کد خبر: 955827
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
پادشاه عربستان دیروز سران دولت‌های عربی و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را برای یک نشست فوق‌العاده در مکه دعوت کرد؛ نشستی که روز نهم خردادماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد و در آن عملیات انصارالله علیه تأسیسات نفتی عربستان و حادثه مشکوک بندر «فجیره» امارات عربی متحده بررسی خواهد شد. ریاض نوک پیکان این نشست را به سمت ایران و آنچه «نایبان ایران» خوانده نشانه رفته و از جامعه بین‌المللی خواسته است در برابر ایران موضعی محکم اتخاذ کند تا به ادعای ریاض «مانع از آن شود که سراسر جهان را به ویرانی و آشوب بکشاند.» با این حال پیش‌بینی شده استکه دست‌کم سه کشور از جمله مصر در این نشست شرکت نکنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، وزارت خارجه عربستان سعودی دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نشست مکه را برای رایزنی و هماهنگی با کشور‌های برادر در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه برنامه‌ریزی کرده است. انتخاب مکه به جای ریاض برای برگزاری این نشست، برای نماد‌سازی اسلامی از این نشست در مقابل کشور‌هایی است که نوک پیکان تخاصم عربستان با آن‌ها به شمار می‌روند. یک منبع در وزارت خارجه عربستان گفته که این درخواست در سایه حادثه خرابکاری علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات و حمله شبه‌نظامیان حوثی به دو ایستگاه پمپاژ نفت عربستان مطرح شده است. به گفته این منبع، با توجه به پیامد‌های خطرناک این دو اتفاق برای امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی و تأثیر آن بر انتقال نفت به بازار‌های جهانی، ملک سلمان از برادران در شورای همکاری و اتحادیه عرب خواست دو نشست فوق‌العاده سران را در ۳۰ماه مه (۹ خرداد) برای بررسی پیامد‌های این حملات و اتفاقات بر منطقه برگزار کنند. در بیانیه وزارت خارجه عربستان، هیچ اشاره مستقیمی به ایران نشده، ولی عادل الجبیر، وزیر مشاور سعودی در امور خارجه دیروز به صراحت از نوک پیکان اتهامات را به سمت ایران گرفت و گفت: «مملکت عربستان سعودی خواهان جنگ در منطقه نیست و چنین هدفی ندارد و برای جلوگیری از جنگ، تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت، اما اگر طرف مقابل جنگ را برگزیند، محکم و با قاطعیت به آن پاسخ خواهد داد.» این مقام سعودی گفته است که «مملکت سعودی امیدوار است درایت غلبه کند و رژیم ایران و گروه‌های نیابتی آن از اقدامات غیرمسئولانه اجتناب ورزند و رژیم ایران منطقه را به سوی عواقب خطرناک نکشاند.»‌

موافقان و مخالفان
دیروز همزمان با دعوت ریاض از کشور‌های عربی به نشست مکه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در تماس تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، درباره «راه‌های تقویت امنیت منطقه‌ای» با او رایزنی کرد. پیش از این، روزنامه شرق‌الاوسط فاش کرده بود که عربستان سعودی و برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای «جلوگیری از حملات احتمالی ایران» به این کشور‌ها و به منافع امریکا در خلیج فارس درخواست واشنگتن برای استقرار مجدد و نیرو‌های امریکایی در منطقه موافقت کرده‌اند. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم با اشاره به موافقت کشور‌های عربی با الگوی جدید استقرار نیرو‌های امریکا در منطقه گفته که معنای خبر این است که رهبران عربی که قرار است در این نشست شرکت کنند، نخستین نشست رسمی ائتلاف ناتوی عرب‌های سنی را افتتاح می‌کنند که به منظور آماده شدن برای هر جنگی است که بین امریکا و اسرائیل علیه ایران دربگیرد.
محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نشست مکه را «توطئه عربستان خوانده و خواستار تحریم آن شده است: «تمامی آزادگان در این ماه کریم می‌گوییم که می‌توانید با اعلام مخالفت خود با این نشست‌ها مخالفت‌تان را با ریختن خون مردم یمن اعلام کنید. این نشست‌ها به توقف تجاوز به یمن منجر نمی‌شوند بلکه به جنگ و ویرانی بیشتر دامن می‌زنند.» الحوثی گفته است: «این‌ها نشست‌هایی هستند که در آن علیه امت اسلام توطئه می‌کنند و مسئله فلسطین را می‌فروشند و به تبلیغ معامله قرن می‌پردازند.» دعوت پادشاه عربستان بلافاصله با استقبال امارات، بحرین و جیبوتی، حامیان سرسخت عربستان روبه‌رو شد. وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد، چنین ابتکار عملی از سوی رهبری عربستان عجیب نیست، زیرا این کشور همواره در جهت تقویت صلح و امنیت منطقه عمل می‌کند. وزارت خارجه بحرین نیز تأکید کرد، از تمام گام‌های عربستان و رهبری آن حمایت کرده و همبستگی خود را با تلاش‌های به کار گرفته شده در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه و تقویت منافع کشور‌های عربی اعلام می‌کند. جیبوتی دیگر کشور حامی عربستان ضمن تأیید برگزاری اجلاس سران کشور‌های اسلامی در مکه از دعوت ملک سلمان برای بررسی تحولات منطقه در چارچوب یکپارچه عربی استقبال کرد. با این حال، روزنامه کویتی «القبس» پیش‌بینی کرده که دست‌کم سه کشور عربی حوزه خلیج فارس در نشست مکه شرکت نکنند. این روزنامه از قول یک منبع نوشت: «سه کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با جنگ علیه ایران مخالف هستند و در مقابل سه کشور دیگر موافق این جنگ هستند که اختلاف دیدگاه بین اعضای شورا را نشان می‌دهد.» این روزنامه به کشور‌هایی که ممکن است در نشست مکه شرکت نکنند اشاره‌ای نکرده، ولی علاوه بر قطر که مناسبات پر تنشی با سعودی‌ها دارد، عبدالباری عطوان پیش‌بینی کرده که مصری‌ها هم در این نشست شرکت نکنند: «می‌توان پیش‌بینی کرد که رهبران عربستان، امارات، بحرین، اردن و شاید کویت و سلطان‌نشین عمان از جمله آن‌ها باشند در اینجا عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر را مستثنی می‌کنیم، چون بر اساس گزارش‌های خبری غیررسمی او در جریان سفر اخیر خود به واشنگتن به آن‌ها گفته که برای پیوستن کشورش به ائتلافی که دولت امریکا برای ورود جنگ با ایران تأسیس می‌کند تمایلی ندارد.»

پترائوس: فکر نمی‌کنم جنگ تمام عیار شود
دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته امریکایی گفته است به باور او رهبران سیاسی امریکا به هشدار‌های نظامیان این کشور درباره چالش‌های اقدام نظامی علیه ایران توجه خواهند کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، پترائوس در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است «میزان جمعیت ایران و وسعت آن، اشغال این کشور را به چالشی قابل توجه تبدیل می‌کند.» این ژنرال بازنشسته امریکایی درباره شباهت این شرایط با زمان حمله امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفت: «آدم‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که توهمی درباره دشواری‌های حمله نظامی به ایران یا تغییر رژیم داشته باشند. البته توجه داشته باشید که هستند کسانی که علناً خواهان چنین چیزی هستند. ولی قطعاً وقتی که ارتش و وزیر دفاع بیایند و واقعیت‌ها را نشان بدهند، حجم نیرو‌های ایران، توانایی‌های‌شان و چیز‌هایی از این دست، فکر نکنم آدم‌ها دچار همان احساساتی بشوند که موقع تصمیم‌گیری درباره جنگ عراق وجود داشته است.» او می‌گوید به عنوان کسی که در مداخله نظامی امریکا در عراق حضور داشته است، معتقد است شرایط فعلی با زمان دخالت نظامی در عراق کاملاً متفاوت است. او همچنین به نگرانی‌های «مشروع» از جمله موشک‌های ایران اشاره کرد که می‌تواند نه‌تن‌ها نیرو‌های امریکایی بلکه یکی از زیرساخت‌های مهم منطقه را تهدید کند؛ منطقه‌ای که ۳۰ درصد انرژی جهان را تأمین می‌کند. او درباره استفاده ایران از نیرو‌هایی که «نیابتی» خوانده می‌شوند، گفت: «فکر کنم ایران می‌داند که حمله مستقیم به نیرو‌های امریکا یا متحدانش، حتی از طریق نیرو‌های نیابتی‌شان، وقتی که رد پای ایران را می‌شود در آن یافت، برای تهران خودکشی است. البته من نمی‌گویم که محاسبه غلط و سهوی اتفاق نمی‌افتد. ولی بعید می‌دانم به جنگ تمام‌عیار تبدیل بدل شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار