کد خبر: 955061
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
ظاهراً اروپایی‌ها متوجه شرایط نیستند یا خودشان را به خواب زده‌اند و هنوز در فکر وقت‌کشی در قبال تعهدات برجامی خود هستند. مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد حداقل دو برابر زمانی که ایران گفته است، نیاز دارد تا بتواند حسن نیت خود را درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش به ایران نشان دهد. همچنین سایر مقامات اروپایی هم دوباره بدون اینکه اشاره‌ای به برنامه احتمالی تلاش برای حفظ برجام بکنند مانند سابق از حمایت خود از این توافقنامه سخن گفتند که باید آن را این طور خواند؛ لزوم پایبندی یکطرفه و بی‌منفعت و حتی هزینه‌بر ایران به توافق که مدت‌ها از سوی آن‌ها به طور عملی نقض و از سوی امریکایی‌ها هم ترک شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مشاور فدریکا موگرینی در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اهمیت برجام و همچنین بی‌نتیجه بودن رویکرد‌های جنگ‌طلبانه دولت امریکا تأکید کرد که اروپا مانند امریکا اهداف پنهانی ندارد و حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا بتواند حسن نیت خود را درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش به ایران نشان دهد. ناتالی توچی، مشاور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی شبکه رادیویی سی‌بی‌سی درباره نگرانی کسانی که سعی دارند از تنش میان امریکا و ایران بکاهند می‌گوید: نگرانی‌ها به ویژه نگرانی‌های اتحادیه اروپا به چند دلیل بسیار جدی هستند. منظورم این است که برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران، یک عنصر مهم در قانون جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است که به وضوح در آینده مورد استناد قرار خواهد گرفت و همچنین عنصری مهم برای کمک به امنیت خاورمیانه یا حداقل عدم تشدید ناامنی در خاورمیانه است.
توچی تصریح کرد: سرانجام و مهم‌تر از همه اینکه (این توافق) موضوعی مهم است که نشان می‌دهد چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی چندجانبه و قانون بین‌المللی به واقع قابل اجراست و هنوز هم می‌تواند اجرا شود. روشن است که ما، بدون این ابزارها، نظامی مبتنی بر قوانین بین‌المللی نمی‌داشتیم و همگی ما بسیار به این قوانین وابسته هستیم.
مشاور فدریکا موگرینی برای تشریح ذهنیت دولت امریکا به ویژه جان بولتون از اثربخش بودن اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و همچنین غلط بودن رویکرد اروپا در رابطه با ایران در نظر امریکا گفت: نکته این است که ما اساساً اهداف مختلفی داریم. اهداف اتحادیه اروپا در چارچوب برجام، محدود نگه داشتن برنامه هسته‌ای ایران است و این به خودی خود، هدف ماست. ما اهداف پنهانی نداریم. هدف دولت امریکا، اول از همه و بیشتر از همه جان بولتون، که شما نیز به آن اشاره کردید، اساساً یک هدف متفاوت است و آن «براندازی حکومت» در ایران است.
او گفت: واقعیت این است که تمدید نشدن برخی معافیت‌های تحریم‌های ایران از سوی امریکا، پایبندی به برجام را برای ایران غیرممکن می‌سازد. سؤال این است که آیا استراتژی امریکا مبنی بر براندازی حکومت در ایران واقعاً در حال نتیجه دادن است؟ صادقانه بگویم که من شرایط ایران را در آستانه براندازی نمی‌بینم. من طی یک سال گذشته تغییری در استراتژی ایران در خاورمیانه و سیاست خارجی آن در خاورمیانه نمی‌بینم. به نظرم این استراتژی امریکا اصلاً نتیجه‌بخش نبوده است.
توچی درباره نظر برخی که می‌گویند هدف امریکا و به ویژه جان بولتون آغاز یک جنگ با ایران است و تنش‌های اخیر ایجاد شده از سوی امریکا هدف بروز واکنشی بد از ایران را دنبال می‌کند، توضیح داد: من فکر نمی‌کنم که چنین چیزی ممکن باشد چرا که صادقانه بگویم؛ فکر نمی‌کنم امریکا توان نظامی این را داشته باشد که واقعاً یک جنگ در ایران برپا کند. منظورم این است که آن‌ها می‌توانند جنگ را آغاز کنند، اما هدف آن‌ها پیروزی در جنگ است که مثلاً در عراق که کشوری به طوری غیرقابل مقایسه کوچک‌تر و ضعیف‌تر از ایران است، موفق به پیروزی در جنگ نبوده‌اند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که این هدفی واقع‌بینانه باشد. وی افزود: اگر امکان حذف دیپلماسی وجود داشته باشد، راه منتهی به جنگ باز می‌شود؛ و این دقیقاً همان دلیل نگرانی اروپایی‌ها درباره افزایش تنش‌های اخیر است و ما نه تنها در نهایت با اصرار به امریکا می‌گوییم که این انتخاب تنها می‌تواند منجر به رنج بیشتر شود، بلکه در تلاشیم ایران را قانع کنیم به نفع آن‌ها نیست که این‌ها را شدت ببخشند یا سرانجام وارد بازی امریکا شوند. این مقام اروپایی در توضیح اینکه جان بولتون روی همین موارد یاد شده حساب می‌کند تا ایران خود را درگیر کرده و دلیلی برای مداخله [نظامی]به امریکا بدهد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم نظر شما کاملاً درست است. این احتمالاً همان چیزی است که جان بولتون می‌خواهد اتفاق بیفتد.
وی افزود: برای اینکه کمی خوش‌بینانه‌تر به موضوع نگاه کنیم من واقعاً فکر می‌کنم که تمام این‌ها برای ایران کاملاً واضح است. اگرچه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفته است که ایران اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، دیگر به تعهدات برجامی خود عمل نمی‌کند، اما واقعاً کسی اگر اظهارات حسن روحانی را بخواند می‌بیند که موضوع واقعاً این نیست که ایران حداقل به همین زودی‌ها برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد. ما ۶۰ روز زمان داریم، اما می‌توانم بگویم که احتمالاً ۱۲۰ روز زمان نیاز داریم تا واقعاً بتوانیم کاری کنیم که به ایران نشان دهیم ما واقعاً به سهم خودمان، به توافق پایبندیم.

فقط حمایت لفظی
در چنین شرایطی سیل اظهار حمایت لفظی مقامات اروپایی همچنان ادامه دارد. خود فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه این اتحادیه در بروکسل به سر می‌برد، پیش از آغاز نشست در جمع خبرنگاران تصریح کرد که اروپا همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند چراکه برجام یکی از ستون‌های امنیت در منطقه ماست. وزیر امور خارجه فرانسه با بیان اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران به نفع اروپا نیست، گفت: اولتیماتوم ایران درخصوص برجام نیز برای ما مناسب نیست.
لودریان در ادامه با ابراز نگرانی درباره بیانیه اخیر کشورمان در خصوص کاهش تعهدات برجامی‌اش افزود: درست است که موضع امریکا برای افزایش فشار و تحریم‌ها به نفع ما نیست، اما این نوع اولتیماتوم ایران نیز از نظر ما مناسب نیست.
وی به اظهارات هفته گذشته رئیس‌جمهور کشورمان اشاره دارد که گفته بود اگر اروپا در یک مهلت ۶۰ روزه برجام را حفظ نکند، ایران وارد فاز‌های جدیدی در کاهش تعهدات برجامی خود خواهد شد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که با نشریه «بیلد‌آم‌زونتاگ» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا اروپا در حفظ برجام شکست خورده، گفت: «دونالد ترامپ» [رئیس‌جمهور امریکا]نه توانست ما اروپایی‌ها را دچار اختلاف کند و نه اینکه ما را وادار کند از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم. موضع ما را همه کشور‌های اروپایی مورد حمایت قرار دادند.»
در این مصاحبه، خبرنگار بیلد‌آم‌زونتاگ با اشاره به تعیین ضرب‌الاجل از سوی ایران، از وزیر خارجه آلمان پرسیده است که آیا اینکه آلمان به جای امریکا در کنار ایران باشد، کار اشتباهی بوده؟ و ماس در پاسخ گفته است: «چون به ایران بی‌اعتماد هستیم، به توافق نیاز داریم. در هر صورت در شرایط کنونی بهترین راه این است تا مانع شویم که ایران سلاح هسته‌ای بسازد. با قوانین روشن و نظارت، دستاورد بیشتری در مقایسه با تهدید به دست می‌آید. به همین دلیل ما بر این باور هستیم که جهان با توافق هسته‌ای امن‌تر از زمانی است که توافق وجود نداشته باشد. ما باید به همراه شرکای اروپایی خود تمامی تلاش خود را به کار بگیریم تا مانع از تنش نظامی شویم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کرامت سلیمی
|
France
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
این برجام چیست که حتی کشورهای آفریقایی درگیر آنند.
جمشيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
0
0
اروبا،،و ،آمريكا،،،تيغه ،،يك قيجيند،،،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار