کد خبر: 955939
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
شهردار اسلامشهر خبرداد:
شهردار اسلامشهر گفت: نخستین مرکز ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی شهرداری اسلامشهر هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

همه روزه در اقصی نقاط شهر ، شهروندان هنگام تردد از معابر اصلی شهر شاهد تجمع عده‌ای از هموطنانمان هستند که برای کسب روزی حلال و امرار معاش و تامین هزینه‌های خانواده‌هایشان در کنار جدول خیابان‌ها و میدان های اصلی شهر نشسته و هر رهگذر و سرنشین خودرویی را کار تازه و کارفرمایی جدید تصور می‌کنند که قرار است در قبال انجام دادن کار برای وی، سفره آن شب خانواده‌هایشان را با لقمه نانی هرچند فقیرانه پر کنند.

این مردان زحمت‌کش و پرتلاش که درآمد روزانه شان به شرایط آب‌وهوا، زور بازو، مهارت و تخصص و نظر صاحب‌کاران بستگی دارد و به کارگران فصلی شهرت یافته اند، هر روز صبح با این نگرانی از خواب برمی‌خیزند که مبادا امروز کاری پیدا نکنند و بدون کسب درآمد شرمنده خانواده چشم‌به‌راه خود شوند.

کارگران فصلی که برخی از آن‌ها از اقصی نقاط کشور به شهر اسلامشهر عزیمت کرده‌ و بعداً در این منطقه ماندگار شده اند، معمولا در ماه‌های سرد سال بیکارند و در برخی فصول سال مشغول به فعالیت می‌شوند که درآمد روزانه آن‌ها به شرایط آب و هوایی و رونق ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی در منطقه بستگی دارد.

این قشر از شهروندان که نه تنها مزد مشخصی ندارند، بلکه از بیمه تامین اجتماعی پاداش مزایا و عیدی نیز بی بهره هستند، اگر بلایی سرشان بیاید معلوم نیست خانواده آن‌ها چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود؟

با توجه به اینکه یکی از وظایف شهرداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری، ساماندهی سیما و منظر شهری و ساماندهی حرف و مشاغل مختلف و ایجاد شهری بانشاط و پویا برای شهروندان است،  ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی در کلان‌شهر اسلامشهر هم همواره یکی از انتظارات به حق مردم منطقه بوده که امروز شرایط تحقق این خواسته فراهم‌شده است.

حسین طلا شهردار اسلامشهر با اعلام خبر احداث مرکز ساماندهی کارگران فصلی ، اظهار کرد: به منظور دسترسی آسان و مطمئن شهروندان به نیروهای کارگر ماهر و عدم تجمع کارگران به صورت پراکنده در نقاط مختلف شهر، نخستین مرکز ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی شهرداری اسلامشهر راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: این مرکز ساماندهی کارگران در ضلع جنوب شرقی میدان قائم (عج) با ساختمانی به مساحت ۱۲۴ متر مربع شامل دفتر مدیریت، سالن انتظار کارگران، نگهبانی، سرویس بهداشتی و نمازخانه احداث‌شده، سوم خردادماه هم‌زمان با سالروز بزرگداشت حماسه آزادسازی خرمشهر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

شهردار اسلامشهر با اشاره به‌ضرورت ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی شهر تاکید کرد: با استناد به بند ۲ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و الحاقات بعدی آن و نظر به اجرایی شدن قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و در راستای همکاری با دولت در اجرای این قانون به منظور ساماندهی اشتغال کارگران ساختمانی و محل‌های تجمع آن‌ها در فضاها و معابر شهری نخستین مرکز ساماندهی در اسلامشهر با کسب مجوز از شورای شهر و موافقت دستگاه‌های مسئول احداث و آماده بهره‌برداری است.

طلا با تأکید بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی از تعداد، مهارت و میزان اشتغال فصل بیان کرد: فراهم آوردن زمینه‌های آموزشی و ارتقای سطح مهارت فنی و حرفه‌ای کارگران، انجام تمهیدات لازم به منظور صدور کارت شناسایی و مجوز اشتغال به کار با تعیین نوع مهارت و حرفه آنان بر اساس مدارک صادره از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای، حمایت و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت ساماندهی و تکریم حقوق کارگران از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف احداث این مرکز در نظر گرفته‌شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق بخشیدن به خواسته‌های شهروندان و حفظ شان و منزلت کارگران فصلی راه‌اندازی مرکز ساماندهی و رونق بخشیدن به فعالیت‌های آن تنها بر عهده شهرداری نبوده و نیازمند همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌ها است که امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولین شهرستان اعم از فرمانداری، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای اداری و اجرایی شهر شاهد گسترش فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی در منطقه باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر