش دین مبین اسلام ازنگاه فردبه اجتماع وهم ازبُعد اجتماع به حقوق افراد نبایدبه هیچ وجه حقوق حتی ضعیف ترین فرد نادیده گرفته شود واگر قرار است مشی جامعه بسمت اشرافیگری سوق پیدا کند وصاحبان ثروت وقدرت باسوء استفاده ازجایگاه خود ازمنافع اجتماعی وحکومتی بهره نامشروع ببرندوحقوق جامعه را نادیده بگیرند، در اذحان مردم تداعی" کاپیتولاسیون" زنده خواهد شد وهمه ملت ایران به یاد دارند که حضرت امام خمینی (ره) فرمودنند : من اعلام خطر می‌کنم،مستشاران نظامی امریکا با خانواده‌هایشان از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند. اگر یک آشپز امریکایی یکی‏‎ ‎‏از مراجع را زیر بگیرد و بکشد هیچ کس حق تعرض به او را ندارد و اگر شاه ایران یک سگ امریکایی را زیر بگیرد‏‎ ‎‏باید محاکمه شود ولی  حضرت امام باآن مباره کردوسردمداران طاغوت بنام امریکا راباپیامهای تاریخی از پای درآورد.واین بسیار تاسف بر انگیز است که بچه یه آدم مرفه بزند جوان مردم را بکشد وبگوید "کشتیم که کشتیم دیه اش را می دهیم!" و لازم است دستگاه قضایی با این افراد  هنجار شکن برخورد جدی داشته باشد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار