کد خبر: 955773
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
مناسب‌سازی ۳ شهر برای معلولان یکی از کار‌های ویژه بسیج سازندگی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: از اواخر سال گذشته بود که خبر کلید خوردن ۴۰هزار پروژه در سال ۹۸ توسط نیروی مقاومت بسیج مستضعفین منتشر شد. هنوز روز‌های اول سال جدید بود که هزار و ۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴ هزار نفر از سوی سازمان بسیج سازندگی به مناطق محروم اعزام شدند تا سال نو را با جهاد خدمت جشن بگیرند. البته در همان زمان اعلام شد بسیج در نظر دارد سه شهر برای معلولان را نیز مناسب‌سازی کند.

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های بسیج سازندگی کشور ورود به اقتصاد مقاومتی است که در این رابطه سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید: «ما متولی اقتصاد کشور و حتی مردمی کردن همه اقتصاد نیستیم، اما به نهاد‌های انقلابی کمک می‌کنیم تا اقتصاد مردمی شود.»

بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۱۷۰هزار کارگاه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر زنجیره ارزش توسط بسیج سازندگی شکل گرفته و قرار است امسال هم به موضوعاتی نظیر بسته‌بندی و برندسازی توجه ویژه‌ای شود. از جمله افتخارات و شاهکار‌های بسیج سازندگی، مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است؛ کاری که نیاز بخش قابل توجهی از شهروندان است و تا کنون هیچ سازمان و نهادی نتوانسته است آنچنان که باید، آن را به نتیجه برساند. در همین راستا رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه تفاهمنامه احداث ۵هزار واحد مسکونی امضا شده است، می‌گوید: «مناسب‌سازی ۱۰ هزار واحد مسکونی و مناسب‌سازی سه شهر برای معلولان نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.» محمد زهرایی با اشاره به هدف بسیج سازندگی برای اجرای ۴۰ هزار پروژه عمرانی در۴۰سالگی انقلاب و آغاز این پروژه‌ها ادامه می‌دهد: «ما پروژه‌هایی را شروع می‌کنیم که مردم حضور حداکثری داشته باشند. ۲۰ درصد از منابع اجرایی پروژه‌ها در بسیج سازندگی توسط خیران تأمین می‌شود.» وی تأکید می‌کند: «گروه‌های جهادی ما باید در اجرای پروژه نقش‌آفرینی کنند، اما قرار نیست همه پروژه‌ها را به دست گیرند. در هر عملیات ساختمانی بخش‌هایی که مشخصات فنی دارد کار را به دست گروه‌های جهادی نمی‌دهیم. به عنوان مثال در حفر قنات حتماً از مقنی و استاد فن استفاده می‌کنیم، اما اصل استفاده از جوانان را دنبال خواهیم کرد.» زهرایی می‌افزاید: «ما برای ۱۱هزار گروه جهادی ارتباط مستمر با مردم تعریف کرده‌ایم. در حال حاضر با استمرار سه تا پنج سال گروه‌های جهادی و حضور آن‌ها در منطقه می‌توان پروژه‌های طولانی‌تری را شروع کرد، اما باید بگویم سازمان بسیج رقیب پیمانکار نیست، بلکه در اجرای پروژه‌ها می‌خواهیم از ظرفیت سپاه و بسیج استفاده کنیم. ما به دنبال سود نیستیم و این حکم شرعی برای ماست که انتفاع نداشته باشیم.»

۴۰ هزار پروژه‌ای که ۹۸ را متحول می‌کند

اجرای ۴۰هزار پروژه در سال جاری در قالب طرح بزرگ خدمت‌رسانی همزمان و همگرا در سراسر کشور جزو کار‌های پیش‌روی بسیج سازندگی است که بخشی از آن‌ها آغاز شده است. زهرایی در باره این ۴۰هزار پروژه می‌گوید: «بخشی از این پروژه‌ها شامل پروژه‌هایی است که نهاد‌هایی نظیر بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و... کار می‌کردند و هدف از اجرای این ۴۰هزار پروژه امیدبخشی به مردم است. به هر حال در سال ۹۸ جنگ روانی دشمن چند برابر می‌شود و به فرموده مقام معظم رهبری نیز عملیات اصلی دشمن در سال ۹۸ است.» وی اظهار می‌دارد: «تلاش می‌کنیم برای مردم در مناطق محروم و روستا‌ها پروژه‌هایی از جنس نیاز خودشان اجرا کنیم که خدمت را لمس کنند.» رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با تأکید بر اینکه قسم یاد می‌کنم که سازمان بسیج سازندگی نگاه سیاسی ندارد و فقط نگاه خدمت‌رسانی به مردم و آن‌هایی که پای انقلاب هستند را دنبال می‌کند، می‌گوید: «در این ۴۰هزار پروژه با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرماندهان سپاه استان تقسیم استانی پروژه‌ها آغاز و پروژه‌ها با رمز عملیات «یازهرا» شروع شده است.» وی با بیان اینکه این پروژه‌ها در ۲۸ عرصه تقسیم شده است، تصریح می‌کند: «سراغ همه دستگاه‌های اجرایی رفتیم و از همه آن‌ها تقاضا کردیم در این پروژه‌ها همگرایی داشته باشند.»

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان می‌کند: «از این ۴۰هزار پروژه ۱۲هزار و۵۰۰ پروژه در زمینه آب و زیرساخت اشتغال است. همچنین ساخت خانه نیازمندان و محرومان بخش دیگری از این پروژه‌هاست.» زهرایی ادامه می‌دهد: «بیش از ۱۱هزار و۵۰۰ پروژه از ۴۰هزار پروژه در استان‌ها به صورت استانی تفاهم شده است. از این رقم ۵هزار و ۳۰۰ پروژه شروع شده است و پیشرفت فیزیکی دارد که این در کمتر از دو ماه گذشته بوده است. همچنین یکهزار و ۱۶۷ گروه جهادی مشتمل بر ۲۴هزار نفر در ایام نوروز به مناطق محروم خدمت‌رسانی می‌کنند.»
شاید وقتی در سال ۱۳۸۶ مجلس قانون بسیج سازندگی را تصویب کرد و این نهاد مردمی مجاز شد تا با سایر دستگاه‌های اجرایی تفاهمنامه بسته شود و قرارداد مستقیم داشته باشد، کسی فکر نمی‌کرد بسیج سازندگی به بازوی توانای دولت در اجرای پروژه‌های عمرانی زودبازده و عام‌المنفعه تبدیل شود. گواه این ادعا همین بس که تاکنون ۱۴۱هزار پروژه کوچک نظیر قنوات، استخر ذخیره آب، آبخیزداری، ساخت خانه عالم، ساخت مسجد و... در ۲۸ عرصه با دستگاه‌های اجرایی کار شده و حالا ۴۰هزار پروژه برای سال ۹۸ کلید خورده است و می‌توان روز‌های خوشی را برای ایران اسلامی پیش‌بینی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار