کد خبر: 955206
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
هفت پهپاد کمیته‌های مردمی یمن با عبور از سد دفاع هوایی عربستان، تأسیسات نفتی شرکت عربستانی آرامکو را در غرب این کشور هدف قرار دادند؛ حمله‌ای که دولت عربستان رسماً آن را تأیید کرد تا قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند.
 سرویس بین الملل جوان آنلاین: دولت عربستان تلاش کرد حمله دیروز پهپاد‌های یمنی را به حمله «مشکوک در الفجیره» پیوند بزند، ولی انصارالله یمن که پنجاهمین ماه جنگ سعودی‌ها علیه خود را تجربه می‌کند گفته که حمله به تأسیسات نفتی عربستان در پاسخ به ادامه محاصره و تجاوزات خصمانه ائتلاف سعودی و مشخصاً حمله روز دو شنبه صعده انجام شده که یک خودروی حامل غیرنظامیان یمنی هدف قرار گرفت. انصارالله وعده کرده که در صورت تداوم تجاوزات و محاصره، آماده انجام «عملیات بیشتر» و حملات «خاص و شدید» است.
دولت عربستان برای اولین بار در طول ۵۰ ماه گذشته تأیید کرد که انبارها، تأسیسات نفتی و خطوط لوله بندر ینبع در منطقه مدینه در غرب عربستان، در ساحل دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته است. ریاض در سال‌های اخیر بندر ینبع در ساحل دریای سرخ را به عنوان جایگزینی برای صادرات نفت خود، در صورت بی‌ثباتی در تنگه هرمز توسعه داده است. انصارالله مسئولیت این عملیات ویژه را به عهده گرفته و گفته که نخستین ساعت‌های بامداد دیروز (حوالی ۶:۳۰ به وقت محلی) با هفت فروند پهپاد «قاصف k. ۲» به تأسیسات حیاتی نفتی عربستان واقع در منطقه ینبع در ساحل دریای سرخ حمله کرده است. این گسترده‌ترین عملیات هوایی یگان‌های پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از زمان آغاز تجاوز به این کشور در دوم فروردین ماه ۱۳۹۴ است. منطقه ینبع منطقه‌ای شامل تأسیسات نفتی عربستان از جمله پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی شرکت نفتی آرامکو است ولی «خالد بن عبدالعزیز الفالح» وزیر انرژی عربستان گفته که در حمله پهپادی صبح دیروز، دو ایستگاه پمپاژ نفت متعلق به شرکت آرامکو «به صورت محدود» هدف قرار گرفته است. به گفته الفالح، دو ایستگاه پمپاژ نفت ویژه لوله‌های نفتی شرق - غرب که نفت سعودی را از چاه‌های نفتی منطقه شرقی به بندر ینبع منتقل می‌کرد، مورد حمله پهپاد‌های بمب‌گذاری شده قرار گرفت که این حمله منجر به آتش‌سوزی در ایستگاه شماره ۸ شد. به گفته الفالح، این آتش‌سوزی خسارت‌های محدودی به جا گذاشت. شرکت آرامکوی عربستان هم گفته که عملیات پمپاژ نفت در خطوط لوله مذکور را متوقف کرده تا پس از تعمیر خسارت‌های وارد شده به ایستگاه، وضعیت به حالت طبیعی خود بازگردد. پس از اینکه عربستان سعودی اعلام کرد هواپیما‌های بدون سرنشین حامل مواد منفجره، به دو ایستگاه چاه نفت متعلق به شرکت دولتی آرامکو حمله کرده‌اند، قیمت نفت جهش پیدا کرد.

تحولی منحصر به فرد
در حالی که حوثی‌ها طی چند روز گذشته بر اساس توافق استکهلم در حال عقب‌نشینی از سه بندر کلیدی الحدیده، رأس عیسی و الصلیف هستند، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن به شبکه الجزیره گفته که حمله دیروز به تأسیسات نفتی عربستان برای این است که عربستان و امارات در سیاست خود [علیه یمن]بازنگری کنند. «فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن عملیات دیروز یگان پهپادی ارتش یمن را «تحولی منحصر به فرد» خوانده که چندین پیام داشت؛ مهم‌ترین پیام‌ها این بود «کسانی که جز کلاشنیکف، سلاحی در اختیار نداشتند، امروز پهپاد‌هایی می‌سازند که به عمق کشور‌های عضو ائتلاف سعودی می‌رسد.»

تلاش برای پیوند زدن به الفجیره
حمله به تأسیسات نفتی عربستان به فاصله کوتاهی بعد از اقدام خرابکارانه در الفجیره انجام شد؛ موضوعی که سبب شد دولت عربستان تلاش کند آن را به رویداد مشکوک فجیره پیوند بزند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته است: «عربستان این حمله را محکوم می‌کند و این اقدام تروریستی و خرابکارانه و نیز اقدام اخیر در خلیج (فارس) ضد تأسیسات حیاتی فقط عربستان را هدف قرار نمی‌دهد بلکه امنیت رساندن انرژی به دنیا و اقتصاد جهانی را هدف قرار می‌دهد.» این در حالی است که «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره زمان انجام این حملات در سایه تنش شدید بین امریکا و ایران، تهدیدات نظامی متقابل بین دو طرف و نگرانی‌ها درباره وقوع جنگ در منطقه گفت، عربستان و امارات مسئول کشاندن منطقه به سمت جنگ هستند. او این حمله را «در چارچوب توسعه دایره هدف‌های سعودی و اماراتی» خوانده و یک منبع نظامی وابسته به انصارالله نیز در گفت‌وگو با شبکه المسیره هشدار داده است: «ما آماده انجام عملیات بیشتر و حملات خاص و شدید در صورت تداوم تجاوزات و محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی - اماراتی هستیم.»
«فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن نیز به شبکه العالم گفته که عملیات پهپادی دیروز عملیاتی موفقیت‌آمیز و در پاسخ به کشتار روز دو شنبه در صعده بود که با حمله ائتلاف سعودی به یک خودروی حامل غیرنظامیان یمنی در این شهر انجام شد. وی ادامه داد:، اما اهمیت عملیات پهپادی در آمدن ناوگان‌های امریکا به خلیج فارس است که تهدیدی برای کل منطقه به شمار می‌رود. این پیامی برای نیرو‌های امریکایی حاضر در خلیج فارس است، همچنین پیامی برای سعودی است با این مضمون که امروز در تیررس سلاح ما قرار دارد و ناوگان امریکا نمی‌تواند از آل‌سعود حمایت کند؛ آل سعودی که از سلاح امریکا برای هدف قرار دادن یمن استفاده کرده و شکست خورده است، آن‌ها نتوانسته‌اند به بانک اهداف خود که قبلاً مشخص کرده بودند، برسند. لازم به یادآوری است که کاخ سفید دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور امریکا وضعیت اضطرار ملی علیه یمن را با توجه به جنگ در این کشور برای یک سال دیگر تمدید کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار